به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، رویترز به نقل از منابع آگاه از موضوع می‌گوید که به‌رغم تغییرات سازمانی وسیع در این شرکت، بی‌پی تصمیم گرفته است با انتصاب مجدد وایز در سمت خود، فرد مطمئنی را در این جایگاه قرار دهد؛ فردی که به این شرکت کمک کرد تا صدها میلیون دلار درآمدزایی را از محل تجارت نفت‌خام در سال‌های اخیر به دست آورد.

اعلامیه انتصاب وایز در این سمت از طریق وب‌سایت داخلی بی‌پی به اطلاع کارکنان رسیده است. در همین حال، سخنگوی این شرکت عظیم انرژی نیز درخواست رویترز برای اظهارنظر دراین‌باره را رد کرد.

وایز از سال ۲۰۱۵ رئیس جهانی بخش نفت‌خام بوده است و این جایگاه همواره به‌عنوان یکی از قدرتمندترین سمت‌ها در صنعت نفت خام در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه این شرکت حضور و نفوذ گسترده‌ای در صادرات نفت خام ایالات‌متحده و پالایش دارد.

وایز قرار است از این ‌پس به رئیس جدید خود یعنی دیوید باکنال که پیش‌تر در سال‌جاری به‌عنوان معاون ارشد شرکت در پالایش و محصولات انتخاب شد، گزارش دهد. باکنال نیز خود به کارول هاول، معاون اجرایی تجارت و حمل‌ونقل بی‌پی پاسخگو خواهد بود.

باکنال همچنین قرار است بر تجارت منابع انرژی با آلایندگی کم نظارت کند تا زمانی که بی‌پی بتواند یک معاون ارشد را برای قرار دادن در این جایگاه جذب کند. منابع آگاه می‌گویند که بریتیش پترولیوم همچنین می‌خواهد کسب‌و‌کار خود را گسترش دهد و در این راستا، کاندیداهای داخلی و خارجی را برای انتصاب در جایگاه مذکور موردبررسی قرار خواهد داد.

پیش‌تر، برنارد لونی، مدیرعامل بی‌پی وعده داد که تولید نفت و گاز این شرکت را در اواخر دهه جاری به میزان ۴۰ درصد کاهش دهد و در همین حال تلاش می‌کند میزان تولید انرژی‌های تجدید پذیر نظیر انرژی بادهای ساحلی و خورشیدی را افزایش دهد.

سرمایه‌گذاران بی‌پی نیز از این تغییر سیاست در شرکت استقبال کرده‌اند، اما درعین‌حال در مورد درآمدزایی مالی مناسب از این برنامه نیز ابراز تردید کرده‌اند؛ چراکه اغلب، انرژی‌های تجدیدپذیر با بازده کمتری مواجه هستند.

بی‌پی اما می‌گوید که تجارت انرژی می‌تواند به این شرکت کمک کند تا به سود ۸ تا ۱۰درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر دست یابد که بالاتر از میانگین معمول آن یعنی ۵ تا ۶ درصد است؛ تا بتواند سود سهام خود را حفظ یا حتی افزایش دهد.

در روزهای اخیر، بی‌پی در گزارش مالی فصل سوم ۲۰۲۰، از سودآوری اندک خود خبر داد، اما همزمان هشدار داد که سرعت بهبود تقاضا از پیامدهای پاندمی کرونا همچنان مبهم است و تجارت انرژی از سه‌ماهه پیش از آن ضعیف‌تر بوده است.