یکی از شرکت‌های فعال در عرصه تولید انواع پروبیوتیک شرکت شیمی دارو کوثر است این شرکت با تولید  سالانه ۳۰۰ تن مکمل‌های پروبیوتیک، سبد محصولات خود را متنوع‌تر کرد. پیش‌تر این محصولاتی همچون دارو‌های گیاهی انسانی، مکمل و کنسانتره‌های دام، طیور و آبزیان برای تکمیل زنجیره ارزشی کشاورزی در سازمان اقتصادی کوثر در این شرکت تولید می‌شد.

 فاطمه امینی نجفی، مدیرعامل شرکت شیمی دارو کوثر بابیان اینکه اکنون با گسترش و ارتقای فعالیت‌ها، شیمی دارو اقدام به تولید مکمل‌های پروبیوتیک دام، طیور و آبزیان باهدف افزایش سطح سلامت جامعه کرده است. گفت: پروبیوتیک یکی از مباحث پیشرفته بیوتکنولوژی است و گسترش روزافزون مراکز تحقیقاتی، مقالات و فروش محصولات پروبیوتیک نشان‌دهنده اهمیت آنها در حوزه سلامت است؛ بنابراین نیاز جامعه به محصولات پروبیوتیک (برعکس سایر داروها) نامحدود است و ارزش تغذیه‌ای پروبیوتیک‌ها در کنار اثرات درمانی آنها حتی در صورت مصرف دیگر دارو‌ها علت این امر است.

 نقش پروبیوتیک‌ها در صنعت دام، طیور و آبزیان

امینی نجفی بیان کرد: برای ایجاد شرایط بهره‌برداری اقتصادی از دام و طیور باید مجموعه‌ای از مواد که در یک خوراک به‌تنهایی گرد هم نمی‌آیند با هم مخلوط و آسیاب شوند. این ترکیب متشکل از مجموعه مواد غذایی است که قادر است همه عناصر و مواد ضروری بدن دام و طیور را در حد نیاز برطرف کند و از ترکیب مقدار مشخصی از ماده‌هایی مانند انواع غلات همچون گندم، جو، ذرت و سبوس، تفاله چغندرقند، گلوتن ذرت، کنجاله سویا، کنجاله تخم‌پنبه، کنجاله تخم آفتابگردان، باگاس، روغن‌های گیاهی، دی‌کلسیم فسفات، کربنات کلسیم، نمک، آنتی‌اکسیدان و مکمل ویتامینه و ... در جیره‌های طیور و دام تهیه می‌شود.

امینی ادامه داد: در تولید مکمل‌های خوراک دام و طیور تنوع آب‌وهوایی، تنوع مواد، نوع مواد، وزن مخصوص مواد اولیه، درصد‌های مواد مختلف، ضریب اصطکاک، نوع بسته‌بندی، حمل و اندازه (مش) متفاوت است.

وی افزود: در تغذیه دام و طیور مواد مغذی موردنیاز با مصرف غلات و کنجاله‌های روغنی مختلف به‌طور کامل تامین نمی‌شود و باید این نیاز‌ها از طریق برخی اقلام خالص و به‌عنوان مکمل به جیره غذایی آنها افزوده شود.

 

 این مکمل‌ها شامل انواع مختلف ویتامین‌ها، مواد معدنی و افزودنی‌های مغذی و مجاز است. پروبیوتیک‌ها را می‌توان یکی از دستاورد‌های مثبت محققان دانست که جزو مکمل‌های غذایی دام و طیور قرار می‌گیرند.

وی همچنین یادآور شد: پروبیوتیک، مکمل‌های غذایی میکروبی هستند که از طریق بهبود تعادل میکروبی روده تاثیرات سودمندی در جهت افزایش توان دفاعی میزبان (دام، طیور و...) در برابر عوامل بیماری‌زا ایفا می‌کنند. محققان نشان داده‌اند که تغذیه مرغان با پروبیوتیک‌ها سبب بهبود تولید تخم‌مرغ (بر اساس مرغ روز)، مصرف روزانه غذا، وزن و اندازه تخم‌مرغ‌ها می‌شود. در این میان باکتری‌های پروبیوتیکی با توانایی تغییر فلور میکروبی روده در حیوان و انسان نقش مهمی به‌عنوان باکتری‌های مفید در بدن ایفا می‌کنند. 

چند سال است که مشخص‌شده فقدان باکتری‌ها در روده به‌سلامت آسیب می‌رساند؛ مثلا حیوانات آزمایشگاهی که در شرایط بدون باکتری و استریل رشد پیدا می‌کنند، اکثرا سیستم ایمنی تکامل نیافته و روده‌های آسیب‌پذیر دارند. این میکروارگانیسم‌ها نه‌تنها ایجاد بیماری نمی‌کنند، بلکه از تکثیر و رشد باکتری‌های بیماری‌زا نیز در دستگاه گوارش حیوانات جلوگیری کرده و موجب افزایش میکروفلور مفید در سیستم گوارش می‌شوند.

 مکمل‌ها، یکی از راه‌های صرفه‌جویی در هزینه‌ها

مدیرعامل شرکت شیمی دارو کوثر اظهار کرد: استفاده از مکمل‌ها معمولا برای تامین کمبود‌های تغذیه‌ای حیوانات صورت می‌گیرد و تهیه آنها باید با استفاده از تکنولوژی روز و مواد اولیه باکیفیت باشد. روش‌های غیراستاندارد منجر به افت تولید دام‌ها و هدر رفتن منابع خواهد شد. در کنار ضرورت استفاده از مکمل‌ها برای دریافت نتیجه بهتر، وجود مکمل‌های پروبیوتیک علاوه بر ضرورت تغذیه‌ای، موجب بهبود در سطح سلامت و کلیه فرآیند‌های بدن می‌شود.

وی در پایان گفت: در حال حاضر مکمل‌های پروبیوتیک این شرکت، برای دام، طیور (مرغ بومی، مرغ تخم‌گذار، مرغ گوشتی، مرغ مادر، مرغ اجداد، شترمرغ، بوقلمون، بلدرچین و ...)، آبزیان (ماهی و میگو)، اسب، آبزیان زینتی (ماهیان آکواریومی)، پرندگان زینتی (قناری، طوطی، کاسکو، مرغ عشق، عروس هلندی، مرغ مینا، کبوتر، فنچ و ...) و حیوانات خانگی (سگ، گربه و ...) عرضه می‌شود.