همکاری با هزار سازنده برای توسعه بومی‌سازی

این صنعت  به طور خاص در ۴ دهه اخیر به بلوغ مناسبی رسیده و این پیشرفت‌ها زمانی اتفاق افتاده که کشور در معرض انواع تحریم‌ها قرار داشته است و در یک سال اخیر، این شرایط تحریمی، حالت حساس‌تری به خود گرفته است.این در حالی است که صنعت فولاد کشور طی سال‌های اخیر بارها مورد تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است. 

فولادمبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی ایران، پرچم‌دار بومی‌سازی محسوب می‌شود و تا به حال موفقیت‌های بسیاری در این حوزه کسب کرده‌است. در این سال‌ها، به‌رغم همه تحریم‌هایی که علیه ‌ایران، صنعت فولاد و بخش‌های مختلف اقتصادی اعمال شده نه‌تنها خللی در تولید شرکت فولاد مبارکه ایجاد نشده، بلکه حتی عرضه‌های آن در تنظیم بازار تاثیر بسزایی داشته است. 

هم‌اکنون بیش از 80 درصد از قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه، داخلی‌سازی شده و همچنین بالغ بر یک‌هزار قطعه از سوی این شرکت به ساخت داخل رسیده است.

در همین زمینه رضا یزدخواستی معاون خرید فولادمبارکه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، تامین،  پایدار تجهیزات و قطعات کلیدی و استراتژیک، ارتقای کیفی ساخت و تولید با استفاده از دانش روز و تجارب سه دهه گذشته در فولادمبارکه  و همچنین کاهش وابستگی به خارج برای تامین مواد و تجهیزات و حذف یا کاهش ریسک‌های خط تولید را از اهداف اصلی بومی‌سازی در این شرکت برشمرد.

وی کاهش هزینه‌های ارزی را یکی دیگر از اهداف مهم طرح بومی‌سازی در فولاد مبارکه دانست. معاون خرید فولاد مبارکه با اشاره به حمایت شرکت از سازندگان، تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه بومی‌سازی تصریح کرد: برای حمایت از این امر قرارداد‌های فی مابین را به گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که از لحاظ زمانی طولانی‌تر از قراردادهای معمولی باشد تا فرصت کافی در اختیار تولیدکنندگان و سازندگان تجهیزات و قطعات قرار گیرد.

به گفته وی، نحوه پرداخت در قراردادهای مذکور نیز به گونه‌ای است که سازندگان با مشکل مالی  و فاینانس طرح‌ها مواجه نشوند.

یزدخواستی تضمین بازار محصولات تولیدشده از سوی سازندگان و تولیدکنندگان تجهیزات و قطعات را از جمله حمایت فولادمبارکه برشمرد و افزود: فولادمبارکه بستر را فراهم می‌کند تا آنها بازار سودآوری داشته باشند.

وی تاکید کرد: فولادمبارکه در تعامل با تولیدکنندگان قطعات و تجهیزات، دانش فنی خود را که طی سه دهه کسب کرده در اختیار آنها قرار می‌دهد و همچنین  پس از ساخت قطعه، خطوط تولید خود را نیز برای تست نهایی محصولات تولیدی در اختیار سازندگان قرار می‌دهد.

معاون خرید فولادمبارکه افزود: این شرکت هم‌اکنون با حدود بالغ بر یک‌هزار سازنده و حدود 700 تامین‌کننده داخلی برای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات همکاری می‌کند و توانسته یک هزار قطعه کوچک و بزرگ را در داخل کشور بومی‌سازی کند.

وی در مورد فرآیندهای بومی‌سازی برای صنعت کشور به‌ویژه صنعت فولاد، تصریح کرد: بومی‌سازی بستری است که فولادمبارکه فراهم می‌کند تا در خدمت صنایع ساخت و تولید کشور قرار گیرد تا صنایع با رشد و توسعه مواجه شوند و در نهایت به ما کمک کنند که این امر خود منجر به خودکفایی صنایع ساخت و تولید خواهد شد. یزدخواستی ماحصل بومی‌سازی را تولید بیشتر و باکیفیت می‌داند که این امر به منزله تولید ثروت و افزایش اشتغال و کاهش وابستگی است.

وی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت فولادمبارکه گفت: از آبان 97 با تشدید محدودیت‌های بین‌المللی نه‌تنها تولید شرکت، بلکه میزان عرضه به بازار با کاهش مواجه نشد.

معاون خرید فولادمبارکه با اشاره به اولویت تنظیم بازار داخل افزود: تامین بازار داخل از اولویت‌های شرکت محسوب می‌شود، از این‌رو شرکت، مازاد تولید را به صادرات اختصاص می‌دهد. وی تاکید کرد: امروز با افتخار می‌توان اعلام کرد تحریم‌ها اگرچه هزینه را افزایش داد، اما خللی در تولید فولا مبارکه ایجاد نکرد.

مسیب فروغی، مدیر برنامه‌ریزی بومی‌سازی فولادمبارکه نیز در همین ارتباط به «دنیای‌اقتصاد» گفت: سه حوزه قطعات یدکی و تجهیزات، اتوماسیون و ابزاردقیق و مواد مصرفی نظیر روانکارها از جمله روغن، گریس و همچنین نسوزها در اشکال ویژه آجرها، جرم‌ها، پیش‌ساخته‌ها و همین‌طور فروآلیاژه و الکترودها را از زمینه‌های بومی‌سازی در فولاد مبارکه برشمرد.  

وی افزود: هم‌اکنون فولاد مبارکه با  یک‌هزار و 45 شرکت  سازنده و 700 تامین کننده در زمینه بومی‌سازی همکاری دارد.

مدیر برنامه‌ریزی بومی‌سازی فولادمبارکه تصریح کرد: این شرکت طی دو دهه با همکاری با سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، هم‌اکنون به مرحله‌ای رسیده که توانسته بیش از 80درصد از نیازهای خود را در بازار داخل تامین کند و فقط حدود 15 تا 20 درصد به خارج از کشور برای تامین تجهیزات و قطعات وابستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون فولادمبارکه در زمینه بومی‌سازی با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز علمی‌ و تحقیقاتی و پارک‌های فناوری همکاری می‌کند و در حوزه بومی‌سازی تعداد 50 شرکت دانش بنیان با ما همکاری دارند.

فروغی تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی ‌با فولادمبارکه در زمینه تحقیقات و کشف دانش بومی‌سازی همکاری می‌کنند و با حصول نتیجه از کمک‌های مالی ما برخوردار می‌شوند.

به گفته وی، تمام تلاش فولادمبارکه دستیابی به ساخت صددرصدی ساخت داخل است، اما با نگاهی به کشورهای حتی پیشرفته مشاهده می‌شود که  این امر امکان‌پذیر نیست.

مدیر برنامه‌ریزی بومی‌سازی فولادمبارکه افزود: استفاده از تکنولوژی روز در فرآیند بومی‌سازی فولادمبارکه همواره مدنظر قرار دارد مگر آنکه این نوع از تکنولوژی تغییرات اساسی در تولید را به همراه داشته باشد که در آن صورت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی در مورد راهکارهای همکاری شرکت‌ها با فولادمبارکه در زمینه بومی‌سازی افزود: شرکت‌ها می‌توانند در صورت تمایل از طریق  نمایشگاه‌های مجازی که به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند، برای همکاری مراجعه کنند.

فروغی تصریح کرد: مبارکه از طریق اطلاعاتی که از نمایشگاه در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و حتی سازنده‌ها به‌دست می‌آورد، باب همکاری را آغاز کند.