رضا امیدوار تجریشی، سرپرست و عضو هیات‌مدیره شرکت حمل‌ونقل فجر جهاد درباره هدف انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: این قرارداد در راستای افزایش، هم‌افزایی و بالا بردن ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل مشترک بین شرکت‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حفظ و افزایش درآمدهای درون بنگاهی منعقد شده است.

وی افزود: شرکت فجر جهاد با انعقاد این تفاهم‌نامه در جهت لجستیک مشتقات نفتی و پتروشیمی گام برمی‌دارد، زیرا ظرفیت‌‌های موجود در این شرکت می‌تواند زمینه همکاری‌های آتی میان دو صنعت راهبردی و استراتژیک حمل‌ونقل و نفت را فراهم آورد. براساس ماموریت‌های تازه‌ای که به شرکت فجر جهاد تکلیف شده، استفاده از این ظرفیت‌ها در دستور کار قرار دارد.

امیدوار تجریشی درباره چگونگی اجرای این تفاهم گفت: در مبادی حمل، نمایندگان شرکت فجر جهاد حضور خواهند داشت و موضوع مدیریت ناوگان، صدور بارنامه و در مجموع مدیریت لجستیکی را به عهده می‌گیرند. شرکت فجر جهاد تا پایان امسال ۵۰ دستگاه و تا پایان سال آینده ۱۵۰ دستگاه به ناوگان خود اضافه می‌کند و با انعقاد این تفاهم‌نامه، در بحث انتقال فرآورده‌های قیری و انتقال به بنادر جنوب کشور به‌منظور صادرات، در کنار نفت پاسارگاد خواهد بود و بسته به میزان روزانه تولید و عرضه قیر، بار را به‌صورت فله‌ای و بشکه‌ای از پالایشگاه این شرکت حمل می‌کند. وی افزود: سالانه نزدیک به یک‌میلیون و ۳۰۰ تن قیر در پالایشگاه‌های شرکت نفت پاسارگاد تولید می‌شود که شرکت فجر جهاد قرار است از مبادی این پالایشگاه واقع در تهران، آبادان، تبریز و سایر شهرها، قیر تولیدی را به مقاصد ترانزیتی برای صادرات منتقل کند. سرپرست و عضو هیات‌مدیره شرکت حمل‌ونقل فجر جهاد در پاسخ به سوالی درباره توان ناوگان این شرکت برای پوشش مفاد این قرارداد تصریح کرد: ناوگان شرکت فجر جهاد را به‌طور کامل در اختیار آنها قرار می‌دهیم و به‌ غیر از آن نیز از توان ناوگان تجاری خارج از مجموعه نیز بهره می‌بریم. به‌ طور کلی مدیریت ترابری مجموعه نفت پاسارگاد را در اختیار خواهیم گرفت تا دغدغه شرکت نفت پاسارگاد برای حمل محصول تولیدی و هزینه‌های حمل آنها را نیز کاهش دهیم و به این وسیله سودآوری و قدرت رقابت آنها را در بازارهای صادراتی منطقه افزایش دهیم.

امیدوار تجریشی تاکید کرد: بحث حمل‌ونقل در توسعه‌یافتگی کشورهای اروپایی و آمریکایی نقش مهمی ایفا کرده و اگر دولت و بخش خصوصی در کشور ما در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، قابلیت تبدیل‌شدن به هاب منطقه راداریم. موقعیت خاص ترانزیتی کشور و توان ناوگان موجود (به لحاظ اسمی و عملیاتی) این امکان را برای ایران به شکلی جدی‌تر فراهم می‌آورد.