فرصت طلایی برای صادرات دمنوش‌های ایرانی

دو کارخانه تولیدی موفق

شرکت پارسا ظرف دیلمان در دو کارخانه که یکی از آنها در فیروزکوه قرار دارد و تولیدکننده ظروف یکبار مصرف با برند ماکان است و شرکت دیگر که در یزد مستقر بوده و بیش از ۳۵ محصول دمنوش را تولید می‌کند مشغول به فعالیت است. در تهران نیز انبارهایی برای توزیع توسط نمایندگی‌ها وجود دارد که دلیل آن نبود سیستم توزیع مویرگی در این شرکت

است.

این شرکت بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی خود را به گرجستان، آفریقا و امارات صادر می‌کند، اما در نظر دارد برای آمریکا، اروپا نیز صادرات انجام دهد. دیلمان در سال ۹۸ رقمی ‌معادل ۱۷ میلیارد تومان در هر دو شرکت خود تولید کرده و امسال قصد دارد این رقم را به ۲۵ میلیارد تومان برساند که در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش می‌رسد.

 مشکل تحریم‌ها نیستند

شاهرخ عباس‌زاده، مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه وضعیت صادرات کشور خوب نیست، گفت: مشکل اصلی ما تحریم‌های جهانی نیست، بلکه مشکل عمده ما قوانین خلق‌الساعه و سیاست‌گذاری‌های نادرست دولت و سازمان‌های دولتی است.

وی تاکید دارد: چند سال است که صادرکننده هستیم و مشکلاتی که در بوروکراسی اداری بانک مرکزی، گمرک، صمت و ... ایجاد شده‌اند باعث شده امروز توان صادراتی ما به‌شدت کاهش یابد؛ به جرات می‌توان گفت: صادرات ما اکنون به ۱۰ درصد ضریب صادراتی گذشته خود رسیده است که تمام این موضوع به مشکلاتی برمی‌گردد که توسط سامانه نیما، گمرک، سازمان تجارت و ... ایجاد شده است.

به گفته وی، شیوع کرونا نیز در تولید و صادرات اثرات منفی بسیاری را در سال‌جاری بر جای گذاشته است. در حوزه صادرات، هزینه‌های بازرگانی، شناسایی بازار، شناسایی خلق و خوی مصرف‌کننده در بازارهای مختلف جهانی و... همگی نیازمند حضور تیم تحقیقاتی در نمایشگاه‌ها یا پروسه‌های بازارشناسی است که کرونا چنین فعالیت‌هایی را فعلا منتفی کرده است.

گروه صنعتی دیلمان در سال‌های اخیر به شدت علاقه‌مند به حضور در بازار سرمایه بوده است، اما آن‌طور که مدیرعامل این شرکت می‌گوید: دو موضوع مانع این حضور شده‌اند؛ اول  قوانین ورود به بورس  و دوم تلاطم فعلی این بازار.

این شرکت در حوزه مواد اولیه چون از داخل تامین می‌شود با مشکل چندانی روبه‌رو نیست، اما قیمت این مواد هر روز در حال افزایش است. عباس‌زاده می‌گوید: چند سال پیش پیشنهادی را با بانک ملی در میان گذاشتیم تا مشتریان، تولیدکننده و صادرکننده را در یک پکیج قرار داده و ارتباط بین آنها را برقرار کند که به این ترتیب یک زنجیره ایجاد شود که این پیشنهاد توسط این بانک انجام شد، اما به عقیده من باید این اقدام توسط سندیکاها نیز عملیاتی شود که در این صورت کمک بزرگی برای دولت است. این شرکت که خود تولیدکننده ظروف بسته‌بندی دمنوش نیز هست در حوزه بسته‌بندی با مشکلی روبه‌رو نیست، اما تولید به دلیل قیمت بالای کاغذ و نوسان قیمت‌ها به دلیل قیمت دلار با شرایطی روبه‌رو شده که اکنون قیمت پک بسته‌بندی یک محصول از قیمت محصولی که در این پک قرار دارد بالاتر است. دیلمان به دلیل استفاده از تیم طراحی خود و خرید کاغذ موردنیاز از داخل به صورت عمده با مشکلی در این رابطه روبه‌رو نیست.

 به دنبال جنگ قیمت نیستیم

مدیرعامل هلدینگ دیلمان می‌گوید: تیم ما معتقد به فعالیت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صادرات است. ما به دنبال رقابت و جنگ قیمتی نیستیم، زیرا در کشور ما با ۸۰ میلیون نفر جمعیت حدود ۳۰ شرکت تولیدکننده دمنوش مشغول فعالیت هستند و به‌جای آن که به دنبال دامپینگ قیمتی یا روش‌های غیرمنطقی دیگر برای کسب بازار به هر قیمتی باشیم به دنبال ۸ میلیارد نفر جمعیت در جهان باید باشیم؛ بنابراین بهتر است دید خود را وسعت ببخشیم و صادرات را در دستور کار خود قرار دهیم. به گفته وی، امروز اگر قیمت‌گذاری به دلار تبدیل شود این دوای درد صادرکننده‌ها است، زیرا سود فروش در بازارهای جهانی بیش از ۱۰۰درصد است و از سوی دیگر از جذابیت‌های بالاتری برخوردار است.یکی دیگر از مزیت‌های تولید در دیلمان استفاده از تکنولوژی به روز توسط این شرکت است، این در شرایطی است که اکنون وضعیت ماشین‌آلات تولیدی در کشور اصلا خوب نیست. به گفته عباس‌زاده بهترین کشورها در حوزه ماشین‌آلات مربوط به تولید دمنوش، ایتالیا و اسپانیا است، اما نمی‌توانیم به راحتی از این کشورها ماشین‌آلات خود را تامین کنیم و اصولا تامین ماشین‌آلات در شرایط تحریم به آسانی مقدور نیست. از سوی دیگر استفاده از روش شرایط تقسیط بانکی برای خرید خارجی نیز به دلیل تحریم‌ها غیرممکن است. هرچند ماشین‌سازهای ایرانی هم قوی هستند، اما هم استفاده از ظرفیت ماشین‌آلات وارداتی باعث می‌شود اولا قیمت تمام شده برای تولید افزایش یابد و دوما سرعت تولید و کیفیت کاهش یابد.

 توسعه مجازی تا پایان ۹۹

مدیرعامل دیلمان در ارتباط با طرح‌های توسعه‌ای این شرکت تا پایان ۹۹ گفت: تنها تغییر توسعه فروش مجازی و تقویت کانال‌های مجازی برای فروش است. به گفته وی، ما از سیستم «الو چای» استفاده خواهیم کرد که نرم افزاری برای سفارش گرفتن چای و دمنوش است و همان‌طور که مصرف‌کننده با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف تماس گرفته و غذا سفارش می‌دهد می‌تواند با این روش چای و دمنوش آماده برای پذیرایی سفارش دهد. بنابراین چای در زمان مناسب به دست مصرف‌کننده می‌رسد.به گفته وی، کرونا باعث شد دریابیم نباید فروش، صرفا سنتی باشد به همین دلیل فروش‌های مجازی و اینترنتی در این شرایط توسعه می‌یابند که تقویت این روش از اهمیت زیادی برخوردار است.

p28 (2)