با احداث کارخانه‌های اسیدفسفریک و کودهای فسفاته جلوگیری از خروج صدها میلیون دلار ارز، کمک به تامین پایدار انواع کود شیمیایی موردنیاز کشاورزان و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر و اشتغال‌زایی پایدار اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه شرکت مس ۲۵۰ میلیون یورو برای ایجاد کارخانه‌های تولید اسیدفسفریک و کودهای فسفاته سرمایه‌گذاری خواهد کرد، گفت: در حال حاضر قیمت اسید فسفریک در دنیا ۶۵۰ دلار در تن و قیمت کودهای شیمیایی فسفاته نظیر DAP حدود۳۵۰ دلار در تن است، بنابراین با احداث کارخانه‌های مذکور ایجاد ارزش‌افزوده، کمک به تامین پایدار نیاز حدود ۵/ ۱ میلیون تنی کشاورزان به انواع کودهای شیمیایی که عمدتا از طریق واردات تامین می‌شد، جلوگیری از خروج صدها میلیون دلار ارز بابت واردات انواع کودهای شیمیایی و ایجاد اشتغال پایدار اتفاق خواهد افتاد.

اردشیر سعدمحمدی در این مراسم همچنین با اشاره به اینکه برای تولید کود فسفاته مورد استفاده کشاورزان نیاز به تبدیل اسید سولفوریک به اسید فسفریک و همچنین خاک فسفات است، ادامه داد: با توجه به تولید یک ‌میلیون و ۶۱۰ هزارتن اسید سولفوریک در دو منطقه سرچشمه و خاتون‌آباد توسط شرکت ملی صنایع مس ایران و نیاز کشور برای تولید کودهای فسفاته به منظور استفاده در زراعت و کشاورزی این تفاهم‌نامه امضا شد تا بتوانیم در وهله نخست تبدیل اسید سولفوریک به اسید فسفریک و در مرحله بعد تولید کود فسفاته را انجام دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: میزان سرمایه‌گذاری لازم برای کارخانه تولید اسید فسفریک ۱۰۰ میلیون یورو و میزان سرمایه‌گذاری در کارخانه تولید کودهای فسفاته SSP، TSP و DAP حدود ۱۵۰ میلیون یورو است. در مجموع ۲۵۰ میلیون یورو توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه مدت زمان ساخت کارخانه اسید فسفریک ۲۴ ماه است، تصریح کرد: مراحل اولیه طراحی این کارخانه در منطقه بندرعباس انجام گرفته است و اسید سولفوریک از کرمان به بندرعباس منتقل می‌شود که برای حمل این اسید سولفوریک به بندرعباس با استفاده از ۱۰۰ دستگاه واگن ریلی مخصوص حمل اسید سولفوریک و ۲۰۰ دستگاه ایزوتانک سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گرفته است. وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام گرفته است، افزود: در بندرعباس نیز برای ذخیره‌سازی حدود ۱۲۰ هزار تن اسید سولفوریک تاسیسات تخلیه، ذخیره‌سازی و بارگیری، بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که این پروژه نیز آماده افتتاح  و بهره‌برداری است. تحویل خاک فسفات نیز توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در منطقه بندرعباس انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، با بیان اینکه شرکت مس برای تولید کود فسفاته سالانه نیاز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خاک فسفات خواهد داشت، خاطرنشان کرد: با تضمین وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین خاک و همچنین برنامه‌ریزی برای توزیع کود، قادر خواهیم شد از واردات سالانه یک میلیون تن کودهای فسفاته به کشور پیشگیری به عمل آورده و حتی برنامه برای صادرات مازاد کود هم داریم که از این طریق امیدواریم بتوانیم اتفاق بزرگی را برای کشور رقم بزنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید کودهای فسفاته اعلام کرد: خودکفایی پایدار در کودهای فسفاته با ایجاد کارخانه‌های تولید کودهای فسفاته با سرمایه‌گذاری داخلی و در سایه تعامل شرکت ملی صنایع مس ایران محقق می‌شود.

همچنین حمید رسولی، مجری طرح خودکفایی کشور با بیان اینکه واردات کودهای فسفاته در سال‌های گذشته ناشی از کمبود مواد اولیه (معادن خاک فسفات) و ظرفیت پایین سخت‌افزاری کشور در تولید کودهای فسفاته  به‌ویژه سوپرفسفات تریپل و دی‌آمونیوم فسفات بوده، عنوان کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به‌عنوان مجری طرح خودکفایی کشور در تولید کودهای کشاورزی  و در جهت سیاست‌های خودکفایی و حمایت از تولیدات داخلی، در این پروژه بزرگ وظیفه تامین مواد اولیه (خاک فسفات) و همچنین فروش تضمینی کودهای فسفاته تولیدی توسط شرکت ملی صنایع مس را برعهده گرفته است.

مجری طرح خودکفایی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: براساس برنامه و توافق به‌عمل آمده ابتدا به تولید ssp و متعاقب آن به ترتیب تولید TSP و DAP اقدام می‌شود.

رسولی اجرای این طرح را نقطه عطفی در خودکفایی کشور در تولید کودهای فسفاته و حمایت از بخش کشاورزی برشمرد و تاکید کرد: قابل ذکر است که شرکت مس ۲۵۰ میلیون یورو برای ایجاد کارخانه‌های تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته سرمایه‌گذاری خواهد کرد که تحویل خاک فسفات نیز توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در منطقه بندرعباس انجام می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: شرکت مس برای تولید کودهای فسفاته سالانه نیاز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خاک فسفات خواهد داشت که این امر با تضمین وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین خاک فسفات و همچنین برنامه‌ریزی جهت توزیع کودهای فسفاته تولیدی، کشور از واردات کودهای فسفاته بی‌نیاز شده و حتی امکان صادرات مازاد کود فسفاته نیز فراهم خواهد شد.