در این میان فولاد به‌عنوان یکی از پرکاربردترین مصالح، محصولی «سبز» محسوب می‌شود، زیرا کاملا قابل بازیافت است و تقریبا برای هر نوع سازه ازجمله ساختمان صنعتی، ساختمان مرتفع، سیستم پشتیبانی تجهیزات، زیرساخت‌ها، پل، برج، ترمینال فرودگاه و کارخانه صنعتی سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد. پروفیل‌ها، ورق‌ها، تیرآهن و ... عناصر کلیدی ما در این زمینه هستند که قیمت و نرخ این متریال‌ها برحسب اینکه چه نوع استانداردی دارند، متغیر خواهد بود. کارشناسان معتقدند صنعت سازه‌های فولادی یکی از صنایع رشدیافته کشور به شمار می‌رود که در صورت توجه مسوولان می‌تواند ارزآوری بسیار بالایی را نصیب کشور کند. با ‌وجود این از ابتدای شروع به کار دولت نهم مشکلات این بخش سر باز کرد و تاکنون اقدام ریشه‌ای در جهت رونق تولید انجام ‌نشده و حتی در دوران بیماری همه‌گیر کرونا خبری از تخفیف در مالیات و بیمه‌ها نیست تا مدیران مجبور به تعدیل نیرو به‌رغم میل باطنی شوند.

 صنعت سازه‌های فولادی درگذر زمان

حسن آملی‌مقدم، مدیرعامل سایان سوله به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: در نیمه دهه 70 با توجه به رشد مطلوب اقتصادی کشور و رونق صنعت و بخش ساختمان تصمیم گرفتیم در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم و پس از اخذ مجوز و ثبت شرکت، از شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان زمین دریافت کردیم و پس از انجام عملیات ساخت و نصب ماشین‌آلات در سال 1377 آغاز به کار کردیم تا سال 1384 شرایط خیلی خوب پیش می‌رفت؛ در واقع هم رشد اقتصادی خوبی در جریان بود و هم شاهد ثبات بودیم، اما پس ‌از این سال دوران بی‌ثباتی و عدم اطمینان به سرمایه‌گذاری و بازار آغاز شد. وی می‌افزاید: بعد از سال 84 سازمان‌های دولتی به‌شدت به لحاظ برنامه‌ریزی‌های مالی، نامنظم شدند و به حوزه صنعت لطمات جبران‌ناپذیری وارد کردند. کار تا جایی پیش رفت که برای دریافت وجوه پروژه‌های متعددی که ما و همکاران برای این سازمان‌ها اجرا کردیم، با مشکل مواجه شدیم؛ مشکل به حدی عمیق شد که متاسفانه تعداد زیادی از همکاران ما ورشکست شدند چون مقادیر زیادی از مطالباتشان که در تعهد سازمان‌های دولتی بود پرداخت نمی‌شد. از سال 92 اوضاع ازنظر شفافیت کمی ‌بهتر شد، سازمان‌ها در قبال پروژه‌ها اسناد خزانه دولتی با سررسید مشخص ارائه دادند و تا حدودی امکان برنامه‌ریزی میسر شد، اما دوباره پس از خروج آمریکا از برجام رکود شدیدی بر صنعت حاکم شد که تا امروز ادامه دارد.

