آمادگی  بانک توسعه صادرات برای عرضه سهام

صالح‌آبادی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با تاکید براینکه امسال، با موافقت بانک مرکزی ۲۵ درصد از سهام شرکت تامین سرمایه تمدن و نیز ۱۷ درصد از سهام بانک مشترک ایران و ونزوئلا در بورس عرضه می‌شود، گفت: منابع کسب شده از عرضه این سهام، صرف اعطای تسهیلات به مشتریان بانک خواهد شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر پیشنهاد افزایش سرمایه بدون تزریق منابع جدید، افزود: در جلساتی با کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهادهایی در خصوص افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ارائه شده و پیش‌بینی می‌شود با عملیاتی شدن سازوکار پیشنهادی، حداقل یک میلیارد دلار به بنیه مالی بانک توسعه صادرات اضافه شود.

وی تصریح کرد: با اجرایی  شدن  این  پیشنهاد با حکم قانونی، بدون تزریق پول جدید، از محل منابعی که از محل صندوق توسعه ملی در حال حاضر در اختیار بانک قرار دارد، سرمایه بانک افزایش خواهد یافت. مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید براینکه این بانک هیچ‌گونه اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته  و به لحاظ صورت‌های مالی در شرایط مطلوب قرار دارد، گفت: بانک توسعه صادرات در بازار بین بانکی عمدتا بانکی سپرده‌گذار است تا سپرده‌پذیر؛ همچنین این بانک اموال مازاد چندانی  ندارد و در این بخش نیز در شرایط مناسبی در بین سیستم بانکی  قرار دارد. 

 بهره‌برداری 7 طرح تولیدی با تامین مالی بانک توسعه صادرات ایران 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت:  اگزیم‌بانک ایران در یک سال گذشته بالغ بر 7/ 2 میلیارد دلار، پروژه‌های مهم صادراتی کشور را تامین مالی کرده که عمده آنها در شش ماه اخیر به بهره‌برداری رسیده است. همچنین این بانک حدود 2/ 1 میلیارد دلار پروژه نیز در دست اجرا دارد.

وی اظهار کرد: بالغ بر 62 هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال 97 اعطا شده که  این رقم در سال 98 به 84 هزار میلیارد ریال رسیده که رشد 35 درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در حوزه دانش‌بنیان‌ها نیز بانک توسعه صادرات در سال 97، معادل یک‌هزار و 514 میلیارد ریال  تسهیلات پرداخت کرده  که در سال 98، به رقم یک هزار و 851 میلیارد ریال رسیده که نشان از رشد 22 درصدی دارد.

صالح‌آبادی با بیان اینکه حمایت بانک توسعه صادرات در سال 98 از بخش صنعت قابل توجه بوده افزود که 67 درصد از تسهیلات اعطایی بانک را به بخش صنعت تخصیص داده است. همچنین بخش کشاورزی و صنایع تکمیلی با سهم  15 درصدی در جایگاه دوم ارائه تسهیلات  قرار دارد.

صالح‌آبادی گفت: بانک توسعه صادرات ایران 7  طرح تولیدی را در بخش‌های مختلف اقتصادی تامین مالی و به بهره‌برداری رساند.طرح پتروشیمی کردستان با ظرفیت تولید 300 هزار تن پلی‌اتیلن سبک  با تسهیلات ارزی و ریالی 156 میلیون یورو و 205 میلیارد ریال، فولاد کاوه جنوب کیش با  افزایش صد‌درصدی ظرفیت  تولید شمش و با تسهیلات ارزی 134 میلیون یورو، طرح توسعه کک طبس با ظرفیت تولید 450 هزار تن کک‌متالوژی با تسهیلات  ارزی و ریالی 34 میلیون یورو و 350 میلیارد ریال،کیمیای پارس خاورمیانه با ظرفیت 1650 هزار تن متانول  و تسهیلات ارزی 440 میلیون یوآن، نفت و گاز صبا اروند با  افزایش ظرفیت استخراج از میدان نفتی آزادگان و تسهیلات ارزی 800 میلیون دلار توسط بانک توسعه صادرات تامین مالی شده است.

همچنین این بانک طرح فولاد اردکان یزد را با ظرفیت تولید 960 هزار تن آهن اسفنجی و تسهیلات ارزی 47 میلیون یورو و پتروشیمی بوشهر- فاز یک را با ظرفیت تولید 1650 هزار تن متانول و تسهیلات 5/ 10 میلیارد یوآن تامین مالی کرده است.

