150 اقامتگاه شمال کشور زیر  پوشش «آفتابگردان»

این ‌درحالی است که وی چندی پیش نیز اعلام کرده بود: «هتل‌ها از اسفند گذشته تا پایان تیر امسال ۷ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان درآمد از دست داده‌اند و ۷۵ هزار نیروی شاغل در این بخش با خطر بیکاری روبه‌رو هستند.» یک روز پس از اعلام این خبر، «اکبر رضوانیان» نایب رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران نیز هشدار داد: «تعداد زیادی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی که موجب مهاجرت معکوس، اشتغال و ادامه جریان زندگی در روستاها شده‌اند در آستانه تعطیلی کامل و فروش قرار گرفته‌اند.» 

در بحبوحه بحرانی که گریبان گردشگری را گرفته و گلایه‌ای که از مشارکت نداشتن و دلسوزی نکردن سایر دستگاه‌ها وجود دارد، «جاباما» به‌عنوان پلت‌فرمی گردشگری سعی کرده است با انجام اقداماتی در قالب طرح «آفتابگردان» نه‌تنها جامعه میزبانان را در بحران کرونا تقویت کند بلکه امنیت سلامت و بهداشت سفر را برای میهمانان فراهم سازد.

 بهداشت و نظافت اقامتگاه‌ها، دغدغه نخست مسافران

مدیر ارشد مارکتینگ جاباما با اشاره به نظرسنجی انجام شده توسط این پلت‌فرم در سه بازه زمانی بهمن ۹۸، اردیبهشت و تیرماه ۹۹ از مسافران هتل‌ها و اقامتگاه‌های طرف قرارداد خود، می‌گوید: در این سه نظرسنجی به‌ترتیب ۴۳، ۶۵ و ۷۷ درصد جامعه مورد مطالعه، بهداشت و نظافت محل اقامت را نخستین دغدغه خود اعلام کرده بودند؛ این آمار نشان می‌دهد با گذشت زمان دغدغه‌های بهداشتی مردم درحال افزایش است.

در کنار این نظرسنجی، عامل محرک دیگری که موجب شکل‌گیری ایده «آفتابگردان» شد، افت قابل توجه میزان رضایتمندی مشتریان در فاصله بین شروع تا پایان اقامت بود. نکته‌ای که نه‌تنها موجب کاهش میزان رزروهای این دسته از اقامتگاه‌ها می‌شد، بلکه «جاباما» را در تیررس انتقاد مشتریان قرار می‌داد؛ درحالی‌که این مورد از اختیار و قدرت عمل این پلت‌فرم مارکت پِلِیس خارج بود.

 میهمانان اقامتگاه تا لحظه پایان اقامت تحت پوشش جاباما

راشا شیدماهر با اعلام خبر عملیاتی شدن طرح آفتابگردان از ۲۲ مرداد ماه و شروع اطلاع‌رسانی‌ها در این زمینه، درباره ویژگی‌های این طرح توضیح می‌دهد: با اجرایی شدن طرح آفتابگردان، میهمانان تا لحظه پایان اقامت خود تحت پوشش جاباما قرار دارند و چند تضمین و خدمت را به آنها ارائه می‌دهیم.

وی قیمت مناسب، مطابقت تصاویر اقامتگاه در سایت با محل، برخورد حرفه‌ای و استاندارد میزبان، نظافت و ضدعفونی و پلمب اقامتگاه، ارتقای کیفیت اقامتگاه،  ارائه بسته بهداشتی رایگان و پشتیبانی لحظه‌ای تا پایان سفر را گارانتی‌های جاباما برای میهمانان بیان می‌کند.

شیدماهر در توضیح روش ضدعفونی کردن اقامتگاه‌های طرف قرارداد این پلت‌فرم می‌گوید: همه قسمت‌های اقامتگاه‌ها را با هر رزروی ضدعفونی و برای ورود مسافران بعدی پلمب می‌کنیم تا دغدغه بهداشتی میهمانان را برطرف کنیم.

مدیر ارشد مارکتینگ جاباما همچنین درباره ارائه بسته بهداشتی رایگان جاباما به اقامتگاه‌های طرف قرارداد خود نیز توضیح می‌دهد: این بسته بهداشتی شامل اقلام بهداشتی-مصرفی همچون صابون، شامپو، پد الکلی، ماسک، مسواک و خمیردندان است؛ همچنین سرویس خواب یک‌بار مصرف را هم به تعداد افراد در اختیار مسافران قرار می‌دهیم.

 برگشت هزینه‌ها در صورت نارضایتی مسافران

شیدماهر هدف جاباما از ارائه این خدمات رایگان به اقامتگاه‌ها را ایجاد چرخه رضایتمندی و فرهنگ‌سازی برای استاندارد سفر اعلام و تاکید می‌کند: اگر میهمانان پس از پایان اقامت از هرکدام از این موارد ناراضی باشند، تیم پشتیبانی اقدام به رفع مشکل می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر همچنان رضایت مسافران جلب نشد، جاباما اتاق یا اقامتگاه آنها را به سطحی بالاتر ارتقا می‌دهد، اضافه می‌کند: اگر باز هم این رضایت حاصل نشد، جاباما همه هزینه‌های اقامت را کامل و بدون قید و شرط به مسافر برگشت خواهد داد.

