به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، امیر خرمی شاد در جلسه کنترل مدیریت گروه فولاد مبارکه اظهار کرد: بودجه تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه از ۲/ ۷ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۴۸ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده که حدود ۷ برابر افزایش نشان می‌دهد. وی افزود: این شرکت تاکنون ۱۲۲۰ پروژه تحقیقاتی از طریق ارتباط با ۲۰ دانشگاه و مراکز پژوهشی کشور در حال اجرا دارد. معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو با اشاره به اقدامات مطلوب شرکت فولاد مبارکه در زمینه بومی‌سازی در شرایط تحریمی گفت: طی ۶ ماه نخست امسال، ۸۲۰ قطعه و تجهیز استراتژیک برای نخستین بار در این شرکت بومی‌سازی شده است. سال گذشته نیز در ۶ ماهه اول ۵۲۰ قطعه و تجهیز استراتژیک در شرکت مذکور بومی‌سازی شده بود. وی ادامه داد: میزان صرفه‌جویی ناشی از قطعات و تجهیزات بومی‌سازی شده در نیمه نخست سال ۹۸ حدود ۵/ ۵۶ میلیارد تومان بوده که این رقم در نیمه نخست سال ۹۹ به ۸/ ۱۷۸ میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین میزان صرفه‌جویی ناشی از خرید داخلی قطعات و تجهیزات طی ۶ ماهه نخست امسال، ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود. خرمی شاد از اقدامات انجام‌شده در زمینه بومی‌سازی در سایر شرکت‌های گروه فولاد مبارکه ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: بومی‌سازی قطعات و تجهیزات صنایع در داخل، سبب ایجاد کسب‌وکارهای جدید شده و درنهایت، از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند. البته اقدامات بومی‌سازی توسط شرکت‌ها باید در یک شبکه واحد قرار گیرد تا از دوباره‌کاری‌ها ممانعت شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز با اشاره طرح‌های در حال اجرای این شرکت گفت: این شرکت در سال جاری 9 طرح به ارزش 5/ 921 میلیون یورو و 18500 میلیارد تومان در حال اجرا دارد که برای 6540 نفر اشتغال مستقیم و برای 41 هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌کند. این طرح‌ها، طی سال‌های 99 تا 1402 تکمیل خواهند شد. حمیدرضا عظیمیان ادامه داد: طرح 5 میلیون تنی کنسانتره سنگان در خرداد امسال توسط رئیس‌جمهور افتتاح رسمی شد و فاز نخست طرح الکترود گرافیتی اردکان نیز با 330 میلیون یورو امسال افتتاح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت در اجرای طرح‌های 10 میلیون تنی فولاد در منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس، از دیگر برنامه‌های این شرکت است.