علیرضا استکی مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه با بیان این مطلب تاکید کرد: با توجه به مشکلات خشکسالی و کم‌آبی رودخانه زاینده‌رود و همچنین در راستـای تعهد به مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد مبارکه، انجام مطالعات مربوط به تعیین منابع پایدار آب و برطرف کردن مشکلات آب شرکت به لحاظ کمی و کیفی در دستور کار ناحیه انرژی و سیالات و این واحد قرار گرفت.

به گفته وی، به همین منظور قراردادی میان فولاد مبارکه و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با موضوع خرید پساب‌های شهرستان‌های مبارکه و لنجان منعقد شد و طبق آن، در طی حدود سی سال حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب پساب به فولاد مبارکه تحویل می‌شود. این اقدام علاوه بر تامین بخشی از آب موردنیاز فولاد مبارکه، کمک شایانی به رفع آلودگی‌های محیط‌زیستی شهرهای اطراف خواهد کرد.

مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات با اشاره به اینکه این پساب‌ها پس از جمع‌آوری، در چهار تصفیه‌خانه شهرهای زرین‌شهر، مبارکه، صفائیه و ورنامخواست تصفیه اولیه شده و سپس به تصفیه‌خانه آب فولاد مبارکه (PU۱۳) انتقال داده می‌شوند، افزود: انتقال پساب‌های شهرهای مبارکه، صفائیه و ورنامخواست از سال ۹۷ شروع شد و در حال حاضر نیز احداث ایستگاه پمپاژ و خط انتقال پساب زرین‌شهر به پایان رسیده و انتقال پساب‌های این شهر به فولاد مبارکه نیز میسر شده است.

وی تصریح کرد: جمع‌آوری، تصفیه و بازچرخانی پساب‌های شهری و استفاده از آنها در چرخه صنعت، کمک شایانی به بهینه‌سازی محیط‌زیست و تامین آب موردنیاز شرکت فولاد مبارکه و درنهایت کاهش برداشت آب خام از رودخانه خواهد کرد. استکی در مورد مشخصات فنی این پمپاژخانه گفت: این پروژه در مساحتی حدود ۱۵۰۰ مترمربع و با هزینه‌ای بالغ‌بر ۲۵۰ میلیارد ریال احداث‌شده و در ساخت این ایستگاه پمپاژ از حداکثر توان شرکت‌های داخلی به‌عنوان سازندگان تجهیزات ازجمله پمپ، کابل، تابلو برق، جرثقیل و ... استفاده ‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه فوق در حال حاضر تمامی مراحل پیش راه‌اندازی و تست‌های مربوط به خط را طی کرده و در حال بهره‌برداری و انتقال پساب‌های این شهر به فولاد مبارکه است؛ ضمن اینکه با راه‌اندازی این پروژه امکان ارسال کامل پساب‌های شهرستان‌های مبارکه و لنجان نیز میسر شده است.