ثبت رکورد تولید در «غدیر نی‌ریز»

در مورد شرکت غدیر نی‌ریز که یکی از طرح‌های هفت‌گانه فولادی کشور است باید گفت که نصب تجهیزات و راه‌اندازی آن در دوران تحریم صورت گرفته است. در اجرای این پروژه فولادسازی از تکنولوژی بومی‌ «پرد» استفاده شده که با ثبت رکوردزنی‌های تولید، افزون بر ظرفیت تعریف‌شده صنعت فولاد کشور را متحیر ساخته است. ثبت رکورد تولید ۷۶ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی در خردادماه امسال از سوی غدیر نی‌ریز باعث شد از ظرفیت مورد انتظار «پرد» در همان ماه پیشی گیرد. این در حالی است که  این شرکت در ماه گذشته یعنی شهریورماه توانست رکورد تمامی واحدهای احیای کشور را که با هر دو روش میدرکس و پرد فعالیت دارند، با تولید ۸۵ هزار تن آهن  اسفنجی پشت سر بگذارد و از متوسط حدنصاب ماهانه هر دو روش تولید آهن‌اسفنجی عبور کند.

به گفته مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز این رکورد برای مجموعه احیای ۸۰۰ هزار تنی تولیدکننده آهن اسفنجی رکوردی مطلوب به‌شمار می‌رود. این رکوردها در حالی برای فولاد غدیر نی‌ریز به ثبت رسید که سال گذشته در همین موقع برای تامین مواد اولیه دچار مشکل بود، ولی با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی بازار از همان سال اقدام به تامین نیاز ماده اولیه خود یعنی گندله کرده و به همین سبب در سال‌جاری دغدغه‌ای برای تامین گندله موردنیاز خود ندارند.  علیرضا زاهدیان در همین رابطه بر این باور است که به‌رغم کمبود گندله، مقدار زیادی از این محصول را از طرق دستمزدی و گندله معوض با اسفنجی تامین کردیم تا به کمک این روش تامین مواد اولیه، از توقف تولید که در مهرماه سال قبل با کاهش یک‌سوم ظرفیت کاهشی آن را لمس کردیم، جلوگیری کنیم.

 همزمانی دو چالش تامین مواد اولیه و قیمت

از جمله چالش‌هایی که فعالان زنجیره ارزش با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند بحث تامین مواد اولیه است. این چالش به‌ویژه بر آن بخش از زنجیره که قبل از حلقه آهن‌اسفنجی است اثرگذارتر است. در همین حال بحث قیمت‌گذاری در هر یک از حلقه‌های زنجیره بیشترین فشار ممکن را به همین حلقه آهن‌اسفنجی تحمیل می‌کند. تا پیش ‌از این که بحث صادرات آهن‌اسفنجی با ممنوعیت روبه‌رو شود این فشار از تولیدکنندگان با ارزآوری از طریق صادرات آن‌هم به‌منظور تامین ارز موردنیاز برای توسعه پروژه‌ها کاسته می‌شد و بخشی از گردش مالی موردنیاز به این ‌صورت قابل تحقق بود، اما در حال حاضر بیشترین فشار در بحث قیمت‌گذاری به تولیدکنندگان آهن‌اسفنجی وارد می‌شود.

البته به گفته علیرضا زاهدیان اخیرا گشایشی در صادرات آهن‌اسفنجی صورت گرفته است که فعالان در این عرصه می‌توانند تا سقف ۱۰ درصد تولید خود اقدام به صادرات کنند.

وی دراین‌باره اظهار کرد: برای فعالیت صادراتی نیاز است که ثبات در وضع قانون و سیاست صادرات محصولات وجود داشته باشد.

 ایجاد فرآیندی یکپارچه

زاهدیان درباره دغدغه‌های موجود در زنجیره ارزش گفت: بخش پایین‌دستی بر نحوه فروش و قیمت‌گذاری محق است و نمی‌توان انتظار داشت که آنها از این حق خود کوتاه بیایند. راه ادامه مسیر ارزان خریدن نیست، بلکه وجود تناسب در قیمت‌گذاری میان هر یک از بخش‌های زنجیره ارزش فولاد می‌تواند موثر واقع شود.

وی دراین‌باره اظهار کرد: بر این اساس برای کاهش دغدغه‌های یادشده به دنبال اخذ محدوده‌های معدنی رفته و توانستیم با تاسیس یک شرکت معدنی با مشارکت ایمیدرو دو پروانه ثبت‌شده را دریافت کنیم. زاهدیان معتقد است: حرکت به سمت بالادست یعنی از معدن تا محصول فولادی با توجه به واحدهای تولیدی گندله‌سازی، احیا و شمش که در دستور کار فولاد غدیر نی‌ریز قرار دارد می‌تواند فرآیندی یکپارچه را برای این شرکت رقم بزند.

وی با اشاره به این مطلب که اقدامات اولیه برای مراحل اکتشافی این محدوده‌ها صورت گرفته است، تصریح کرد: با برنده شدن دو گواهی کشف در دو محدوده جازموریان و آباده، برآن شدیم تا با شرکت‌های دانش‌بنیان بخش اکتشاف را فعال کنیم.

وی به افزایش نرخ حمل‌ونقل در این زمینه اشاره کرد و گفت: دراین‌باره باید شرکت‌های بزرگ وارد عمل شوند و برای حل این معضل که روزبه‌روز با تغییر قیمت حمل مواجه هستیم راهکاری را صورت دهند.

