به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از پولتری‌سایت، این شرکت که «دیپ‌ برنچ» نام دارد، در تکمیل پروژه خود در زمینه  تولید پایدار پروتئین سازگار با محیط‌زیست به‌نام پروژه «ریئکت فرست «حالا با شورای نوآوری اروپا (ای آی سی) به توافق رسیده است تا این شورا برای افزایش تولید این محصول، بودجه‌ای بالغ ‌بر ۵/ ۲ میلیارد پوند را در اختیارش قرار دهد. قرار است این بودجه صرف ساخت کارخانه و تجهیزاتی جدید در هلند شود. این کارخانه در منطقه «برایتلند چملوت کمپوس» جایابی شده است که مهد فعالیت‌ها و فرآیندهای شیمیایی چرخه‌ای با هدف ایجاد منابع پایدار محسوب می‌شود. طبق برنامه زمان‌بندی اعلام‌شده، قرار است کارخانه «دیپ برنچ» در فصل دوم ۲۰۲۱ در این محل افتتاح شود.

محصول نوآورانه شرکت «دیپ برنچ» نوعی پروتئین مغذی جدید است که در فرآیند تولید آن از میکروب‌ها استفاده می‌شود تا CO۲  ناشی از آلاینده‌های صنعتی را به یک نوع پروتئین تک‌سلولی نوین به نام «پروتون» تبدیل کند. این فرآیند تولیدی ضمن آنکه برخلاف سایر فرآیندهای تولید غذای دام و طیور آلایندگی‌ای در پی ندارد، قادر است از انتشار آلاینده‌های صنعتی بکاهد و آنها را در جهت فعالیت‌های مولد و سازنده هدایت کند. علاوه بر این، محصول جدید تولیدی به لحاظ ارزش غذایی با غذای ماهی قابل قیاس است که استاندارد طلایی منبع پروتئین در فعالیت‌های شیلات محسوب می‌شود. باوجود ارزش غذایی بسیار بالا، اما این محصول جدید در همه ایام سال می‌تواند تولید شود. این در حالی است که تولید غذای ماهی از این ویژگی برخوردار نیست. به همین دلیل پروتون می‌تواند از اثرات نوسانات فصلی قیمت‌ها یا درآمد نیز بکاهد.

پروژه «ریئکت فرست» نخستین پروژه در نوع خود است که با تامین بودجه بلاعوض آژانس ابداعات انگلستان موردحمایت قرار گرفته است. در این پروژه ۱۰ کنسرسیوم متشکل از فعالان این صنعت و دانشگاهیان حضور دارند که هدف آلاینده صفر در صنعت تولید مواد غذایی را دنبال می‌کنند.