نیازهای عمده صنایع در روزهای سخت

 مزیت‌های فناوری جدید و تحقیق و توسعه مداوم

آن‌طور که مدیران این شرکت می‌گویند استفاده از فناوری جدید و همچنین راه‌اندازی آزمایشگاه کنترل کیفیت مدرن باعث شده محصولات این گروه به لحاظ کیفی از سطح بالایی برخوردار باشد. این در حالی است که محصولات قبل از تحویل به انبار توسط واحد کنترل کیفی بررسی می‌شوند و در صورت تایید به انبار تحویل داده می‌شوند. به‌طوری‌که در نگهداری برخی مواد اولیه مثل شیشه‌ها، یک فضای کاملا ایزوله با شرایط خاص در نظر گرفته‌شده تا در کیفیت محصول نهایی خدشه‌ای وارد نشود.

به گفته محمد مالامیری، مدیرعامل این شرکت، هنگامی‌که یک محصول جدید از سوی واحد R&D به کمیته محصول معرفی می‌شود، کلیه نکات کیفی در آزمایشگاه بررسی ‌شده و پس از تایید آزمایشگاه مراتب به واحد فنی و مهندسی اعلام می‌شود تا مجوز تولید دریافت کند و از سوی دیگر وجود دو واحد مجزای کنترل کیفیت و آزمایشگاه در این گروه باعث شده به‌صورت موشکافانه محصولات مورد بررسی قرار گرفته و سپس وارد بازار شوند.

 مواد اولیه پاشنه‌آشیل صنعت

این شرکت ماشین‌آلات مورداستفاده در کارخانه را عمدتا از داخل تهیه می‌کند، اما نیاز به دستگاه‌های خارجی نیز اجتناب‌ناپذیر است. مواد اولیه هم به همین شکل است و بخشی از مواد موردنیاز کارخانه که فناوری تولید آن در داخل موجود است از داخل تهیه می‌شود و بخشی از آن مثل ورق‌های استنلس استیل نیاز به تهیه از خارج از کشور دارند و به‌صورت میانگین می‌توان گفت که ۶۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز ایرانی و ۴۰ درصد خارجی هستند. مدیرعامل این شرکت می‌گوید: در تامین مواد اولیه داخلی، ترجیح ما بر این است که ورق‌های موردنیاز را از بورس کالا تهیه کنیم، اما تهیه آن در بازار آزاد هم امکان‌پذیر است؛ هرچند قیمت‌ها در بازار داخل نیز روزبه‌روز در حال افزایش است به‌طوری‌که رشد قیمت فولاد تاثیر مستقیمی روی محصولات به خصوص هود و گاز داشته است.

 مزیت‌های رقابتی

مدیرعامل پرنیان استیل تاکید دارد: مهم‌ترین مزیت این شرکت در مقایسه با نمونه وارداتی آن، خدمات پس از فروش این شرکت است که در اسرع وقت و به‌صورت ۲۴ ساعته این خدمات ارائه می‌شوند. به این صورت که اگر محصولی نیاز به تعویض قطعه یا مرجوعی کامل داشته باشد خیلی سریع نسبت به درخواست و کسب رضایت مشتری اقدامات لازم انجام می‌شود.

همچنین دارا بودن ۱۰ سال گارانتی برای سینک، ۲۴ ماه گارانتی هود، ۱۸ ماه گارانتی اجاق‌گاز و فر از دیگر مزایایی است که این شرکت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. از سوی دیگر در شرایط کنونی که به علت تحریم امکان واردات کالاهای مشابه میسر نیست، پرنیان استیل سبد محصولی کامل و با تنوع بالایی را به مشتریان خود ارائه می‌کند که از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و در مقایسه با محصولات مشابه خارجی کم و کسری ندارد؛ ضمن اینکه محصولات این شرکت بنا به سلیقه خاص ایرانی، بومی‌سازی شده است؛  به‌عنوان‌مثال در سینک‌ها قسمتی برای قرار دادن اسکاچ تعبیه و طراحی‌شده است و در اجاق‌گاز با توجه به آشپزی ایرانی، گازهایی متشکل از دو پلوپز تولید و ارائه می‌شود. در زمینه صادرات نیز پرنیان استیل مراودات بیشتری با کشورهای افغانستان و عراق دارد که به گفته مالامیری آن‌هم مشکلات خاص خود را دارد، زیرا باوجود تحریم‌ها امکان تعامل‌های بانکی بین کشورها نیست و در نتیجه ریسک معاملات با کشورهای خارجی خیلی بالاست. به همین جهت شرکت‌ها ناچارند که کالا را بدون سوئیفت بانکی و ضمانت معتبر و صرفا بنا به اعتماد یک‌طرفه نسبت به خریدار ارسال کنند که تضمینی برای حواله پول از طرف خریدار وجود نداشته و ممکن است که خریدار هزینه کالا را پرداخت نکند؛ که همه این مشکلات روی صادرات و توان صادراتی شرکت‌های ایرانی اثر منفی بر جای گذاشته است.

