تولید کاتد مس به 640 هزار تن می‌رسد

 کشورهای مطرح در فهرست نخستین‌های صنعت مس

درباره موقعیت کشورهای مختلف در زمینه  معدن، تولید مس و چشم‌انداز این فلز ارزشمند، محمدجواد شیخ، رئیس هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و عضو هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: صنعت مس یک موقعیت فعلی و یک چشم‌اندازی در آینده دارد؛ وضعیت مس جهان بر این اساس است که ۵/ ۳ میلیارد تن مس محتوای کانسنگ وجود دارد که کماکان شناسایی و استخراج‌نشده است. از این میزان ذخایر موجود، ۱/ ۲ میلیارد تن کانسنگ شناسایی و استخراج‌شده است. همچنین مهم‌ترین حجم ذخیره شناخته‌شده در جهان مربوط به شیلی است که به میزان ۲۰۰ میلیون تن ذخیره دارد. بعد از شیلی، کشورهایی مانند استرالیا با ۸۷ میلیون تن، پرو با ۸۷ میلیون تن، روسیه با ۶۱ میلیون تن، مکزیک با ۵۳ میلیون تن و آمریکا با ۵۱ میلیون تن، اندونزی با ۵۱ میلیون تن در رتبه‌های دوم تا ششم قرار دارند. ایران با ۵/ ۳۶ میلیون تن کانسنگ مس در رتبه هفتم جهان قرار دارد و پس از ایران نیز کشورهایی مانند لهستان، چین و قزاقستان تا رده دهم جهان قرار دارند. شیخ در ادامه با اشاره به ارزش معادن در کشورهای مختلف تصریح کرد: از نظر معدن مس، معدن اسکوندیدا در بیابان آتاکاما که در شمال شیلی واقع‌شده که ذخایر آن به ۲/ ۱ میلیون تن ذخیره کانسنگ مس می‌رسد، در رتبه نخست معادن قرار دارد و بعد از آن معدن مس سرو ورده واقع‌شده در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی هرآرکویپا در شیلی قرار دارد که ذخیره آن به ۸۷۰۰ هزار تن می‌رسد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کل ۷/ ۲۰ میلیون تن مس در جهان تولید می‌شود که ۲۰ کشور در دنیا ۹۴ درصد آن را تولید می‌کنند.

رئیس هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با اشاره به رتبه ایران در زمینه معدن مس عنوان کرد:‌ در سال ۲۰۱۹ میلادی، ایران در رده پانزدهم قرار گرفته است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به‌ویژه از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران، قرار است که این رتبه به سیزدهم جهان برسد. بر اساس آمارهای ۲۰۱۹ میلادی، شیلی با ۲۸ درصد در رتبه نخست و پرو با ۱۲ درصد در رتبه دوم قرار دارد و پس ‌از آن نیز کشورهای چین، آمریکا، کنگو، استرالیا، روسیه، زامبیا، مکزیک، قزاقستان، کانادا، لهستان، اندونزی، برزیل و سپس ایران قرار دارد. با توجه به این رتبه‌بندی قرار است که بر اساس برنامه، ایران کشورهایی چون لهستان و برزیل را پشت سر گذاشته و به رتبه سیزدهم برسد.

شیخ با اشاره به این موضوع که در شرکت ملی صنایع مس برنامه‌ریزی ‌شده است که تولید سال آینده این شرکت به ۳۱۰ هزار تن برسد، گفت: بر اساس برنامه جامع مس که در یک بازه ۱۰ ساله تعریف‌شده است، قرار است که در سال ۲۰۲۴ میلادی، یعنی در سال ۱۴۰۳ شرکت ملی صنایع مس ایران میزان تولیدات خود را به ۵۰۰ هزار تن در سال برساند.

وی در ادامه به رتبه ایران در جایگاه ذوب مس نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه ذوب مس، ایران در جایگاه هجدهم قرار دارد که با ۲۹۴ هزار تن به این جایگاه دست‌یافته است. در رتبه‌بندی جهانی کشورهای چین و ژاپن در رتبه اول و دوم قرار دارند و کشورهای شیلی، روسیه، زامبیا، لهستان، کره جنوبی، آمریکا، قزاقستان، هند، استرالیا، آلمان، اسپانیا، پرو، بلغارستان، اندونزی، مکزیک و سپس ایران در رتبه‌های سوم تا هجدهم قرار دارند.