زاهدیان از وارد مدار شدن طرح سولفور زدا که از مهم‌ترین طرح‌ها برای واحدهای احیا به شمار می‌رود خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این طرح میزان ظرفیت تولید واحد احیا با افزایش همراه می‌شود. این طرح دو ماه است که وارد مدار شده و موجب می‌شود طول عمر کاتالیست‌های ریفرمر از طول عمر بیشتری برخوردار شوند.

مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز با اشاره به این مطلب که طرح واحد سولفور زدایی از صفر تا صد به عهده متخصصان داخلی گذاشته شد، خاطرنشان کرد: اگرچه مدیریت طرح به عهده مجموعه غدیر نی‌ریز بود اما برای تامین هر بخش از واحد یادشده از توان فنی مهندسی مجموعه‌های داخل کشور بهره گرفتیم. برخی از لوازم مانند شیرهای خطوط گاز را در مجموعه‌های توانمند داخلی ساخته و بومی‌سازی کردیم؛ این در حالی است که تا پیش‌ازاین از خارج از کشور وارد می‌شدند. این اقدام این امکان را به ما داد که ۱۰۴ تن در ساعت تولید آهن‌اسفنجی به ۱۱۷ تن در ساعت ارتقا یابد. همچنین در ۶ ماه اول به‌رغم دو هفته توقف اختصاص داده‌شده به اورهال در مردادماه معادل ۴۰۵ هزار تن تولید داشتیم که ظرفیت اسمی معادل ۸۰۰ هزار تن در سال است و امیدواریم که با اجرای طرح سولفور زدا با افزایش تولید همراه باشیم.

زاهدیان در خصوص رقم تمام‌شده طرح به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» توضیح داد: اجرای طرح به دلیل اینکه آماده کردن هر یک از تجهیزات از داخل کشور و تجهیز شدن برخی کارگاه‌ها برای آنکه کار نکرده را به عمل تبدیل کنند، کمی زمان‌بر شد اما درنهایت با یک‌سوم قیمت نمونه وارداتی آن برای مجموعه تمام شد.

وی به پیشرفت ۵۳ درصدی پروژه فولادسازی غدیر نی‌ریز اشاره کرد و گفت: تجهیزات موردنیاز این پروژه آماده‌شده و امیدوارم به کمک وزارت صمت و مسوولان ذی‌ربط بتوانیم انتقال تجهیزات را سرعت بخشیم و فاز نصب هر چه زودتر آغاز شود. وی افزود: بحث تمدید «ال‌سی» را در پیش داریم که به دنبال آن راه‌اندازی طرح فولادسازی تا اواخر ۱۴۰۰ به تحقق می‌رسد. وی بر این باور است که طرح‌های بزرگ فولادی که مشمول فاینانس چینی هستند سبب صرفه‌جویی در منابع شرکت و ارتقای دانش مهندسی می‌شود.

زاهدیان از برنده شدن شرکت در دو مناقصه فاضلاب صنعتی و مناقصه خط انتقال آب خبر داد و گفت: مناقصه خط انتقال آب از سد چشمه عاشر حدود ۵۰ کیلومتر تا نی‌ریز است که مجموعه غدیر نی‌ریز موفق به برنده شدن این مناقصه شده است، علاوه بر این در مناقصه فاضلاب صنعتی به‌منظور کاهش و صرفه‌جویی در مصرف آب شرکت کرده و درنهایت این مناقصه را بردیم. وی از دو مزیت در مصرف آب کمتر و جلوگیری از انتقال فاضلاب صنعتی به محیط‌زیست یادکرد. همچنین ظرف یک ماه آینده کلنگ واحد گندله‌سازی که مجوز احداث خط تولید ۵/ ۲ میلیون تن را اخذ کردیم، به زمین زده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در فرآیند بومی‌سازی که نهضت آن از سال ۹۷ آغاز شد مجموعه غدیر نی‌ریز نیز با ورود به بخش‌های طراحی و مهندسی در این زمینه موفق به ساخت مبدل ریفورمر احیای مستقیم به قیمت ۴۵ درصد پایین‌تر از بهای تمام‌شده نمونه خارجی آن شد.

 انتظار از وزیر جدید

زاهدیان امیدوار است که دولت با حضور وزیر جدید سکان هدایت بخش معدن و صنعت را سریعا به دست بگیرد و خط‌مشی را روشن کند. وی ادامه داد: امید است بحث صادرات با رویه‌ای تثبیت‌شده حداقل برای یک سال سروسامان یابد و باثبات در سیاست صادراتی، ارزآوری مجدد به کشور به جریان بیفتد.

وی پیشنهاد کرد که برای هر واحد ۸۰۰ هزار تنی تولید آهن اسفنجی حداقل ۲۵ درصد اجازه صادرات داده شود تا این واحدها بتوانند ارز موردنیاز خود را تامین کنند.

وی تاکید کرد: کلیدی‌ترین کار وزارت صمت همین قیمت‌گذاری زنجیره ارزش فولاد است که باید کل زنجیره در این قیمت‌گذاری متناسب دیده شود.

زاهدیان در پایان خبر داد که برای ورود غدیر نی‌ریز به بورس برنامه‌ای در دستور کار داریم که این برنامه با سیاست‌های شرکت سرمایه‌گذاری غدیر که سهامدار عمده ما به شمار می‌رود هم‌راستا است.

p28 (2)