این شرکت اکنون در حال انجام اقدامات اولیه برای حضور در بورس است که انتظار می‌رود طی یکی دو سال آینده وارد بازار سهام شود. به گفته مالامیری با توجه به تقاضای بالای مشتریان و کسری محصول، برنامه پرنیان استیل در سال ۹۹ افزایش ۷۰ درصدی تولید نسبت به سال قبل و همچنین اضافه کردن ماکروویو به سبد محصولات است.

 سه معضل عمده صنعتی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فعلی حوزه صنعت که محمد مالامیری به آن اشاره می‌کند بحث تخصیص ارز برای مواد اولیه است که تولیدکننده را به‌شدت دچار مشکل کرده است. به گفته وی مواد اولیه خریداری‌شده وارد گمرک شده و به علت عدم تخصیص ارز مجوز خروج از گمرک را ندارند و این مساله تولید را دچار وقفه کرده است. مشکل بعدی بحث ارزش‌افزوده است که سنگ بزرگ دیگری در مسیر سخت تولید محسوب می‌شود. یکی دیگر از مشکلات این صنعت وجود نداشتن زیرساخت مناسب به‌منظور توسعه است؛ به‌عنوان‌مثال در حال حاضر یک پروژه ایجادی تهیه‌ شده و حدود ۲ سال است که در شهرک صنعتی پرند در جست‌وجوی زمین مناسب برای توسعه هستیم، اما متاسفانه باوجود زمین‌های مناسب که تحت تصرف شرکت عمران پرند هستند به علت عدم همکاری و درگیری این شرکت با شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران برای دستیابی به منافع بیشتر و فروش زمین‌ها باقیمت بالاتر، تاکنون موفق به خرید زمین جهت توسعه و ایجاد این پروژه نشده‌ایم. به گفته مدیرعامل پرنیان استیل، ستاد تسهیل که مامور رفع موانع تولید در کشور است باید قدرت اجرایی بالاتری را داشته باشد تا بتواند مشکلات عدیده‌ای را که در حوزه‌های مختلف اعم از دارایی، گمرکات و بانک‌ها در سر راه تولیدکننده قرار دارد مرتفع کند. وی با بیان اینکه بقا و دوام شرکت‌ها در تنظیم و متعادل کردن خرج و دخل است تا بتوانند کفاف هزینه‌ها را بدهند و مجموعه را به سمت سوددهی هدایت کنند، گفت: شرکت ما هم تلاش بر این دارد که با مدیریت بهینه هزینه‌ها، به سودآوری برسد؛ اما متاسفانه گهگاه با مسائلی مواجه می‌شویم که مشکلات عدیده‌ای را برای ما به وجود می‌آورد.

 قیمت‌گذاری منصفانه نیست

یکی از مهم‌ترین این مشکلات که مالامیری به آن اشاره می‌کند محدودیت‌های سازمان تعزیرات است که به‌صورت غیرکارشناسی اعمال ‌شده و اختلالات زیادی را برای تولید به وجود می‌آورد.

به گفته وی منطقی نیست که ما شاهد افزایش نرخ فولاد و دلار و مواد اولیه باشیم، اما از تولیدکننده انتظار داشته باشیم که این هزینه افزایشی را تقبل کند و تولید را متوقف نکند و تولیدکننده را محدود کنیم که تا این میزان بیشتر امکان افزایش نرخ محصول نیز وجود ندارد. این مساله قطعا نیاز به کارشناسی دارد تا بتوان به نحو احسن مساله قیمت‌گذاری را انجام داد، در غیر این صورت سنگ‌اندازی در کار تولید است.

به گفته مدیرعامل پرنیان استیل خوشبختانه بازار محصولات ما رقابتی بوده و وجود همین رقبا باعث می‌شود که انحصاری وجود نداشته باشد، چون اعلام یک قیمت غیرمنطقی برای یک محصول باعث از دست دادن سهم بازار می‌شود. بنابراین باوجود چنین رقابت فشرده‌ای نیازی به دخالت تعزیرات و ارائه پیشنهاد‌های غیرکارشناسی این سازمان وجود ندارد، زیرا مشتری و مصرف‌کننده تمایلی به خرید محصول با قیمت بالاتر ندارند مگر اینکه در زمینه کیفی تفاوتی را احساس کنند.

 کیفیت را جدی بگیرید

در این‌ بین یکی از شایع‌ترین مشکلات موجود در مورد محصولاتی مانند اجاق‌گاز می‌توان به تولیدات زیر پله‌ای اشاره کرد. این اجاق‌ها که در شرکت‌های زیر پله‌ای تولید می‌شوند ازآنجاکه کیفیت لازم را نداشته و شرایط استاندارد را ندارند نمی‌توانند موفق به دریافت مهر استاندارد شوند، بنابراین به‌صورت غیراستاندارد و با مبلغ کمتری به مصرف‌کننده عرضه می‌شوند؛ بنابراین از مصرف‌کنندگان درخواست می‌شود از آنجاکه ماهیت گاز تولید شعله و حرارت بوده و غیراستاندارد بودن قطعات منجر به حوادث ناگواری شده و ممکن است تبعات غیرقابل جبرانی را به بار آورد، از خریدن این‌گونه اجاق‌گازها اجتناب کرده و با پرداخت کمی هزینه بیشتر، اجاق‌گازی را خریداری کنند که دارای مهر استاندارد بوده و ایمنی را تامین کند.

234234234