به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، بیش از ۹۹ درصد از سرمایه‌گذاران در این شرکت انگلیسی در جلسه سهامداران، به این حرکت رای مثبت دادند. این تصمیم طرحی را پیش می‌برد که ساختار دست و پاگیر و پیچیده یونیلیور را ساده می‌کند.

صاحب برندهای مواد غذایی کنور و مواد بهداشتی اکس، از سال 1930 میلادی یعنی زمان ادغام شرکت هلندی «مارگارین یونی» و صابون‌سازی بریتانیایی «لیور برادرز» توانسته است پایگاه هر دو شرکت را در هر دو کشور حفظ کند. رویکرد برهم زدن این ساختار از سال 2017 میلادی پس از پیشنهاد خریداری یونیلیور از سوی کرافت هینز آغاز شد.

انتقال به یک دفتر مرکزی باعث گمانه‌زنی‌هایی در مورد افزایش فعالیت‌های ادغام و اکتساب شرکت یونیلیور شده است.

پس از آنکه شرکت پیشنهادی را برای یکپارچه‌سازی کسب و کار خود در هلند در زمان پاول پلمن، مدیرعامل قبلی، پس گرفت؛ حال این رای برای آلن جوپ، مدیرعامل فعلی، یک برد شیرین محسوب می‌شود. این برگشت پس از آن رخ داد که سهامداران انگلیسی علیه خروج احتمالی شرکت از شاخص فوتسی 100 اعتراض کردند. طرح ساده‌سازی یونیلیور هنوز با اشکالات بالقوه‌ای در قالب مالیات خروج که توسط حزب سبز پیشنهاد شده، روبه‌رو است. این شرکت اعلام کرده است که طرح یکپارچه شدن دفتر مرکزی این شرکت در انگلیس و انتقال آن به لندن بسیار گران خواهد بود، اما این اساسنامه در مراحل اولیه است. یونیلیور اعلام کرد، پیشنهاد مالیات خروج ناقض قوانین اتحادیه اروپا در مورد آزادی استقرار و حرکت آزاد سرمایه است و با معاهده مالیاتی انگلیس-هلند مغایرت دارد. تحلیلگران بارکلی در یادداشتی با استناد به عزم حزب سبزها برای رای‌گیری در مورد مالیات گفتند که احتمال یکپارچه شدن کلاس‌های سهم هلندی و بریتانیایی شرکت یونیلیور از 90-80 درصد به 75-65 درصد کاهش یافته است.

شرکت یونیلیور، یک شرکت چند ملیتی بریتانیایی-هلندی است که بیش از 90 سال قدمت دارد و موفقیت‌هایش را مدیون 155 هزار کارمند خود در سرتاسر جهان است. این غول کالاهای مصرفی مالک بیش از 400 برند از نام‌های تجاری بین‌المللی است و دارای محصولات متنوعی شامل مواد غذایی، آب نبات، غلات صبحانه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، غذای کودک، نوشابه، بستنی، چای، قهوه، غذای حیوان خانگی، آب مظروف، آب میوه، آدامس، پیتزا منجمد، آزمایش‌های بارداری، مواد تمیزکننده، محصولات زیبایی و مراقبت شخصی، محصولات بهداشتی، درمانی و دارویی است. این شرکت، بزرگ‌ترین تولیدکننده صابون در جهان نیز هست و محصولات آن در حدود 190 کشور دنیا عرضه می‌شود. روزانه حدود 5/ 2 میلیارد نفر از مردم جهان از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند.