خدمات اولین سوپرمارکت مالی ایران

شرکت آسان سرمایه‌گستر ایرانیان یا همان آی‌بی‌شاپ، امکان سرمایه‌گذاری در انواع مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف پوشش سلیقه‌‌های سرمایه‌گذاران مختلف را فراهم کرد؛ روشی نوین از سرمایه‌گذاری به صورت آنلاین که نخستین نمونه بومی در ایران بود و باعث کاهش مراجعه حضوری مشتریان، صرفه‌جویی در زمان و کوتاه‌ کردن مراحل اداری در روند سرمایه‌گذاری شد. همچنین  به کاربران در سراسر کشور امکان دسترسی سریع و آسان به سرمایه‌‌گذاری در صندوق‌های مختلف با درآمد ثابت، سهامی و مختلط را می‌داد.

این سامانه در ابتدا با هدف ارائه صدور و  ابطال صندوق‌های سرمایه‌گذاری بدون واسطه کار خود را آغاز کرد، اما در زمان کوتاهی با استقبال کاربران همراه شد و خدمات مالی جدیدی را ارائه داد به طوری که در جایگاه نخستین و تنها سوپرمارکت مالی ایران ایستاد.

میثم فدایی، مدیرعامل آی‌بی‌شاپ در گفت‌وگویی با «دنیای‌اقتصاد» به برنامه‌های توسعه‌ای این سامانه پرداخته است. مدیرعامل آی‌بی‌شاپ با اشاره به اینکه آنلاین‌سازی در زمان کرونا تاثیر مضاعفی بر فعالیت صندوق‌ها داشته، ادامه می‌دهد: با سرعتی که در بازارهای مالی وجود دارد توانستیم  همزمان با رشد چشمگیر بازار سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کنیم. به طوری که در چند ماه گذشته موفق به جذب دو هزار و 500 میلیارد ریال منابع مالی غیرمستقیم برای صندوق‌های آی‌بی‌شاپ شدیم.

فدایی معتقد است: آی‌بی‌شاپ ارتباط با مشتریان را گسترش داد. در حالی که قبلا تعداد مشتریان کمتر بود و مدیران صندوق‌ها نیز با آنها کمتر در ارتباط بودند، اما در آی‌بی‌شاپ مشتری مالک صندوق‌ها در نظر گرفته می‌شود.

به گفته وی تمرکز اصلی آی‌بی‌شاپ روی چهار صندوق تامین سرمایه تمدن  شامل دو صندوق با درآمد ثابت، یک صندوق مختلط و یک صندوق سهامی در سامانه آی‌بی‌شاپ است و عملیات صدور و ابطال این صندوق‌ها را انجام می‌دهد.

مشتریان با یک بار احراز هویت می‌توانند در همه این چهار صندوق سرمایه‌گذاری کنند.

وی حجم این چهار صندوق را بالغ بر 36 هزار میلیارد تومان اعلام کرده و می‌گوید: 600 هزار نفر مشتری با سپرده مشخص در این صندوق‌ها حضور دارند.  صندوق گنجینه زرین‌شهر، بزرگ‌ترین صندوق با درآمد ثابت با 70 هزار نفر سرمایه‌گذار است و بازدهی یک‌سال گذشته آن حدود 21 درصد بوده است.

به گفته وی، صندوق اندوخته توسعه صادرات آرمانی که ضامن نقدشوندگی آن بانک توسعه صادرات ایران است، نیز طی یک‌سال گذشته بازدهی 22 درصدی داشته است. همچنین صندوق سهام ثروت آفرین تمدن از لحاظ تعداد مشتریان حقیقی 22 هزار نفر مشتری دارد که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری از لحاظ مشتری حقیقی محسوب می‌شود. بسیاری از مشتریان با سرمایه‌های کم عضو این صندوق هستند؛ صندوق سهام ثروت آفرین تمدن از لحاظ حجم  جزو پنج صندوق اول بازار سرمایه است.

 سبدگردانی اختصاصی

فدایی با اشاره به سبدگردانی  اختصاصی به عنوان دومین حوزه‌ ای که آی‌بی‌شاپ به آن وارد شده می‌گوید: با توجه به میزان سرمایه مشتریان در صندوق‌های فعلی از دو ماه پیش برای گروهی  از مشتریانی که دارای سرمایه بالاتر از 5 میلیارد تومان بودند خدمت جدید سبدگردانی با ایجاد پرتفوی اختصاصی متناسب با ریسک و بازده آنها راه‌اندازی کردیم.

