به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از وب‌سایت «اسپیس»، این خرده فروشی سوئدی با همکاری شرکت‌های «اسکیپ» و «ووکس کری‌ایتیو»، پروژه «خانه‌های کوچک ایکیا» را محقق کرده است. در این پروژه با صرفه‌جویی در فضاهای مورد نیاز، خانه‌هایی با سبک زیبا برای اسکان در مکان‌هایی بدون نیاز به برق طراحی و تهیه شده است. این خانه‌ها با اولویت استراتژی پایداری محیط‌زیست ساخته شده‌اند. ایکیا که با طراحی هوشمندانه فضاهای کوچک غریبه نیست، بر خلاف برنامه‌های قبلی خود به تازگی خود را در طراحی و ساخت فضایی به مراتب بزرگ‌تر، خانه‌های ۱۸۷ فوت مربعی خارج از شبکه سراسری برق، به چالش کشید. این خانه‌ها مجهز به پنل‌های خورشیدی هستند که برق مورد نیاز را برای آنها تولید می‌کنند. در ضمن دارای سرویس‌های بهداشتی هستند که فضولات را به کود کامپوست تبدیل می‌کنند. آب گرم مورد نیاز آنها توسط آب‌گرم‌کن‌های خاصی با توجه به ظرفیت برق در دسترس تامین می‌شود. فضای داخلی با مبلمان و دیگر محصولات ایکیا تجهیز شده است. در این خانه‌ها وسایلی استفاده شده‌اند که انرژی کمی مورد مصرف قرار می‌دهند. کمدهای آشپزخانه در این خانه‌ها با استفاده از  درب‌های بطری‌های بازیافتی ساخته شده است و وسایل داخلی از قبیل میز، تخت و مبلمان نیز قابلیت جمع‌شوندگی دارند.

قیمت پایه این خانه‌ها از ۴۷ دلار شروع می‌شود و بر اساس سفارش مشتری طی مدت ۶۰ روز ساخته و تحویل داده می‌شوند. دن دوبروولسکی، موسس شرکت اسکیپ می‌گوید: ما بسیاری از محصولات ایکیا را در طراحی‌های مختلف این خانه‌های کوچک مورد استفاده قرار داده‌ایم؛ زیرا آنها از مواد تجدیدپذیر، قابل استفاده مجدد و بازیافتی هستند که ما در ساختارهای واقعی گنجانده‌ایم. ابی استارک، مدیر ارشد طراحی داخلی ایکیا، می‌گوید: ما فضای داخلی این خانه‌ها را به ویترین محصولات پایدار، چند منظوره و از لحاظ انرژی کم مصرف ایکیا تبدیل کرده‌ایم. استارک در ویدئویی توضیح می‌دهد: «در شروع پروژه ما فهرستی از وسایل مورد نیاز برای چنین فضایی تهیه کردیم که در واقع تمام نیازهای موجود در آن فضا به بهترین شکل ممکن در نظر گرفته شد. در عین حال سعی ما بر این بود تا در صورت امکان از مواد تجدیدپذیر، قابل استفاده مجدد و بازیافتی به کار گرفته شود و موارد زیبایی‌شناختی برای زیباسازی فضا نیز در دستور کار خود قرار دادیم تا فضایی دلنشین را ارائه کنیم.»

استارک در ادامه می‌گوید: «تفکر استفاده از وسایل چند منظوره برای چنین فضایی بسیار ضروری است، به عنوان مثال تعبیه یک میز وسط خانه که هم به عنوان یک میز کار و هم به عنوان یک میز غذاخوری با محفظه داخلی بتواند مورد استفاده قرار گیرد و همچنین در صورت نیاز نداشتن بتوان آن را جمع و از فضا استفاده دیگری کرد.» این شرکت سوئدی که بزرگ‌ترین خرده فروش مبلمان خانگی جهان است و در بسیاری از کشورها فروشگاه دارد. شرکت ایکیا تولیدات خود را به صورت بسته‌بندی‌های مسطح ارائه می‌کند. این محصولات به نحوی عرضه می‌شوند که خریداران آنها را در بسته‌بندی‌های بزرگ و کوچک کتابی شکل و مسطح دریافت می‌کنند، سپس در منزل با استفاده از نقشه و کتابچه راهنمایی که ایکیا به همراه محصولات خود ارائه می‌کند می‌توانند کالای خریداری شده را خودشان مونتاژ کنند و به شکل مبل، کمد، میز و در جدیدترین پروژه آن یعنی خانه‌های کوچک دوستدار محیط‌زیست و ... آماده استفاده کنند. در حال حاضر شرکت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف از خودروسازی گرفته تا مسکن که سرمایه‌گذاری‌های جدید برای تولید محصولات سازگار با محیط زیست انجام می‌دهند و خود را با روند جهانی و جدید زندگی سبز که موجب پایداری محیط‌زیست می‌شود همگام می‌سازند. سازمان ملل نیز در دستورالعمل‌های خود اهدافی را برای توسعه پایدار تعیین کرده است که دولت‌ها و شرکت‌های جهان برای تحقق آن اهداف، ابداعات و سرمایه‌گذاری‌های جدید را در دستور کار خود قرار داده‌اند. با این امید که این موج نوین جهانی موجب حفظ هرچه بیشتر محیط‌زیست و گونه‌های گیاهی و جانوری شود.