رئیس هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با تاکید بر این موضوع که در سال ۲۰۲۴ میلادی قرار است که ایران در زمینه ذوب به جایگاه دهم برسد، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های شرکت ملی صنایع مس ایران، ذوب این شرکت تا سال ۱۴۰۳ قرار است که به ۴۵۰ هزار تن در سال برسد و در فهرست کشورهای یادشده در زمینه ذوب، کشورهای بلغارستان، استرالیا، آلمان، اسپانیا، پرو، اندونزی و مکزیک را پشت سر بگذارد.

شیخ همچنین یادآور شد: ایران در زمینه تولید مس تصفیه ‌شده نیز قرار است که از رتبه نوزدهم به رتبه سیزدهم برسد. همچنین در زمینه ظرفیت تولیدات نیمه ساخته مس در رده نهم قرار دارد که در این فهرست به ترتیب چین، آمریکا، ژاپن، هند، کره‌جنوبی، آلمان، برزیل، ایتالیا و ایران قرار دارند. ایران ۷۹ درصد صنایع نیمه‌ ساخته را در اختیار دارد و با ظرفیت ۳/ ۱ میلیون تن در جایگاه نهم قرار گرفته است.

 برنامه‌های شرکت ملی صنایع مس ایران

عضو هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه با اشاره به برنامه‌های این شرکت عنوان کرد: هم‌اکنون شرکت مس ۲۴ پروژه دارد که ۱۳ پروژه آن معدنی و ۲ پروژه آن ذوب و پالایش است. شیخ به برنامه‌های جامع مس تا افق ۱۴۱۰ نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه جامع مس، قرار است که توان تولید کنسانتره شرکت ملی صنایع مس ایران را به ۵/ ۲ میلیون تن، مس محتوا را به ۶۲۰ هزار تن، ذوب مس حاصل از کنسانتره را به ۵۸۰ هزار تن و توان تولید کاتد مس را به ۶۴۰ هزار تن برساند.

 چشم‌انداز صنعت مس در آینده

بر اساس برنامه چشم‌انداز صنعت مس و با توجه به تجربه‌های خوبی که به‌ویژه در شرکت ملی صنایع مس ایران بیش از چندین دهه حاصل ‌شده است، این قابلیت در این صنعت وجود دارد که با توان حداکثری داخلی و بومی‌سازی در بالاترین جایگاه فلزات در کشور قرار گیرد.عضو هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین با اشاره به چشم‌انداز صنعت مس در آینده خاطرنشان کرد: مس جزو یکی از فلزاتی است که چشم‌انداز بسیار خوبی را برای آن می‌توان متصور شد. با توجه به این موضوع که دنیا به سمت روباتیک شدن پیش می‌رود، استفاده از این فلز نیز روزبه‌روز در حال افزایش است. از سوی دیگر موضوع آن است که در خودروسازی، خودروهای الکتریکی در حال جایگزین شدن خودروهای مکانیکی هستند که نیاز بیشتری به مصرف مس دارند. همچنین کشورهایی مانند چین و هند در حال ‌توسعه زیرساخت‌های خود هستند که در این راستا نیاز به برق بیشتری دارند و تمام این عوامل روی افزایش تقاضای جهانی مس تاثیرگذار خواهند بود.شیخ در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ازآنجاکه معادن مس جهان جوابگوی میزان تقاضا نخواهند بود و روزبه‌روز از میزان ذخایر کنونی مس جهان نیز کاسته می‌شود، درنتیجه در آینده با افزایش قیمت جهانی مس روبه‌رو خواهیم شد.وی با اشاره به این موضوع که آینده تقاضای جهانی مس در آینده در حال افزایش است، یادآور شد: تا ۱۵ سال آینده با افزایش تقاضای جهانی مس روبه‌رو هستیم و این موضوع می‌تواند تا ۵۰ درصد سبب افزایش قیمت مس در جهان شود. شکاف عرضه و تقاضا تا سال ۲۰۳۵ میلادی به ۹ میلیون تن مس خواهد رسید و این موضوع به علت افت عیار معادن فعال کنونی و عمر برخی از معادن است البته با اکتشاف جدید می‌توان این شکاف را پر کرد.

p28 (1)