توسعه محدوده‌های اکتشافی در خراسان‌جنوبی

علیرضا جلالیان، مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی استان خراسان‌جنوبی با بیان این مطلب افزود: استان خراسان‌جنوبی با داشتن تنوع بیش از ۵۰ نوع ماده‌ معدنی از جمله زغال‌سنگ، مس، آهن، بنتونیت، آنتیموان، طلا، کرومیت، منیزیت، سنگ‌های تزئینی و ساختمانی، سنگ‌های نیمه‌قیمتی و... را می‌توان یکی از قطب‌های معدنی کشور دانست که در صورت ورود سرمایه‌گذاران می‌تواند بازوی قدرتمندی برای اقتصاد کشور در رهایی از وابستگی به صنعت نفت محسوب شود.

وی تصریح کرد: از سال ۹۳ به‌طور جدی و با حمایت‌های شرکت تهیه و تولید و همچنین سازمان صمت استان، اقدامات بسیار خوبی در زمینه اکتشافات در استان صورت پذیرفت که منتج به اخذ پنج فقره پروانه اکتشاف، یک فقره گواهی کشف و سه فقره پروانه بهره‌برداری شده است.

مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی استان خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: مجموع ذخایر اکتشاف شده در معادن این مجتمع ۶۵۸۸ هزارتن است  که در معدن آهن حنار ذخیره یک میلیون تن کانسنگ آهن از نوع مگنتیتی با عیار متوسط ۳۷/ ۵۹ درصد، در طلای هیرد ذخیره حدود  ۵میلیون تن کانسنگ طلا با عیار متوسط ۹۲/ ۰ ppm ، در معدن روی ملوند ذخیره ۱۷۰ هزارتن کانسنگ روی با عیار ۳/ ۶ درصد و معدن طلای خونیک با ذخیره ۵۰۸ هزارتن با عیار ۸/ ۰ ppm موجود است.

به گفته وی، با بهره‌برداری از معادن فوق در فاز نخست زمینه اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر نیروی کار به صورت مستقیم فراهم شده است که این موضوع می‌تواند سهم بسزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع روستایی اطراف این معادن داشته باشد.

جلالیان گفت: از مهم‌ترین اقدامات اکتشافی انجام شده می‌توان از انجام عملیات حفاری مغزه‌گیری به میزان ۲۶۲/ ۲۱ متر در قالب ۱۴۷گمانه اکتشافی در محدوده‌ها و معادن مربوطه نام برد.

وی افزود: در معدن طلای هیرد با توجه به سیاست‌های شرکت جهت استفاده از توان بخش‌خصوصی و تکمیل زنجیره تولید در منطقه، با توجه به ذخیره اکتشاف شده فعلی احداث واحد فرآوری در دستور کاری این شرکت قرار گرفت و از طریق برگزاری مزایده عمومی ‌و جذب سرمایه‌گذار از اردیبهشت ماه سال ۹۸ مراحل اجرایی این پروژه در دست اقدام است که تاکنون نیز اقدامات قابل قبولی در این راستا از سوی سرمایه‌گذار انجام پذیرفته و حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از این واحد فرآوری با ظرفیت تولید ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا در سال باشیم.

مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی استان خراسان‌جنوبی تاکید کرد: حفاری در این گمانه به صورت قائم و با استفاده از یک دستگاه حفاری cs۱۴ در حال انجام است و با توجه به شرایط کانی‌زایی (مشاهده آرسنو پیریت، پیریت و رگچه‌های سیلیسی) پیش‌بینی می‌شود تا عمق بیش از ۶۰۰ متر ادامه داشته باشد.  با تکمیل اکتشافات و انجام حفاری‌های بیشتر در این تارگت حجم قابل ملاحظه‌ای به ذخیره قطعی معدن طلای هیرد افزوده خواهد شد.  به گفته وی، در سال‌های گذشته نیز در تارگت یک معدن طلای هیرد حدود ۱۸۰۰ متر در ۸ گمانه حفاری مغزه‌گیری انجام گرفته است. ذخیره قطعی تارگت ۳ این معدن ۴ میلیون و ۹۱۰ هزار تن برآورد شده است که با بهره‌برداری از آن سالانه ۱۰۰ هزار تن کانسنگ طلا استخراج و وارد چرخه تولید خواهد شد که با انجام فعالیت‌های اکتشافی در سایر تارگت‌ها به طور حتم این میزان افزایش خواهد یافت؛ اکتشافات تکمیلی در تارگت ۱ این معدن از فروردین سال‌جاری آغاز شده است.

