سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌ها

این در حالی است که معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان از منابع بنیاد مستضعفان در پروژه‌های بخش فولاد، دامداری و کشاورزی سرمایه‌گذاری شده که به نقل از سیدپرویز فتاح  این پروژه‌ها در بنیاد مستضعفان طی دو سال آینده انجام  خواهد شد و بنیاد پروژه نیمه‌کاره و رهاشده‌ای نخواهد داشت. فتاح در خصوص مشارکت بنیاد مستضعفان در بورس املاک بر این باور است که تمامی ‌شرکت‌هایی که قابلیت ورود به بازار سرمایه را دارند برای ورود آنها به بورس برنامه داریم؛ البته با پیگیری و اصرار ما، دولت و قانون به کمک آمدند تا برای ورود املاک به بورس دست به کار شویم. از این رو با راه‌اندازی بورس املاک، بنیاد مستضعفان هرچقدر بتواند، املاک در اختیار خود را در «بورس املاک» عرضه خواهد کرد. وی که در یک نشست خبری سخن می‌گفت  با بیان اینکه بخشی از پروژه‌های بنیاد مستضعفان در حوزه نفت و گاز است، تصریح کرد: بنیاد مستضعفان ، به وزارت نفت اعلام کرد در حوزه نفتی همزمان با رها کردن پروژه‌ها توسط شرکت‌های خارجی آماده هرگونه کمک در این بخش است و در حال حاضر نیز دو دکل حفاری بنیاد مستضعفان (سحر ۱ و ۲) با ارزش ۴۰۰ میلیون دلار در خلیج فارس استقرار دارند که به صورت ۱۰۰ درصد ایرانی بازسازی شده و در حال حفاری و بازسازی چاه‌های حفاری‌شده در آن مناطق هستند.

وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان همچنین در احداث خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک نیز  مشارکت دارد و در توسعه میدان نفتی مارون ۱ و ۲ نیز حضور داریم؛ در قرارداد با وزارت نفت نیز اعلام کردیم که با دکل‌های ایرانی که در اختیار داریم، آماده هر نوع اکتشاف و توسعه میدان‌های نفتی کشور هستیم.

فتاح با تشریح اقدامات توسعه‌ای بنیاد در صنایع دیگر نیز گفت: در حال حاضر در بخش فولاد فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش آماده افتتاح است که با سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان، ۲/ ۱ میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور اضافه می‌شود.

 بازگشت ارزهای صادراتی «بنیاد» به نیما

رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به سوال دیگری درباره درآمدهای ارزی بنیاد مستضعفان گفت: طی سال گذشته مجموعه بنیاد نزدیک ۶۰۰ میلیون دلار صادرات داشت و خوشبختانه صادرات کالا و خدمات فنی ما رشد بسیار خوبی نسبت به سال قبل آن داشت که البته تمامی ‌این ارزها به کشور بازگشته و می‌توانید گزارش صحت این موضوع را از بانک مرکزی و سامانه نیما دریافت کنید. ما با صراحت اعلام می‌کنیم همه ارزهای صادراتی ما بر اساس قوانین کشور به سامانه نیما بازگشته است.

 درآمد عوارض آزادراه تهران -شمال

 فتاح همچنین در پاسخ به سوالی درباره درآمد عوارض آزادراه تهران- شمال یادآور شد: بعد از افتتاح قطعه نخست، به دلیل شیوع کرونا، آزادراه تهران- شمال بسته شد و این وضعیت چند ماه ادامه داشت؛ بعد از کاهش محدودیت‌ها نیز متاسفانه به‌رغم شرایط کرونایی، تردد در این آزادراه به روزی ۴۲ هزار خودرو در روزهای منتهی به عیدفطر رسید، ولی با وجود این حجم تردد، میزان پرداخت عوارض الکترونیکی بسیار کم بوده است.

 آمادگی بنیاد برای ساخت مسکن ارزان

وی با اعلام خبر آمادگی بنیاد مستضعفان برای مشارکت در احداث مسکن ارزان و مقاوم برای محرومان تاکید کرد: ما جدی‌تر از قبل به این طرح ورود خواهیم کرد و به دولت و مجلس اعلام کردیم که بنیاد مستضعفان آماده است برای احداث مسکن ارزان و مقاوم برای محرومان در کنار دولت باشد.

 فتاح ادامه داد: با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز این آمادگی را اعلام کردیم تا در بحث تامین زمین برای ساخت مسکن محرومان و تامین سیمان و برخی مصالح ساختمانی رایگان مشارکت داشته باشیم؛ همچنین در بخش تسهیلات و شرکت‌های ساختمانی نیز آمادگی هرگونه کمک به انجام این پروژه را داریم. البته ما منتظر تعیین تکلیف این طرح از سوی دولت و مجلس هستیم تا با توجه به نقشی که برایمان ترسیم می‌شود اقدام کنیم.

 صدور پروانه پلاسکو به زودی

رئیس بنیاد مستضعفان درخصوص آخرین وضعیت بازسازی ساختمان پلاسکو خاطرنشان کرد: طی یک‌سال گذشته همکاران ما به شبانه‌روز در این ساختمان کار کردند در این مدت، چند بار با حناچی شهردار تهران و وزیر راه، موضوع احداث ساختمان جدید پلاسکو را بررسی کردیم و مقرر شد شورای عالی معماری و شهرسازی فصل‌الخطاب اختلاف‌نظرها درباره پارکینگ این ساختمان باشد؛ چراکه این ساختمان از ابتدا بدون پارکینگ بود و حقوق مکتسبه و مساحت زمین آن نیز اجازه احداث پارکینگ نمی‌داد؛ به هر حال به لطف خداوند نقشه‌ها بارگذاری شد و به زودی پروانه آن نیز صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد بنیاد مستضعفان پارکینگ پروانه را نوسازی و مقاوم‌سازی کند و آن را تحویل شهرداری دهد که البته در جریان این تصمیم، ما به عنوان بنیاد مستضعفان هیچ دخالتی در فعالیت کسبه و دستفروشان این پارکینگ نداریم. فتاح یادآور شد: نکته قابل توجه این است که بنیاد مستضعفان با وجود اینکه وظیفه‌ای برای بازسازی این ساختمان و تقبل هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی آن نداشت، ولی برای حمایت از ۳۰۰ کسبه آن، پذیرفت که این کار را متقبل شود.  به گفته رئیس بنیاد مستضعفان در حال حاضر احداث اسکلت تکمیل شده، طرح نما نیز تایید شده و به زودی نصب آن آغاز می‌شود.

 کمک به محرومان مسوولیت اجتماعی بنیاد

 وی با تشریح اقدامات بنیاد مستضعفان در حمایت از مردم و اقشار مختلف، پس از شیوع کرونا اظهار کرد: از همان ابتدا همراه مردم و دولت بودیم و با هماهنگی دولت و مسوولان مربوطه، تا به امروز بیش از۱۸۰۰ میلیارد تومان را به صورت نقد و تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص دادیم.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بنیاد مستضعفان سعی کرده کمک‌هایش را به اقصی نقاط ایران برساند افزود: علاوه بر این سعی کردیم اقشار مختلف از جمله زندانیان، دستفروشان و اقشار ضعیفی را که در حمایت‌های کلی، معمولا مغفول واقع می‌شوند مورد توجه قرار دهیم.