پویا لطفی، مدیرعامل مجموعه کیو پیج، یکی از علت‌های اصلی این اوضاع را فرآیند‌های فعلی استخدام‌ دید. همین مساله هم باعث شد او از بامیلو، اسنپ، ال‌جی الکترونیکس و ریحون دست بکشد و یک‌سال و شش ماه پیش، اقدام به پایه‌گذاری بستری نرم‌افزاری برای استخدام هوشمند با استفاده از هوش اجتماعی و تاثیر شبکه کند. وی درخصوص رنجی که اکوسیستم استخدامی و مدیران منابع انسانی از انتخاب‌های اشتباه می‌برند، به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: ما متوجه شدیم که در هر کسب‌وکاری هستیم، نه تنها فرآیند جذب به درستی اتفاق نمی‌افتد بلکه همه چیز به شکل دستی و سنتی، انجام می‌شود. در واقع اتوماتیک نبودن فرآیندهای استخدامی نمی‌گذارد منابع خوبی برای جذب متقاضیان وجود داشته باشد. همین موضوع هزینه زیادی را به سازمان‌ها به‌دلیل انتخاب‌های نابجا تحمیل می‌کند. بیش از نیمی از مدیران منابع انسانی در سراسر جهان معتقدند ورود هوش مصنوعی به فضای مدیریت و جذب نیروی انسانی، بازار کار را بهتر و مناسب‌تر می‌کند.

 کیوپیج، استانداردی نوین در فرآیند استخدام

مدیر این مجموعه در تشریح فعالیت‌های شرکت خود چنین توضیح می‌دهد: کیوپیج تلاش دارد در بستر نرم‌افزاری مناسبی، استانداردی تازه و کاربردی در حل مشکل تاریخی جذب و استخدام ارائه کند. بستر نرم‌افزاری ما سعی دارد فرآیند جذب و استخدام را به شکل نوینی با هزینه بسیار کمی به شکل بلندمدت بهبود بخشد. در واقع کیو پیج در عمل شبکه پیرامونی شرکت‌ها را توانا می‌کند تا از این طریق بتواند منبع خوبی برای معرفی جایگاه‌های موردنیاز یک شرکت برای استخدام باشد. دلیل این کار آن است که شخصی که کارجویی را به شرکتی پیشنهاد می‌دهد، هم به شرکت آشنایی داشته باشد و هم شخص را بشناسد و به شرکت برای جذب سریع‎‌تر نیرو از طریق یک فرآیند ارزیابی کمک کند. به علاوه کیو پیج برای کسانی که نیروی مناسب یک شغل را پیشنهاد می‌دهند، می‌تواند یک منبع مالی باشد. البته همه این انتخاب‌ها در فرآیند دیگری در یک سیستم مدیریت مشتری(crm) در کنار یک سیستم ردیابی متقاضی(ats)، قرار می‌گیرد تا شرکت‌ها بتوانند این پیشنهادها را به خوبی مدیریت کنند. به این معنی که ما فکر می‌کنیم شبکه‌‎ای که شرکت‌ها در رسانه‌هایی مثل اینستاگرام و لینکدین و توییتر دارند، منابع بسیار خوبی هستند که از طریق آنها بتوانند نیروی مناسب جایگاه‌های شغلی مدنظر خود را از شبکه خودشان جذب کنند. نیروی معرفی شده در یک سیستم گردش کار تماما خودکار، به شکل رایگان ارزیابی‌ می‌شود و بعد فرآیند جذب و استخدام به‌صورت کاملا به روز و جذاب و مدرن قابل مدیریت می‌شود. شرکت ما خدمات بسیار زیادی از قبیل هوش مصنوعی برای آنالیز متقاضیان، اتوماسیون برای نوشتن محتوای مربوط به مشاغل، برنامه‌ریزی کردن یک مصاحبه به‌صورت کاملا خودکار در درون سیستم، مصاحبه ویدئویی، مصاحبه تلفنی و یک سرویس کاملا جدید و جذابی که خود پلتفرم با کاربر وارد مصاحبه می‌شود و مصاحبه را ضبط و نتیجه را بررسی می‌کند. همه این خدمات در یک فرآیند نهایی به‌صورت کاملا داده‌محور در یک استراتژی متفاوت و جذاب مدیریتی، متقاضیان باهم مقایسه می‌شوند.

