سفارش سنگین 76 میلیون دوزی واکسن کرونا

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، این شرکت اظهار کرد که در نظر دارد پس از نهایی شدن توافق، دوزها را «تا سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی» برای کشور کانادا تهیه کند. شرکت نووا واکس اعلام کرد که توافق نهایی منوط به این است که واکسن، مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت و درمان کانادا بگیرد.

پس از اعلام این خبر ارزش سهام شرکت نووا وکس ۲ درصد افزایش یافت. واکسن شرکت نووا وکس با نام «ان‌وی‌ایکس-کوو۲۳۷۳» در حال حاضر در فاز دوم آزمایش‌ها است. پیش‌ از این گفته ‌شده بود که فاز نهایی آزمایش‌ها از ماه اکتبر آغاز خواهند شد.

استنلی ارک، مدیرعامل شرکت نووا وکس، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در حال تلاش برای توسعه بالینی ان‌وی‌ایکس-کوو۲۳۷۳ با قید فوریتی شدید هستیم و سعی داریم برای محافظت از مردم جهان هر چه سریع‌تر واکسن این بیماری را تهیه کنیم.»

این شرکت شرایط مالی توافق‌نامه را فاش نکرد. آنیتا آناند، وزیر خدمات عمومی ‌و تدارکات کانادا، در بیانیه‌ای گفت: «این ‌یک گام مهم در تلاش‌های دولت ما برای تامین واکسن برای ایمن و سالم نگه‌داشتن مردم کانادا است.»

این توافق‌نامه جدیدترین نمونه از سعی و تلاش کشورها جهت تامین واکسن ویروس کرونا برای ملت‌های خود است، به‌ویژه کشورهای ثروتمند غربی که عجله بیشتری  برای تامین واکسن احتمالی این بیماری دارند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری ‌شده توسط دانشگاه جان هاپکینز، ویروس کرونا تاکنون بیش از۲/ ۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا کرده و حدود ۸۴۷ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. کشور کانادا اعلام کرده بود که پیش‌ازاین توافق، توافقات مشابهی را نیز با غول‌های داروسازی فایزر ومدرنا، دو شرکت پیشگام که در حال رقابت برای تولید واکسن ویروس کرونا هستند، انجام داده بود.

ایالات‌متحده آمریکا هم تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد دلار روی ۶ واکسن از طریق عملیات ایمن و سریع با هدف تولید ۳۰۰ میلیون دوز واکسن ویروس کرونا تا ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی سرمایه‌گذاری کرده است.