محصولات جدید در سبد محصولات سمیه

آن‌طور که مدیرعامل سمیه می‌گوید: این شرکت در حال ارائه محصولاتی جدید در سبد تولیدی خود است که باید گفت کالاهای خاص این شرکت خواهند بود و در نیمه دوم سال جاری وارد بازار خواهد شد. بودجه‌بندی شرکت از رشد ۱۵درصدی فروش در سال‌جاری حکایت دارد. البته به دلیل شیوع کرونا، بخشی از تولیدات سمیه رستورانی بوده که اکنون به شدت تحت تاثیر قرار گرفته، اما در عوض محصولات کنسروی با تقاضای بیشتری روبه‌رو شده است. بر این اساس شیوع کرونا به تعدیل نیرو منجر نشد و از نظر فروش و تولید تغییر خاصی اتفاق نیفتاده؛ هرچند استرس‌ها و هزینه‌ها افزایش یافته است. این شرکت دارای واحدهای بازاریابی و تحقیق و توسعه است که با مطالعات پایدار و دائمی ‌در تلاشند با شناسایی ذائقه مصرف‌کنندگان محصولات متناسب با نیاز بازار را تعریف و معرفی کنند. به گفته مجیدکلانتری این شرکت همچنین به موضوع مشاوره اعتقاد بالایی دارد و یک شرکت مشاوره‌ای را در کنار خود ایجاد کرده که در حوزه‌های فنی و بازاریابی مشاوره‌های مهمی ‌را ارائه کرده است.

 ورود محصولات جدید برند سمیه به بازار

به گفته مدیر عامل سمیه این شرکت در نظر دارد برای بازطراحی بسته‌بندی برند سمیه در ماه‌های پیش رو کمپینی را ایجاد کند تا با لوگوی جدید و طراحی جدید محصولات خود را در بازار ارائه کند. از سوی دیگر معرفی محصولات جدید را در دست دارد که در نیمه دوم سال شاهد همه این تغییرات و توسعه‌ها خواهیم بود. شرکت سمیه در نظر دارد تا پایان امسال تولید محصولات کنسروی خود را تقویت کرده و در زمینه عرضه محصولاتی مانند کنسرو لوبیا، لوبیا با قارچ، ذرت و ... محصولات جدیدی را به بازار ارائه یا حضور این محصولات را تقویت کند. اضافه کردن خوراک بادمجان، کشک بادمجان و برخی دیگر از محصولات مشابه نیز از دیگر برنامه‌های شرکت سمیه است که تا پایان سال عملی خواهند شد. به گفته کلانتری، اما در حوزه تولید کشک قرار است تحولاتی ایجاد شود تا برای مصرف‌کننده عایدی بهتری از نظر تغذیه‌ای به همراه داشته باشد. شعار موسسان و مدیران این شرکت آن است که باید محصولی را تولید کرد که اولین مصرف‌کننده آن خانواده خود تولیدکننده باشد. به همین دلیل سلامت‌محور بودن محصولات تولیدی در سمیه شعار نزدیک به چهار دهه فعالیت این شرکت بوده و هست. موضوع دیگر بحث صادرات نوشیدنی سکنجبین به عراق است که به گفته مدیرعامل این شرکت برای اولین بار از ایران صادر شد و اکنون یکی از افتخارات این شرکت است. البته با اینکه عراقی‌ها محصول سکنجبین را تولید می‌کنند، اما تولید این محصول برای آنها سنتی بوده، اما سمیه این محصول را با بسته‌بندی مناسب به عراق صادر کرده است. سمیه قریب به ۸ سال است که محصولات خود را به بازار امارات نیز می‌فروشد و در این بازار نیز جایگاه خوبی کسب کرده است. محصول خیارشور تولیدی سمیه در این بازار مشتری‌های خوبی را جذب کرده است. محصول آبلیمو و کشک نیز به این بازارها صادر می‌شود.