جلالیان افزود: میزان سرمایه‌گذاری واحد فرآوری هیرد حسب اعلام سرمایه‌گذار پروژه (شرکت بین‌المللی آبادراهان پارس) حدود ۱۵۰ میلیارد تومان ارزی و ریالی برآورد شده است و با بهره‌برداری از این کارخانه و معدن در فاز نخست برای ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود که اولویت اشتغال نیز با مردم بومی ‌‌منطقه خواهد بود.

وی تاکید کرد: همچنین ظرفیت تولید این واحد در فاز نخست ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا در سال خواهد بود و روش صنعتی استخراج در این واحد با توجه به نوع کانسنگ معدن به صورت تانک لیچینگ خواهد بود که عملیات استحصال طلا در این روش تماما داخل مخازن بزرگ واقع در سوله‌های سرپوشیده انجام می‌شود. این روش یکی از معدود روش‌های استحصال طلا و بر اساس تکنولوژی روز است.

مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی استان خراسان‌جنوبی  خاطرنشان کرد:  معدن طلای هیرد با ذخیره قطعی ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کانسنگ طلا با عیار متوسط ۹۲/ ۰ ppm  است و این معدن در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بیرجند و ۸ کیلومتری روستای بصیران قرار دارد که با ورود تولیدات این معدن شاهد افزایش تولید شمش طلا به کشور خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در معدن روی ملوند بهره‌برداری با مشارکت بخش خصوصی از آذر ماه سال ۹۸ انجام و تاکنون حدود ۲۰ هزارتن کانسنگ روی از این معدن استخراج شده است.

به گفته وی، فعال‌سازی معدن آهن حنار نیز از طریق برگزاری مناقصه عمومی ‌و انتخاب پیمانکار از شهریور ماه سال‌جاری اجرایی و ظرف مدت دو سال حدود ۸۵۰هزار مترمکعب باطله‌برداری به منظور دسترسی به ذخیره ماده معدنی انجام خواهد پذیرفت.

جلالیان تاکید کرد: از مهم‌ترین اقدامات آتی این مجتمع می‌توان به اخذ پروانه بهره‌برداری معدن آهن‌بیشه، اخذ پروانه اکتشاف در محدوده‌های درح و نهبندان و همچنین تکمیل اکتشاف در محدوده‌های پلی متال جنوب شرق قلعه زری، کودکان، آبگرم، شمال هیرد و سرب و روی ازبکوه، معدن طلای خونیک و تارگت‌های باقی‌مانده معدن طلای هیرد اشاره کرد.

وی همچنین افزود: با پیگیری‌های انجام شده و پس از ارسال طرح اکتشاف و تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مجتمع  محدوده‌های اکتشافی خراسان جنوبی موفق به اخذ پروانه اکتشاف برای دو محدوده معدنی پلی متال کودکان و محدوده پلی متال آبگرم شد.

مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی استان خراسان‌جنوبی مساحت محدوده پلی متال کودکان واقع در دهستان قلعه زری شهرستان خوسف را ۲۴کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: محدوده پلی متال آبگرم نیز با مساحت ۲۶کیلومتر مربع در بخش مرکزی شهرستان خوسف قرار گرفته است.

وی  با اشاره به  آغاز   عملیات اکتشافی در این دو محدوده در آینده‌ای نزدیک تصریح کرد: در مجموع تاکنون برای پنج محدوده معدنی در خراسان جنوبی شامل سرب و روی آزبکوه، پلی متال جنوب شرق قلعه زری، پلی متال شمال هیرد، پلی متال کودکان و محدوده پلی متال آبگرم پروانه اکتشاف اخذ شده است.

به گفته جلالیان، علاوه بر این تاکنون مجتمع طرح‌های اکتشافی خراسان جنوبی موفق به اخذ یک گواهی کشف و سه پروانه ‌بهره‌برداری در این استان شده است.