 شیوع کرونا و کوچک شدن بازار کار و اثر روانی دورکاری

این مقام ارشد شرکت کیوپیج از تاثیرات همه‌گیری ویروس کرونا در طی ۹ ماه گذشته، چنین می‌گوید: بخشی از مهمترین اثرات پاندمی کرونا، این بود که میزان جذب و استخدام شرکت‌ها در ماه‌های ابتدایی شیوع کووید-۱۹، معکوس شد و بازار شروع به کوچک شدن کرد. اما به مرور زمان اوضاع بهتر شد و بعضی از شرکت‌ها مجددا شروع به استخدام کردند. با این وجود حجم بازار نسبت به قبل کمی کوچک‌‌تر شد. همچنین تیم اجرای افراطی و طولانی مدت دورکاری و محدود کردن روابط بین فردی باعث شد که نه فقط تیم ما بلکه بسیاری دیگر به لحاظ عاطفی با مشکل روبه‌رو شوند. راه‌حل ما در مواجهه با این مساله تشکیل جلسات درون گروهی بوده که تاکنون نیز توانسته‌ایم از بار مساله کم کنیم.

 جذب سرمایه چالش کسب‌وکار‌های آنلاین مدیریت منابع انسانی

وی همچنین درخصوص چالش‌های کسب‌وکاری مشابه کیوپیج اضافه می‌کند: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما در ابتدای شروع کار، جذب یک تیم متعهد و کسانی که علاقه داشته باشند که یک تغییر بزرگی را در دنیا استخدام ایجاد کنند، بود. البته ما موفق شدیم تیمی که شبانه‌روز برای حل این مشکل تلاش می‌کند، پیدا کنیم. مساله بعدی ما، جذب سرمایه بود. برای ما که از بازار ایران شروع به‌کار کرده و در خارج از ایران ادامه دادیم، این چالش بزرگی شد. جذب سرمایه در ایران از روش مدرن آن غیرقابل انجام است و از طرف دیگر بازار‌های خارجی برای ما بسیار جذاب بودند و رقبای بسیار قوی در این بازارها وجود دارند. اما در ایران و دنیا عموما از شرکت‌هایی که هنوز به درآمد اولیه نرسیده‌اند، آنچنان حمایتی انجام نمی‌گیرد. با این حال ما تلاش داریم با ورود به چند کمپین بازاریابی به زودی به جذب سرمایه برسیم. همچنین یکی دیگر از مسائل همیشگی برای فعالان یک استارت‌آپ این است که سرعت رشد این دست شرکت‌ها بسیار زیاد است و بازیکنان آن باید بتوانند خود را با نیازهای شرکت مطابقت داده و همپای آن دانش خود را بیشتر کرده و رشد کنند. این مساله هم یکی از جذابیت‌ها و سختی‌های همواره فعالیت در هر استارت‌آپی به‌شمار می‌آید که ما هم از آن مستثنی نیستیم.

 کیو پیج دست در دست هوش مصنوعی

وی در ادامه درباره نوآوری کیو‌پیج اضافه می‌کند: یک رده خیلی جدید در دنیا برای صنعت جذب و استخدام ایجاد کردیم که در واقع با استفاده از شبکه اجتماعی و هوش اجتماعی فرآیند جذب نیروی مناسب را با یک استراتژی بلندمدت و کم‌هزینه برای شرکت ممکن می‌کنیم. ما ویژگی‌هایی داریم که بقیه رقبا ندارند از جمله خدمات متنوعی چون ارزیابی‌های شخصیتی با استفاده از هوش مصنوعی کاملا تعاملی در بالاترین کیفیت، اتوماسیون و تحلیل داده‌ها با هوش مصنوعی که این وجه تمایز فعالیت ما با تمام مشابهان در دنیا است. ارزش افزوده‌ای که ما ایجاد کرده‌ایم این است نرم‌افزار ما بدون نیاز به شخص ثالثی خارج از شبکه‌ خود و کاملا داده‌محور، راه‌حل کاربردی را از ابتدا تا انتها ارائه می‌دهد و نیاز چندانی به دنیای خارج از خود ندارد زیرا تمام سرویس‌ها در درون اپلیکیشن ما ارائه می‌شود. به علاوه خدمات آن در مقایسه با رقبا بسیار به صرفه است.

وی می‌افزاید: ما روال استخدام‌ها را عوض کرده و با ایجاد ارزشی تازه وارد بازار جهانی شدیم. کیو پیج امروز به‌جز بازار داخلی ایران به شرکت‌هایی از آمریکا، ژاپن، اتریش، آلمان، استونی، سوئد، کانادا، نیجریه و بورکینافاسو سرویس می‌دهد. تا امروز توانسته‌ایم وجه تمایزی با شرکت‌های خارجی ۲۰ ساله که در این اکوسیستم فعال هستند، ایجاد کنیم و از تیم کوچک خودمان خروجی ۴برابری بگیریم. در دو ماه و نیمی که فروش ما شروع شده است، شرکت‌های خیلی جذابی به ما اعتماد کرده‌اند. بر این اساس ما امیدواریم که سال ۲۰۲۱ رشد ما چند برابر شود و بتوانیم سرویس خود را به همه دنیا عرضه کنیم و گام بزرگی برای تغییر عادت‌های ناکارآمد فرآیند استخدام برداریم.