کاهش کم‌سابقه سطح فعالیت  شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی

وی درباره اهمیت موضوع ترانزیت گفت: ترانزیت یکی از پردرآمدترین فعالیت‌ها در هر کشوری است. ایران موقعیت ممتاز ترانزیتی دارد؛ در منطقه ۱۱ کشور محصور در خشکی داریم که تنها دسترسی آنها به آب‌های آزاد از طریق ایران است. متاسفانه از این موهبت نتوانسته‌ایم به‌درستی بهره‌مند شویم و شاهد برنامه‌ریزی‌های ناقص مدیریتی در موضوع ترانزیت کالا بوده‌ایم. بنابراین کشورهای همسایه، مسیرهای جایگزین را با هزینه کمتر انتخاب می‌کنند و مسیرهای جایگزین ایران برای ترانزیت روز به ‌روز در حال افزایش است. به‌عنوان‌مثال افغانستان کالاهای خود را از طریق آسیای میانه و عراق کالاهای خود را از طریق ترکیه حمل می‌کنند. کشورهای آذربایجان و ارمنستان نیز کالاهای خود را از طریق گرجستان تامین می‌کنند. به همین دلیل شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی با مشتریان خردی که دارند روزبه‌روز نیز در حال کاهش هستند.

جلیلیان درباره مشکلات ترانزیت افزود: کرونا باعث تعطیلی بازارها شده است. بالغ‌بر ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار کشورهای همسایه تعطیل ‌شده و کالاهایی که از مسیر ایران ترانزیت می‌شود را کاهش می‌دهد. تعدادی از مرزها نیز در این دوران بسته ‌شده مانند مرز ترکمنستان که بالغ ‌بر ۹ ماه است، بسته ‌شده است. همچنین از اسفند سال گذشته تا یک ماه گذشته مرزهای عراق به روی کامیون ایرانی بسته بوده است.

وی افزود: به‌تناسب افزایش هزینه‌ها، درآمد شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی نه‌تنها افزایش نیافته، بلکه کاهش هم یافته است؛ این هزینه‌ها شامل هزینه ترخیص، انبارداری تورم، بیمه و مالیات و ... است.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی عامل اوستا ترابر الیپی درباره زمینه فعالیت این شرکت گفت: این شرکت در سال ۱۳۹۴ تاسیس ‌شده و در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت کالا فعالیت می‌کند. بعضی از محموله‌ها را به‌صورت کریری و بعضی دیگر به‌صورت فورواردری فعالیت می‌کنیم. در ترانزیت مواد سوختی به‌ویژه از سمت عراق به سمت بنادر جنوبی ایران و حمل کانتینری از کشورهای آسیای جنوب شرقی به سمت اقلیم کردستان عراق و افغانستان فعالیت داریم.

وی افزود: برای کامل شدن سبد خدمات شرکت در چهار زمینه حمل‌ونقل فعالیت می‌کنیم؛ در زمینه حمل دریایی از توان خطوط شرکت‌های کشتیرانی و در زمینه هوایی از توان خطوط شرکت‌های هواپیمایی به‌عنوان فورواردر ولی در زمینه حمل ریلی و زمینی به‌عنوان فورواردر و کریر فعالیت می‌کنیم. عمده فعالیت شرکت به‌صورت ریلی و زمینی است. برای مشتریان ما نیز به‌صرفه‌تر است که خدمات حمل را به‌صورت ترکیبی از ما دریافت کنند. برای حمل یک محموله به‌صورت ترکیبی ما نمی‌توانیم منتظر کامیون‌های ملکی به علت هزینه‌های دموراژ بنشینیم و مجبوریم بار را در کمترین زمان ممکن به مقصد حمل کنیم و این منوط به استفاده توان شرکت‌های دیگر است.