به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از نشریه نیویورک پست، حالا تنها با گذشت یک هفته پرده از راز این اقدام جنجالی رابرت اونان برداشته شد. براساس بررسی‌های این نشریه، پیش‌تر گویا فودز قرارداد فروشی را با شرکت بی‌دی‌تی کپیتال پارتنرز مورد مذاکره و توافق قرار داده بود که بر اساس آن باید بخشی از سهام خود را به ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار به این شرکت واگذار کند. شرکت بی‌دی‌تی کپیتال پارتنرز، شرکتی است که با خرید سهام شرکت‌های دیگر، توسعه و در نهایت عرضه عمومی سهام آنها را دنبال می‌کند. در قرارداد خرید سهام گویا فودز بندی وجود داشت که براساس آن رابرت اونان، مدیرعامل گویا فودز باید ظرف ۱۸ ماه جای خود را به مدیر عامل جدید می‌داد و از سمت خود کناره‌گیری می‌کرد. 

درست در همان روزها که مدیرعامل گویا فودز از ترامپ تمجید و پس از آن نیز از این اقدام خود دفاع کرد، موفق شد بی‌سر و صدا و با همکاری هیات‌مدیره، قرارداد شرکتش با شرکت بی‌دی‌تی کپیتال پارتنرز را ملغی کند، چرا که قرارداد فروش سهام این شرکت تولیدکننده غذاهای کنسروی، می‌توانست به بهای از دست دادن شغل او تمام شود.

رئیس ‌شرکت بی‌دی ‌تی فردی به نام بایرون تروت است که یکی از مدیران سابق بانک گلدمن ساکس بوده و همه او را به‌خاطر روابط صمیمی و نزدیکش با سرمایه‌گذار مشهور وارن بافت می‌شناسند. وارن بافت میلیاردر مشهور پیش‌تر در مصاحبه‌ای با رویترز به وضوح گفته بود یک دموکرات است و از مواضع دموکرات‌ها حمایت می‌کند. این در حالی است که اونان سال گذشته 3 هزار دلار به کمیته ملی جمهوری‌خواهان کمک کرده بود و در گذشته شخصا به عنوان یک محافظه‌کار شناخته می‌شد. او در مصاحبه هفته پیش خود با نشریه نیویورک پست گفت: «ماه‌ها پیش از من خواسته شد به عنوان کمیسر امور مربوط به رفاه زندگی لاتین‌تبارها در کاخ‌سفید برای کشورم خدمت کنم.»

ناظران بر این باورند که همزمانی بر هم زدن قرارداد فروش سهام و تمجید اونان از ترامپ نمی‌تواند به هیچ وجه اتفاقی باشد. سخنگوهای دو شرکت گویا فودز و بی‌دی‌تی از هرگونه اظهارنظری در این رابطه خودداری کردند. 

این دومین بار در کمتر از یک‌سال گذشته است که شغل اونان پس از قرارداد فروش سهام شرکتش، بار دیگر نجات یافته است. در پاییز گذشته نیز گویا فودز مشغول مذاکره برای فروش بخش اعظم سهام خود به شرکتی به‌نام کارلیل گروپ بود که براساس مفاد آن هم، اونان باید از سمت مدیرعاملی گویا فودز کناره‌گیری می‌کرد، اما شرکت گویا‌فودز در دقیقه 90 مذاکرات و درست در زمانی که همه توافقات انجام شده بود، نظر خود را تغییر داد و فروش سهام انجام نشد. اونان هم‌اکنون کمتر از 5 درصد سهام گویا فودز را نیز در اختیار دارد.