 تولید اسکلت فلزی منطبق بر مقررات ملی ساختمان

آملی‌مقدم ادامه می‌دهد: از جمله محصولات شرکت می‌توان به اسکلت فلزی، سوله‌های صنعتی و جرثقیل‌های سبک و سنگین اشاره کرد. نکته حائز اهمیت اینکه جرثقیل‌های ما با نام تجاری «سایکو» به بازار عرضه می‌شوند که طبق آخرین استانداردهای بین‌المللی و با استفاده از مرغوب‌ترین مواد اولیه ساخته شده‌اند. همچنین اسکلت انواع فضاهای صنعتی، ورزشی و ... در ابعاد و اندازه‌های مختلف طبق استانداردهای جغرافیایی هر منطقه از کشور طراحی و ساخته می‌شود.  وی می‌افزاید: این شرکت پروژه‌های بسیار مهمی ‌را در کارنامه خود دارد که از آن جمله می‌توان به پروژه مخزن شرکت گل‌گهر سیرجان، پروژه منطقه آزاد سرخس، نوسازی مدارس و تامین اسکلت چندین کارخانه بزرگ کشور اشاره کرد. مدیرعامل سایان سوله با اشاره به اینکه شرکت ما دارای گواهینامه ISO 9001-2000  در مدیریت کیفیت است، خاطرنشان می‌کند: اسکلت‌های فلزی پیچ و مهره‌ای این شرکت طبق آخرین ویرایش مقررات ملی ساختمان و با استفاده از پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای موجود محاسبه و طراحی می‌شود، چرا که معتقدیم «کیفیت، آینده‌نگری است»، ضمن اینکه در پروژه‌های مختلف موضوع صرفه اقتصادی را مورد توجه قرار می‌دهیم.  آملی‌مقدم همچنین با اشاره به دستگاه‌های پیشرفته شرکت می‌گوید: جوشکاری قطعات به وسیله ماشین‌های زیر پودری با کیفیت و دستگاه‌های جوش co2  انجام می‌شود. همچنین رنگ‌آمیزی قطعات به وسیله دستگاه AIR LESS  (بدون هوا) به صورت تزریقی دستی و با بالاترین کیفیت مهم‌ترین مزیت محصولات ما به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان سازه‌های فولادی توسط شما تولید می‌شود، عنوان می‌کند: ظرفیت تولید ما ماهانه 500 تن در ماه است اما در حال حاضر تقریبا با 100 تن تولید در ماه اوضاع را مدیریت می‌کنیم و امیدواریم در آینده وضع اقتصادی بهبود پیدا کند و رشد اقتصادی در کشور مثبت شود.

 عدم ثبات در قیمت فولاد

آملی‌مقدم در مورد نوسانات قیمت فولاد نیز خاطرنشان می‌کند: متاسفانه قیمت فولاد این روزها بی‌ثبات شده و به‌شدت افزایش ‌یافته است، البته با این وضعیت اقتصادی و افزایش نرخ ارز نتیجه‌ای بهتر از این قابل‌ تصور نیست. معتقدم برخی صنایع از جمله فولاد که قابلیت صادرات و ارزآوری دارد، برای اقتصاد به‌شدت در مضیقه ارزی امروز کشور حالت امنیتی پیدا کرده و سیاست‌گذاران سعی می‌کنند از این منابع برای ورود ارز به کشور استفاده کنند و نیاز کشور و صنایع پایین‌دستی را در اولویت بعدی قرار داده‌اند. نتیجه این شده که تعادل عرضه و تقاضا به‌هم‌ خورده و قیمت متاسفانه به‌شدت افزایشی شده است.

 ضرورت‌های تولید سازه‌های فولادی

وی مهم‌ترین مشکل حال حاضر صنعت سازه‌های فولادی را فقدان ثبات و نرخ بالای مواد اولیه می‌داند و می‌گوید: هر کسب‌وکاری برای برنامه‌ریزی و تعیین راهبرد و استراتژی نیاز به ثبات در حوزه نرخ ارز و مواد اولیه دارد؛ این اولین ضرورت است. دومین ضرورت رونق اقتصادی، رشد اقتصادی و ایجاد بازار توسط سیاست‌گذار است. سومین ضرورت ایجاد روابط برادرانه، دوستانه و روان با کشورهای همسایه مخصوصا برای کسب‌وکارهایی است که با صادرات سروکار دارند. این‌یک ضرورت حیاتی است و مسوولان همواره باید مواظب باشند که نظم حاصل تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار نگیرد. البته مشکلات دیگری هم هست که در ردیف‌های پایین‌تر قرار می‌گیرد از جمله ارتباطات جهانی باثبات برای انتقال دانش و فناوری، ارتباط واقعی صنعت و دانشگاه و قوانین با ثبات در حوزه اقتصاد. مدیرعامل سایان سوله با اشاره به رکود صنعت ساختمان و مسکن می‌افزاید: رکود صنعت ساختمان هم در بخش مسکونی و هم در بخش صنعتی یکی از مشکلات اساسی صنعت ماست و باعث شده که در حال حاضر با 20 درصد ظرفیت به فعالیت ادامه دهیم و البته امیدواریم در آینده اوضاع بهبود یابد.