ورود تولیدکننده بزرگ اوره به مدار تولید

 مجتمع پتروشیمی لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری  نزدیک به شهرستان لردگان قرار دارد و دلیل انتخاب این منطقه دسترسی مناسب به منابع آب و گازی و نزدیکی به سه خط لوله گاز کشور و همچنین دارا بودن زمین و موقعیت مناسب بوده است. استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد واقع‌ شده و می‌تواند کمک بزرگی برای کشاورزی این مناطق باشد. با اینکه کلنگ احداث این مجتمع در سال ۱۳۸۷ به زمین خورد، اما به دلیل نبود سرمایه و سرمایه‌گذار اجرای آن به تعویق افتاد تا اینکه حدود ۴ سال پیش  احداث آن از سر گرفته شد و فاز ۳ و نهایی آن به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. محمودی مدیرعامل اوره لردگان که به پتروشیمی لردگان تغییر نام خواهد داد در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از جزئیات این طرح خبرهای جدیدی داد.

وی با بیان اینکه تا سال ۹۴ به دلیل نبود  سرمایه، کار احداث این پتروشیمی شروع نشد و تنها ۱۵ درصد پیشرفت داشت، می‌گوید: در سال ۹۴ بعد از اختصاص اولین فاینانس چین به مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو کار احداث لردگان آغاز شد و ظرف مدت نزدیک به چهار سال اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده است.

وی با تاکید بر سختی کار در منطقه لردگان ادامه می‌دهد: احداث یک مجتمع پتروشیمی بدون حضور کارگر و افراد متخصص ساخت‌وساز در منطقه، مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرد، اما با آموزش افراد بومی موفق شدیم کار ساخت‌وساز را بدون حادثه منجر به فوت پشت سر بگذاریم. محمودی درحالی‌که معتقد است لردگان چند رکورد خوب را در ایران جابه‌جا کرده‌است، می‌گوید: طی این چند سال احداث ۲۸ میلیون نفر ساعت بدون حادثه منجر به فوت داشتیم که در صنایع پتروشیمی رکورد قابل‌ توجهی است. همچنین زمان ساخت از درصد پیشرفت ۱۵ درصد به ۱۰۰ درصد طی ۳ سال و نیم از دیگر رکوردهای لردگان بوده است. مدیرعامل لردگان با اشاره به‌قرار گرفتن نام لردگان در لیست تحریم‌ها می‌گوید: پس از تحریم‌ها، چینی‌ها از ایران رفتند و انتقال پول (فاینانس) سخت شد و چالش جدیدی را پیش روی ما گذاشت؛ اما اکنون با همه آن شرایط در حال راه‌اندازی هستیم. به گفته وی فاز یک با ظرفیت ۱۰۰درصد در حال تولید است. واحدهای یوتیلیتی، واحدهای جانبی و ... که خود هرکدام به‌اندازه یک پتروشیمی بزرگ هستند و تمام نیازهای اوره و آمونیاک را تامین می‌کنند به دست متخصصان ایرانی راه‌اندازی شده است. فاز۲؛ واحد آمونیاک، واحدی استراتژیک و مهم با ظرفیت ۸۰درصد در سرویس است و در حال تولید آمونیاک هستیم و فروش هم دارد. راه‌اندازی این فاز هم باوجود مشکلات ناشی از تحریم مثل کمپرسورهای زیمنس‌احیا، کاتالیست‌های کازاله راه‌اندازی رکتور کازاله و دیگر موارد مهم تحریمی انجام شد و الان ۴۵ روز از تولید این واحد می‌گذرد.

وی درباره فروش آمونیاک می‌گوید: از آنجا که آمونیاک ماده واسط برای تولید اوره است در حال حاضر فروش خارجی نداریم، بنابراین صادرات ما بیشتر اوره خواهد بود. وی تصریح می‌کند البته نیاز داخلی را برابر با نیاز اعلام‌ شده از سوی جهاد کشاورزی تامین می‌کنیم و مازاد را از اسکله‌های کشور صادر خواهیم کرد. به گفته وی هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام ‌شده است.

وی ادامه می‌دهد: واحد ۳ که برای تولید اوره است نیز به پایان رسیده و به‌زودی تولید اوره در مقیاس صنعتی را آغاز خواهیم کرد و فروش داخلی و صادراتی خواهیم داشت. به گفته وی در صورتی‌ که تولید این محصول برابر با ظرفیت اسمی یک‌میلیون تن در سال باشد ۸۰ درصد آن صادر خواهد شد.

محمودی در ادامه با اشاره به اینکه این طرح تاکنون در منطقه تحول بزرگی را به لحاظ مالی ایجاد کرده است، می‌گوید: در بحث اشتغال‌زایی، در زمان ساخت‌وساز به‌طور میانگین ۲ هزار و ۸۰۰ نفر مستقیم نیروی متخصص مشغول به کار شدند. بعد از راه‌اندازی طرح نیز حدود ۷۰۰ نفر مستقیم مشغول به کار خواهند شد و بین یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم شاغل خواهند بود. مدیرعامل لردگان درباره تهیه تجهیزات می‌گوید: بعضی مبدل‌ها و... را از داخل فراهم کردیم. وی همچنین با اشاره به توانمندی متخصصان داخلی می‌گوید: ما بهترین‌های اوره و آمونیاک را دعوت کردیم و با متخصصان داخلی مجتمع را راه‌اندازی کردیم. به‌طور مثال در ایران تنها دو دستگاه راکتور کازاله وجود دارد که در گذشته توسط اروپایی‌ها تحویل و راه‌اندازی شده بود؛ متخصصان داخلی توانستند آنها را احیا و راه‌اندازی کنند.

 ورود به صنایع پایین‌دستی و صنایع تکمیلی

مدیرعامل لردگان در ادامه با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع پایین‌دستی را در برنامه داریم می‌گوید: طرح کریستال ملامین را به‌عنوان اولین گام در این زمینه در برنامه داریم که در حال حاضر زمین به آن اختصاص داده‌شده و به‌زودی کلنگ آن زده خواهد شد.

به گفته وی، این واحد با استفاده از اوره، محصول کریستال ملامین تولید خواهد کرد و بر همین اساس طرح بسیار سوددهی برای لردگان به‌عنوان تولیدکننده اوره خواهد بود. وی ادامه می‌دهد: طرح دیگر لردگان از صنایع تکمیلی، طرح بازیابی دی‌اکسید کربن است که می‌تواند ظرفیت لردگان را ۱۰ درصد افزایش دهد. در این طرح، از دی‌اکسید‌ کربن تولیدشده توسط مجتمع برای تولید اوره مازاد استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل لردگان درباره عملکرد مالی شرکت می‌گوید: ما تاکنون فقط در حال ساخت بودیم و مبالغ زیادی را برای احداث هزینه کرده‌ایم؛ اما از این به بعد وضعیت ورودی و خروجی‌های سرمایه در لردگان تغییر می‌کند، به‌طوری‌که با شروع تولید و فروش گردش مالی خواهیم داشت و با وجود صادرات ارز وارد کشور خواهیم کرد که روی درآمد ما اثرگذاری جدی دارد، مدیرعامل لردگان با تاکید بر اینکه صنعت باید با رقیب بزرگ شود و رشد کند، اضافه می‌کند: نقطه قوت ما وجود هلدینگ خلیج‌فارس با یک سیستم فروش قوی است.

به گفته وی، لردگان در فرابورس رشد منطقی و معقولی داشته و با راه‌اندازی فاز ۳ شرایط بهتری را هم تجربه خواهد کرد.

P27 (2)