دیواری برای تمام مناطق ایران

 نتیجه اینکه امروز شاهد ظهور مصالح مدرن و باکیفیتی هستیم که در اغلب موارد با توجه به شرایط اقلیمی‌ کشور، با دانش مهندسان بومی ‌شده‌اند و علاوه بر عملکرد مطلوب در زمان زلزله و دوام بالا، از هدررفت انرژی در ساختمان جلوگیری می‌کنند. هر چند هنوز هم بسیاری از سازندگان عمدتا سنتی سراغ مصالح انرژی‌بر و کم‌دوام گذشته می‌روند، اما می‌توان امیدوار بود که در آینده با توجه به اهمیت انرژی، استفاده از فناوری‌ها به تمام کشور تعمیم پیدا کند.  از جمله این مصالح می‌توان به «فایبر سمنت برد» اشاره کرد. «فایبر سمنت برد» صفحات سیمانی هستند که با الیاف معدنی و سلولزی مسلح شده‌اند و طی یک پروسه تولید دقیق و پیچیده به عمل می‌آیند. این صفحات الیاف‌دار در ضخامت‌های مختلف از ۴ تا ۱۸ میلی‌متر قابل تولید هستند که هر ضخامت کاربرد خود را در سقف، کف، دیوار داخلی، دیوار خارجی و نما دارد. فایبر سمنت بردها جزو مصالح کلاس A طبق استاندارد جهانی EN ۱۲۴۶۷ هستند که در آن، این صفحات الیاف‌دار در گرما، آتش، یخ‌زدگی شدید و رطوبت آزموده شده‌اند. بنابراین با تمامی ‌شرایط آب و هوایی سازگاری دارند. عدم ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی، نبود آزبست، سهولت و سرعت در نصب، انطباق کامل با سیستم‌های سنتی و مدرن از دیگر مزایای این صفحات به شمار می‌روند.

 بالاترین رده مقاومتی

مریم اسدی، مهندس معمار شرکت دیوار پوشش سیمان پارت به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: شرکت ما از سال 91 فعالیت خود را آغاز کرده و در حالی که اکثر سمنت بردهای مشابه غیر اوتوکلاوی داخل در رده مقاومتی 1 و ۲ قرار دارند، با تلاش بخش تحقیق و توسعه گروه تولیدی دیوار پوشش طی ماه‌ها تحقیق و آزمایش با تغییر فرمول مواد اولیه، موفق به تولید محصولات با کیفیت بالا با دستگاه‌های اتوکلاو در رده مقاومتی ۳ در کلاس A شده‌ایم که بر همین اساس هم تاییدیه مرکز تحقیقات راه و شهرسازی را دریافت کردیم. وی با اشاره به اینکه فایبر سمنت‌ها به صورت خشک اجرا می‌شوند و بسیار سبک هستند، می‌افزاید: این قطعات در نمای ساختمان، به عنوان دیوار داخلی و خارجی، کف کاذب و سقف کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرند و عایق صوت، حرارت و حریق هستند. به گونه‌ای که بیش از یک ساعت و 45 دقیقه در آتش‌سوزی آتش نمی‌گیرند.

 عملکرد مطلوب در زلزله

اسدی در مورد قیمت این مصالح مدرن عنوان می‌کند: استفاده از فایبر سمنت در ساختمان کاملا به صرفه است. چون علاوه بر اینکه دیوار خارجی ساختمان به حساب می‌آیند، همزمان به عنوان نما هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر مزیت‌های این پانل‌ها می‌توان به نداشتن پرت مصالح اشاره کرد که هزینه‌ها را برای کارفرما کاهش می‌دهد. نکته حائز اهمیت اینکه به خاطر وزن سبک طبق استانداردها و همچنین سیستم یکپارچه این دیوارها، در زلزله عملکرد بسیار مطلوبی دارند. مهندس معمار شرکت دیوار پوشش سیمان پارت ادامه می‌دهد: این مصالح در زمان شروع فعالیت ما وارداتی بودند، اما از زمانی که واردات این کالا ممنوع شد، توانستیم بازار را در اختیار بگیریم و در حال حاضر تمام‌ کسانی که از این تکنولوژی برای ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند، با شرکت ما آشنایی دارند.  وی با بیان اینکه این پانل‌ها در تمامی‌ سازه‌ها اعم از بتنی و فولادی قابل اجراست می‌گوید: این پانل‌ها در انواع معماری مدرن و کلاسیک قابل استفاده است و در نهایت پس از اجرا، یک لایه رنگ روی آن برای زیبایی نمای بیرونی و داخلی اجرا می‌شود.

 صادرات «فایبر سمنت برد»

اسدی خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه کیفیت بالای تولیدات ما باعث شده تا «فایبر سمنت برد» را به کشورهایی مانند سوریه، عراق و افغانستان صادر کنیم و قطعا برنامه‌ریزی برای مقاصد صادراتی جدید را در دستور کار داریم. وی در مورد مواد اولیه این پانل‌ها می‌گوید: مواد اولیه تولید این کالا در داخل کشور وجود دارد و تنها موادی مانند الیاف سلولزی پایه بلند از کشورهایی مانند آمریکا و روسیه به خاطر داشتن درخت‌های سوزنی‌برگ، وارد می‌شود.اسدی به مشکلات ناشی از عدم ثبات قیمت‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: تا قبل از اینکه نرخ ارز به شکل سرسام‌آوری افزایش پیدا کند و قیمت مواد اولیه دچار تغییرات پی‌در‌پی شود، تامین فایبر سمنت پروژه‌ها را با قیمت‌های مشخص در قراردادها بر عهده می‌گرفتیم، اما در حال حاضر با توجه به تغییرات مداوم قیمت، تامین مصالح را به کارفرما واگذار می‌کنیم و صرفا اجرا را برعهده می‌گیریم. 

 گارانتی 10 ساله محصول

مهندس معمار شرکت دیوار پوشش سیمان پارت  در پاسخ به این سوال آیا کیفیت تولید و اجرا را تضمین می‌کنید، عنوان می‌کند: به طور کلی تاکنون هیچ گاه مشکلی از نظر کیفیت در فرآیند کار به وجود نیامده است، اما  «فایبر سمنت برد» از 10 سال گارانتی برخوردار است و چنانچه مشکلی به وجود بیاید، قطعا برای حل مشکل در سریع‌ترین زمان اقدام می‌کنیم.  وی به قوانین شهرداری‌ها در خصوص استفاده از این مصالح در ساختمان‌سازی اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به بلندمرتبه‌سازی در صنعت ساختمان، شهرداری‌ها استفاده از مصالح سبک را توصیه می‌کنند و خوشبختانه این مصالح کاملا مورد تایید مدیریت شهری قرار گرفته است. اسدی در پایان ضمن اشاره به عدم حمایت دولت از شرکت‌های تولیدی در زمان شیوع کرونا تصریح می‌کند: متاسفانه در شرایطی که عرصه بر بخش تولید تنگ شد، دولت حمایتی از ما نداشت و حتی بانک‌های دولتی تسهیلات را سر موعد مقرر از ما دریافت کردند. امیدوارم در سال جهش تولید، شاهد نگاه حمایتی از تولید باشیم.