 عضویت ۱۵۰ اقامتگاه استان‌های شمالی در طرح آفتابگردان

مدیر ارشد مارکتینگ جاباما با بیان اینکه طرح آفتابگردان به‌صورت پایلوت در استان‌های شمالی کشور به‌ اجرا درآمده است، خبر می‌دهد: تاکنون نزدیک به ۱۵۰ اقامتگاه در استان‌های شمالی کشور در طرح آفتابگردان عضو شده‌اند و می‌خواهیم تا پایان سال کل استان‌های کشور را تحت پوشش درآوریم.

اما اجرای طرح آفتابگردان نه‌تنها این سوال را پیش می‌کشد که چرا شمال کشور به‌عنوان پایلوت این طرح انتخاب شده است، بلکه این ابهام را ایجاد می‌کند که چنین طرحی خلاف سیاست جاباما مبنی بر ممانعت از تبلیغ به سفر نیست؟ پاسخی که شیدماهر به این پرسش‌ها می‌دهد از این قرار است: مهم‌ترین هدف آفتابگردان افزایش سطح استاندارد کیفی سفرهاست نه ترغیب و تشویق مردم به انجام سفر و از آنجا ‌که استان‌های شمالی در تقاضاهای فصلی مقاصد پرطرفدار سفر هستند، این استان‌ها را به‌عنوان پایلوت اجرای طرح انتخاب کردیم؛ به‌این‌ترتیب با اجرای این طرح در استان‌های شمالی ضمن اینکه سعی داریم امنیت بهداشت اقامتگاه‌ها را در این استان‌های پرمسافر و درنتیجه‌ پر‌خطر افزایش دهیم، بلکه به‌نوعی توان آفتابگردان را محک می‌زنیم. البته وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تشریح وضعیت کنونی گردشگری می‌پردازد و تصریح می‌کند: هتل‌ها و اقامتگاه‌های کوچک به‌ویژه در شهرهای کوچک به‌شدت در معرض ورشکستگی قرار دارند؛ این درحالی است که اعداد و ارقام رزرو هتل‌ها با سال قبل قابل مقایسه نیست.

به‌گفته شیدماهر هرچند میزان اقامت‌ها نسبت به فروردین و اردیبهشت رشد داشته است، تاکید می‌کند: اما این رشد سینوسی بوده و در زمان تعطیلات اتفاق افتاده و پس از آن دوباره متوقف شده و حداقل میزان اقامت‌های کنونی بسیار کمتر از توقع و آمار سال گذشته است. وی بر این باور است که صنعت گردشگری برای همیشه ورشکست نمی‌شود و می‌گوید: هر زمان که راه‌حل جامع‌تر و بهتری برای کرونا پیدا شود، مردم دوباره سفرهای خود را به مقاصد نزدیک‌تر و به‌صرفه‌تر آغاز می‌کنند. مدیر ارشد مارکتینگ جاباما با بیان اینکه هرچه زودتر کرونا مهار شود، صنعت گردشگری هم به همان سرعت ریکاوری می‌شود، اذعان می‌کند:‌ اگر بنا باشد کرونا سال‌ها ادامه یابد، ممنوعیت سفر بی‌معنا می‌شود و باید کاری کرد مردم سفرهایی با ریسک کمتر داشته باشند؛ بنابراین این صنعت دچار ورشکستگی کامل نمی‌شود و فقط دوران گذرای رکود را تجربه خواهد کرد و پس از آن بی‌شک شاهد اتفاقات خوبی با بهبود بازار گردشگری خواهیم بود.

 مردم به‌سمت سفرهای داخلی و نزدیک گرایش می‌یابند

شیدماهر با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری به‌شدت در بحران کرونا درحال متضرر شدن است، ادامه می‌دهد:‌ همه مشاغل مرتبط با گردشگری در دوران کرونا لطمه زیادی دیده‌اند، اما امیدواریم که در آینده شاهد تغییرات مثبتی باشیم. به‌ باور وی نه‌تنها نظافت و ضدعفونی اقامتگاه‌ها در آینده تبدیل به اصلی روتین می‌شود، بلکه مسافران به سمت سفرهای ارزان، داخلی و با مقاصد نزدیک روی می‌آورند.  شیدماهر نمونه این اتفاق را در پلت‌فرم «ایر‌بی‌‌اند‌بی» بیان می‌کند و توضیح می‌دهد: این پلت‌فرم مردم را ترغیب به انجام مسافرت‌های امن از نظر بهداشتی و در اماکن نزدیک به محل سکونت خود می‌کند؛ ما نیز در جاباما به‌دنبال اجرایی کردن این رفتارسازی هستیم.

 تجربه عملیاتی کردن سفرهای دیجیتال در دوران رکود گردشگری

اما اینکه آیا در شرایط کنونی الگوی عملی موفقی در کشورهای دیگر برای حمایت از صنعت گردشگری اجرا شده، نکته دیگری است که وی به توضیح آن می‌پردازد: ایسلند و تعدادی از جزایر فنلاند برای خارج کردن گردشگری از رکود، شروع به راه‌اندازی سفرهای دیجیتال کرده‌اند؛ به‌این‌ترتیب که مسافران می‌توانند تجربه گردش و اقامت در محل‌هایی را داشته باشند که از طریق فیلم‌برداری در مقصد و از طریق تکنولوژی VR/  ARبا متقاضیان به اشتراک می‌گذارند. با این‌ حال شیدماهر بر این باور است که پیاده‌سازی چنین طرحی در ایران نیاز به داشتن زیرساخت‌های بسیار قوی دارد که اجرای آن زمان بسیار زیادی می‌برد؛ بنابراین گردشگری دیجیتال در ایران اتفاق نخواهد افتاد.

P29 (1) copy