گروه توسعه صنعتی آسیا مجد با نام تجاری سنگ سنباده آسیا در سال ۱۳۷۴ کار خود را با هدف تولید انواع سنگ‌های سایش، برش و تخصصی در مشهد آغاز کرده است. این گروه صنعتی شامل واحد تولید سنگ‌های فیبری سایش و برش، واحد تولید سنگ‌های تخصصی،  واحد فنی و مهندسی،  واحد تحقیقات و کنترل کیفیت و واحد بازرگانی و فروش است.

مدیرعامل شرکت سنگ سنباده آسیا در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: بیشترین سهم برند ایرانی در سنگ‌های سایش و برش متعلق به سنگ سنباده آسیا است؛ زیرا این مجموعه تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا با به‌کارگیری به‌روزترین فناوری‌های روز دنیا در این صنعت، محصولات جدید و به‌روزی را به بازار عرضه کند.   احد خوشرو در ادامه با تاکید بر این موضوع که مرکز تحقیقات این شرکت بسیار تخصصی کار می‌کند، گفت: مرکز تحقیقات شرکت با همکاری دانشگاه‌ها طرح‌های تحقیقاتی بسیاری را به نتیجه رسانده است و ارتباط شرکت با مراکز تحقیقاتی معتبر اروپایی نیز برای  ارتقای کیفیت محصولات است.  وی با تاکید بر این موضوع که کیفیت محصولات شرکت سنگ سنباده آسیا قدرت رقابت‌پذیری با کالاهای اروپایی را نیز دارد، عنوان کرد: در زمینه کیفیت تولیدات محصولات، ما نهایت دقت خود را به کار می‌گیرم و در صورت رقابت آزاد با شرکت‌های خارجی و اروپایی می‌توانیم همپای آنها در بازار حضور  داشته باشیم. اگر حمایت درستی از تولیدکننده به عمل آید، تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند نیاز بازار داخل را تامین کنند تا اینکه بابت واردات ارزی از کشور خارج نشود.

 با افزایش فروش، حاشیه سود کاهش یافته است

مدیرعامل شرکت سنگ سنباده آسیا در پاسخ به این پرسش که میزان تقاضا و فروش آنها در چهار ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته چگونه بوده است، بیان کرد: تقاضا و فروش در چهار ماه نخست سال جاری نسبت  به سال گذشته افزایش پیدا کرده، اما موضوع آن است که میزان سود حاشیه ما کاهش یافته و دو عامل بسیار مهم سبب کاهش حاشیه سود شرکت شده است.

خوشرو در ادامه با اشاره به عواملی که سبب کاهش حاشیه سود شرکت آنها شده است، گفت: موضوع نوسان نرخ ارز تاثیر بسیار منفی روی قیمت تمام‌شده کالاهای نهایی شرکت ما گذاشته است؛ زمانی که قیمت مواد اولیه و هزینه‌های جانبی آن افزایش پیدا می‌کند، تولیدکننده این افزایش قیمت را روی بهای تمام‌ شده اعمال و آن را به مصرف‌کننده نهایی خود تحمیل می‌کند، این درحالی است که گاهی نیز برای حفظ بازار خود باید با حداقل میزان سود کالای خود را به فروش برساند.

وی همچنین در ادامه افزود: موضوع دیگر مشکلاتی است که بر سر راه واردات مواد اولیه برای شرکت وجود دارد؛ در زمینه واردات ابتدا باید ثبت سفارش انجام گیرد که فرآیند آن بسیار طولانی و زمانبر شده است. مدیرعامل شرکت سنگ سنباده آسیا در پاسخ به این پرسش که مواد اولیه موردنیاز شما برای تولید سنگ سنباده چیست، عنوان کرد: «اکسید آلومینیوم» ، «لایه فایبر گلاس» و «سیلیکون کارباید» جزو مواد اولیه برای تهیه سنگ سنباده به‌شمار می‌روند. البته برخی مواد اولیه را قادر شده‌ایم که پس از تحریم‌ها داخلی‌سازی کرده و در داخل آن را تهیه کنیم، اما برخی مواد اولیه‌ای که از آنها نام بردم در داخل تولید نمی‌شود، به عبارت دیگر فناوری تولید آن در دنیا در اختیار چند کشور قرار دارد و ما ناچار به واردات آن هستیم.  خوشرو با تاکید بر این موضوع که ما در داخل دچار خودتحریمی شده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما ناچار به واردات مواد اولیه هستیم و با وجود تحریم‌ها، کشورهایی از آن سر دنیا به ما اعتماد می‌کنند و کالای موردنیاز را برای ما می‌فرستند، اما همین کالا باید به مدت دو ماه در گمرک بماند تا اجازه ترخیص پیدا کند. وی همچنین با اشاره به مشکل تخصیص ارز به تولیدکنندگان عنوان کرد: مشکل دیگر تولیدکنندگان تخصیص ارز به آنها از سوی بانک مرکزی است که کار آنها را با مشکل روبه‌رو کرده است؛ اول اینکه در یک بازه زمانی تخصیص ارز به تولیدکنندگان متوقف شده بود. از سوی دیگر به صورت کلی این روند تخصیص ارز یک روند بسیار طولانی است که روال کار تولید را با مشکل یا حتی وقفه روبه‌رو می‌کند. برای نمونه ما درخواست تخصیص ارز برای مواد اولیه خود را به بانک مرکزی داده‌ بودیم که آیا به این مواد اولیه مورد نیاز ما ارز نیمایی اختصاص می‌یابد یا خیر؟ بعد از دو ماه از سوی بانک مرکزی اعلام شد که به کالای شما ارز نیمایی اختصاص پیدا نمی‌کند. بعد از دو ماه وقفه مجبور به تولید مواد اولیه خود با ارز آزاد شدیم، در حالی که اگر دو ماه پیش مواد اولیه خود را با ارز آزاد تهیه می‌کردیم، برای ما به‌صرفه‌تر بود.

مدیرعامل شرکت سنگ سنباده آسیا در ادامه با تاکید بر این موضوع که در سالی که با عنوان جهش تولید نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: عملکرد بانک مرکزی به نظر می‌رسد که در راستای حمایت از جهش تولید نیست، زیرا اگر بانک مرکزی با سرعت بیشتری موضوع تخصیص ارز را به تولیدکننده بیان کند، تکلیف کار آنها مشخص خواهد شد. با وجود این مسائل تولیدکننده به جای ارتقای کیفیت محصول خود مدام درگیر مسائل روزمره است.  

 درگیر شوک افزایش نرخ ارز

خوشرو تاکید کرد: در سال‌جاری اقتصاد ما درگیر شوک بزرگ افزایش نرخ ارز بود و این موضوع بیشتر صنایع را همراه خود به رکود برد. در این بین صنایع ریخته‌گری که جزو مشتریان ما به‌شمار می‌روند نیز دچار رکود شده‌اند و در کل میزان تقاضا نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی همچنین به تاثیر شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از عواملی که سبب کاهش تقاضا از ابتدای سال شده، شیوع ویروس کرونا بوده که روند فعالیت شرکت‌ها و نیروی انسانی آنها را درگیر کرده و سبب کاهش فعالیت‌های تولیدی شده است.