 تصمیم‌گیری‌ها و تعهدات دولت

وی در ادامه با اشاره به اینکه رابطه دولت و بخش‌خصوصی رابطه خوبی نیست، می‌گوید: هر دو بخش دولت و بخش‌خصوصی نسبت به هم بی‌اعتماد هستند و این موضوع ضربه‌هایی را به تولید وارد کرده است. با آنکه دولت برنامه‌هایی مانند خصوصی‌سازی را کلید زده تا به‌وسیله آن بخش‌خصوصی را تقویت کند، اما این موضوعات هم موفق نبودند، زیرا تصمیم‌گیران  تجربه کارهای اجرایی در حوزه بخش‌خصوصی را نداشته‌اند. بنابراین باید گفت بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و تعهدات دولت در بخش‌خصوصی اشتباه بوده است. این در حالی است که به عقیده من دولتی‌ها باید مسیر تجربه کاری خود را از بخش‌خصوصی طی کرده باشند تا بتوانند به مشکلات این حوزه آشنایی داشته باشند.

کلانتری با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام جهش تولید خاطرنشان کرد: با آنکه امسال سال جهش تولید نام‌گذاری شده خدماتی به تولیدکننده ارائه نشده است. آیا بخشنامه یا دستورالعملی برای حمایت از تولیدکنندگان صادر شده تا نشان دهد که دولت قصد دارد از تولید حمایت کند؟ آیا دولت تمهیداتی برای کاهش هزینه‌های تولید اندیشیده؟ آیا دولت حاضر است مالیات را کم کند یا قوانین حوزه تامین اجتماعی و صادرات و تامین مواد اولیه را تسهیل کند یا در زمینه تامین منابع مالی حاضر است حمایتی کند؟ وقتی به این سوالات پاسخ داده شود می‌توان مطمئن بود که بخش‌خصوصی دغدغه دولت است.

 صنعت نیازمند نوآوری است

کلانتری می‌افزاید: یکی دیگر از مسائل این صنعت مالیات ارزش افزوده است؛ مالیات ارزش‌افزوده نیز که ذاتا بد نیست، اما مشکلات آن هم به دلیل تکمیل نبودن زنجیره تامین است. باید مصرف‌کننده نهایی ارزش افزوده را بپردازد، اما شناسایی افراد در زنجیره تولید کار آسانی نیست؛ زیرا بخشی از فعالان زنجیره به عنوان مثال خرده‌فروشان و مغازه‌داران قابل شناسایی نیستند بنابراین شناسایی افرادی که در این زنجیره باید مالیات ارزش‌افزوده در آنها عملی شود برای دولت یا سایر اجزای زنجیره کار آسانی نیست. به عبارتی باید گفت به همین دلایل و نواقص زنجیره ارزش افزوده قطع شده است. اینکه قرار است صندوق‌های مکانیزه نصب شوند اقدام درستی است، اما معلوم نیست چه زمانی قرار است این اتفاق بیفتد. از سوی دیگر سازمان مالیاتی برای آنکه کار آسان‌تر را انجام دهد مستقیما سراغ تولیدکننده می‌رود و این آسان‌ترین، اما غیرمنطقی ترین روش است.

 صنعت نیازمند نوآوری است

به گفته مدیرعامل سمیه،  موضوع تحریم‌ها ضربه دیگری به نوسازی صنایع بود، زیرا زنجیره ایجاد دانش به دلیل کاهش ارتباط با برندهای جهانی متوقف شده و پروسه‌های تحقیق و توسعه، واردات ماشین‌آلات توسعه‌یافته و استفاده از روش‌های جدید تولید همگی متوقف شده‌اند. این موضوع باعث شده تا طرح‌های توسعه‌ای در سایه تحریم‌ها از بین بروند. در حوزه بهره‌وری نیز که روش استفاده بهینه از مواد است مشکلات افزایش یافته، زیرا دسترسی به ماده اولیه مناسب، ماشین‌آلات خوب و نیروی‌انسانی با دانش بالا سخت شده و همین موضوعات باعث شده‌اند توسعه به مشکل بخورد. بنابراین تحریم‌ها عملا بهره‌وری و رقابت‌پذیری محصولات ایرانی را به شدت دچار چالش کرده است و این موضوع ممکن است به زودی کیفیت مصرف در بازار داخل را نیز تحت تاثیر قرار دهد.