تغییرات قیمت ارز؛ مشکل تولید‌کنندگان خودروهای سنگین

از زمان شروع قرارداد، ورق مورد نیاز حدود ۳ برابر افزایش پیدا کرده و این تغییر قیمت روی تمامی اقلام مورد نیاز بوده که از تغییرات نرخ ارز ناشی می‌شود. معاون بازرگانی شرکت پیشرو دیزل آسیا بابیان اینکه این شرکت تولیدکننده انواع خودروهای جمعی شامل اتوبوس‌های شهری، بین شهری، مینی‌بوس‌های تک‌درب و دو درب و میدل باس (دارای اندازه‌ای بین اتوبوس و مینی‌بوس) است، تاکید دارد: بخشی از تولیدات شرکت خودروهای خاص شامل اتوبوس آمبولانس و پلیس استیشن و اتوبوس فرودگاهی است. پلیس استیشن دفتر پلیس سیار بوده که قابلیت نصب دکل آنتن ۱۵ متری روی آن وجود دارد و تمامی امکانات یک دفتر پلیس را در خود جای داده و در مواقع وقوع سیل و زلزله و ویرانی زیرساخت‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

به گفته وی، این شرکت سال گذشته ۱۰ دستگاه اتوبوس فرودگاهی تولید کرده و تحویل داده که اولین اتوبوس فرودگاهی ساخت داخل در کشور محسوب می‌شود و غیر از قوای محرکه تمامی قطعات دیگر آن در کشور طراحی و ساخته شده است. همچنین حدود۳۰ دستگاه نیز اتوبوس شهری تولید کرده‌ایم.

رحیمی درخصوص میزان داخلی‌سازی محصولات این شرکت می‌گوید: برای اکثر محصولات شرکت تا ۵۱ درصد داخلی‌سازی داریم و مجوز IPI از وزارت صنایع دریافت کرده‌ایم. قطعاتی مانند موتور، گیربکس و اکسل وارداتی هستند و بقیه اقلام موردنیاز مانند اتاق، شاسی و بدنه در کارخانه شرکت ساخته و بقیه مانند شیشه و صندلی را از قطعه‌سازها تامین می‌کنیم. معاون بازرگانی شرکت پیشرو دیزل آسیا درخصوص برنامه تولید امسال شرکت تاکید دارد:برنامه تولید ما به میزان تقاضای خریداران ارتباط دارد. امسال برای تولید ۳۰ دستگاه میدل باس خاص برنامه داشته و همچنین ۱۰ دستگاه اتوبوس فرودگاهی در برنامه تولید داریم. عملیات تولید ۱۲ دستگاه اتوبوس شهری را آغاز کرده و قرار است آن را به ۲۴ دستگاه برسانیم. وی درخصوص مشارکت در طرح‌های نوسازی ناوگان خاطرنشان می‌کند: در طرح نوسازی ۶۵ هزار دستگاه ناوگان شرکت کردیم که با آمدن طرح نوسازی ناوگان موسوم به کلید به کلید قرارداد ما دچار مشکل شد. در سال ۹۷ در مناقصه تامین ۱۶۳۹ دستگاه اتوبوس شهری برنده شدیم. به همین منظور نمونه‌سازی‌ها را انجام و مجوزهای لازم را اخذ کرده و آماده تولید انبوه شدیم. در آن زمان با آمدن طرح نوسازی ناوگان موسوم به کلید به کلید اعلام شد که دولت قرار است۵۰ درصد مبلغ قرارداد را به‌صورت یارانه پرداخت کند ولی با عدم پرداخت این ۵۰ درصد، قرارداد لغو شد. این درحالی بود که قطعات تمامی اتوبوس‌ها را ثبت‌سفارش کرده بودیم و طرف خارجی تعدادی از قطعات را برای ما تولید کرد.

به گفته وی، بابت این طرح ۵۰ درصد یارانه، سهم شرکت پیشرو دیزل آسیا ۳۵ میلیون یورو بود که ۵ درصد آن را به صندوق توسعه ملی واریز کردیم و نزدیک به دو سال است که بین بانک عامل (بانک ملی) و صندوق توسعه ملی مدارک ما درحال رفت و برگشت است و هر روز درحال مراجعه به یکی از نهادها برای گرفتن تخصیص ارز هستیم ولی هنوز تکلیف ما در این زمینه مشخص نیست. اگر دولت یارانه موردنظر را در طرح نوسازی ناوگان اختصاص دهد، خریداران می‌توانند اتوبوس خریداری و تولید‌کننده نیز می‌توانست تولید کند. درحالی‌که ظرفیت شرکت تولید ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس در سال بوده با حدود ۳۰ تا ۴۰ دستگاه اتوبوس در سال مشغول فعالیت هستیم. 

معاون بازرگانی شرکت پیشرو دیزل آسیا درخصوص موانع و مشکلات تولید خودروهای سنگین نیز تاکید دارد: بزرگ‌ترین مشکلی که در این زمینه وجود دارد، تغییرات قیمت ارز است. تولید‌کننده‌ها نمی‌دانند قیمت تمام‌شده را با چه ارزی محاسبه کنند. برای اینکه بتوانیم بازار شرکت را حفظ کنیم با چند شرکت سرمایه‌گذاری مذاکرات و قراردادهایی منعقدکرده و در پی آن با شهرداری‌های شهرهای مشهد، شیراز، تهران و اصفهان برای همکاری در قالب سه مدل مذاکره کردیم؛ اگر مشتریان به‌جای پول، ملک بدهند، این شرکت‌های سرمایه‌گذار، ملک را پذیرفته و در قبال آن سرمایه‌گذاری کرده و اتوبوس به مشتری تحویل می‌دهند. همچنین بعضی از مشتریان می‌توانند در قبال LC داخلی یکساله از یک بانک اتوبوس از ما تحویل بگیرند. تمامی این موارد را به شهرداری‌ها گفته‌ایم ولی متاسفانه تا به امروز موفق به عقد قرارداد نشده‌ایم.