 آمادگی برای خرید اسکناس ارزی صادرکنندگان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه طبق توافق با بانک مرکزی هر گونه ارز صادراتی به صورت اسکناس بدون محدودیت توسط شرکت صرافی توسعه صادرات، خریداری و همان روز معادل ریالی آن پرداخت می‌شود؛ تاکید کرد: صرافی توسعه صادرات در راستای تسهیل مبادلات ارزی صادرکنندگان، حوالجات ارزی را با نرخ نیما و اسکناس را به نرخ سنا بدون محدودیت در حداقل زمان ممکن خریداری می‌کند.  وی ادامه داد: همچنین صرافی توسعه صادرات این توانمندی را دارد تا ارز صادرکنندگان را از هر مبدایی به هر مقصدی جابه‌جا و در این زمینه سقفی در نظر گرفته نشده است. وی تصریح کرد: لازم به ذکر است به‌رغم اینکه عمده تسهیلات بانک ارزی بوده  و با توجه به نوسانات نرخ ارز، نسبت معوقات بانک توسعه صادرات 11 درصد است که رقم مناسبی محسوب می‌شود. مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: اخذ مجوز صدور 15 هزار میلیارد ریال اوراق گام از بانک مرکزی و ده‌ها برنامه دیگر برای حمایت صادرات کشور در دستور کار بانک توسعه صادرات ایران است و بر همین  اساس بالغ بر 15 هزار میلیارد ریال اوراق گام در این بانک منتشر می‌شود.

 دانش‌بنیان‌ها زیر چتر حمایت اگزیم بانک

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه این بانک در سال‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای بر حمایت از صادرات دانش‌بنیان داشته و بسته حمایتی ویژه و مفصلی برای این حوزه تعریف کرده است، گفت: نرخ تسهیلات بانک توسعه صادرات برای شرکت‌های دانش‌بنیان 12درصد است و بالغ بر چهارهزار میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از صادرات دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در پی توافق انجام شده با صندوق نوآوری و شکوفایی و تخفیف30‌درصدی در نرخ کارمزد ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان، تسهیلات با نرخ سود 12 درصدی، (به شرکت‌هایی که دانش‌بنیان بودنشان از سوی معاونت علمی‌ ریاست جمهوری محرز شود،) پرداخت می‌شود.صالح آبادی تصریح کرد: اگزیم بانک ایران، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی صادراتی، ارائه تسهیلات با میانگین نرخ سود 14 تا  5/ 14 درصد از محل منابع بانک و منابع صندوق توسعه ملی و همچنین ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی با نرخ سود 12 درصد برای سرمایه در گردش را در دستورکار دارد.

وی با تاکید براینکه مراقبت از مشتریان  همواره  از مهم‌ترین برنامه‌های بانک اعلام شده  و در این حوزه  سیاست‌های حمایتی ویژه‌ای در بانک  از سال گذشته تعریف و به اجرا درآمده است، افزود: با تشدید شرایط تحریمی‌و آغاز بحران کرونا به شعب بانک توسعه صادرات ایران در سراسر کشور این اختیار داده شد تا شرایط بازپرداخت را برای مشتریانی که از کرونا آسیب دیده‌اند، تسهیل کنند.

 بانکداری باز، بستری برای تسهیل عملیات بانکی 

صالح‌آبادی تصریح کرد: بانکداری دیجیتال از جمله مقوله‌هایی است که بانک توسعه صادرات دنبال می‌کند و زیر ساخت‌های آن را از سال گذشته فراهم کرده تا مشتریان شرکتی به‌راحتی به عملیات بانکی مانند شعبه دسترسی داشته باشند.

وی افزود: همچنین این بانک اختیارات شعب بانک را برای ارائه تسهیلات به مشتریان بانکداری شرکتی افزایش داده است. در همین حال  امسال 110 شرکت مشتری بانک وارد سامانه بانکداری شرکتی شده‌اند و می‌توانند از تخفیف 30درصدی نرخ کارمزد استفاده کنند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اظهار کرد: با توجه به نقش sme‌ها (بنگاه‌های کوچک و متوسط) در ایجاد اشتغال و رشد اقتصاد کشور، این بانک تفاهم‌نامه‌ای با صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به امضا رسانده و در پی این تفاهم‌نامه، بانک توسعه صادرات ایران با ضمانت این صندوق آمادگی دارد به شرکت‌های کوچک و متوسط با اولویت تولید صادرات محور تسهیلات ارائه کند.