البته در سبدگردانی اختصاصی آی‌بی‌شاپ،  علاوه بر مشتریان حقیقی، مشتریان حقوقی هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اکنون سرمایه برخی مشتریان حقوقی که از سبدگردانی اختصاصی استفاده کرده‌اند، به بیش از 80 تا 90 میلیارد تومان رسیده است. در حال حاضر  آی‌بی‌شاپ برنامه توسعه برای این سبدها و صندوق‌های مشابه را در برنامه آینده خود دارد.

به گفته فدایی، سبدگردانی در گذشته هم تشکیل شده بود اما مبلغ سرمایه‌گذاری آنها بین 300 میلیون تا یک‌میلیارد تومان بوده است. اما با توجه به استقبال زیاد، حجم سرمایه‌گذاری و استفاده از سبدگردانی اختصاصی آی‌بی‌شاپ را 5 میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم که متعلق به مشتریان ویژه ماست.

 خدمات بیمه

فدایی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع بیمه بحث روزمره مردم است اضافه می‌کند: به حوزه خدمات بیمه به ویژه بیمه شخص ثالث و بیمه مسافرتی که مورد توجه مشتریان ویژه است نیز وارد شده‌ایم. اکنون در حال توسعه زیرساخت‌های فنی هستیم تا سایر شاخه‌های بیمه را نیز اضافه کنیم.

ساز و کار  این خدمات به شکلی است که شرکت کارگزاری بیمه آی‌بی‌شاپ با همه شرکت‌های بیمه و همه شاخه‌ها در ارتباط است و می‌تواند بیمه‌نامه موردنظر را صادر کند.

در همین راستا در حال تهیه بسته‌های خدمات متنوع بیمه‌ای هستیم که به زودی رونمایی خواهد شد.

 خدمات کارت اعتباری 

مدیرعامل آی‌بی‌شاپ با اشاره به خدمات کارت‌های اعتباری این شرکت می‌گوید: این محصول را برای اولین بار در بازار سرمایه به صورت خاص با همکاری بانک ایران و ‌ونزوئلا توسعه داده‌ایم؛ براساس آن مشتریانی که واحدهایی در صندوق‌ها دارند در صورت نیاز به نقدینگی می‌توانند از اعتبار این کارت استفاده کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری جدید کنند.

این کارت‌ها نیز با استقبال بسیار خوبی از سوی مشتریان مواجه شده است.

وی در ادامه با اشاره به استقبال از سهام عدالت در بازار سرمایه می‌گوید: سهام عدالت، مشتریان زیادی طی روزهای اخیر داشته است به همین دلیل خدماتی ایجاد شده  که مشتریان آی‌بی‌شاپ بتوانند سهام عدالت خود را مدیریت و وضعیت سهام خود را مشاهده کرده و بتوانند سفارش فروش بدهند.

 آساکارت

به گفته فدایی کارت‌های استفاده از تخفیف‌های فروشگاهی از دیگر خدمات آی‌بی‌شاپ هستند. با این خدمات 3 هزار فروشگاه طرف قرارداد این صندوق هستند و فروشگاه‌های مختلف متناسب با نوع فروش خود تخفیف در نظر گرفته‌اند؛ مشتریان آی‌بی‌شاپ با همان کارت‌های شتابی که دارند می‌‌توانند شماره کارت را در شبکه  اضافه کنند و از تخفیف‌ها استفاده کنند.

 پشتیبانی شبانه‌روزی سهامداران

وی می‌‌گوید: اکنون 6 شعبه آی‌بی‌شاپ را در تهران و بعضی شهرها راه‌اندازی کردیم که به دنبال توسعه و تعدد بیشتر آنها هستیم. همچنین صندوق‌های خود را به صورت شبانه‌روزی پشتیبانی می‌کنیم و به سوالات سهامداران پاسخ می‌دهیم. وی با اشاره به بخش آموزش و فروش شرکت که در حال فعالیت است می‌گوید بحث آکادمیک آی‌بی‌شاپ نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد.