راه‌اندازی خطوط نورد فولاد با تجهیزات ایرانی

در راستای رشد واحدهای نوردکاری در صنعت فولاد، شرکت‌های تولیدکننده‌ای که بتوانند نیاز این شرکت‌ها را برطرف سازند، راه‌اندازی شده‌اند تا آنها را از واردات ماشین‌آلات خط نورد فولاد بی‌نیاز کنند. یکی از این شرکت‌ها زرین فولاد زاگرس کرمانشاه است که با ساخت ماشین‌آلات خط نورد وارد کار شده و دو شرکت نوردی را دوباره احیا کرده است. شرکت زرین فولاد زاگرس کرمانشاه (سهامی خاص) در سال ۱۳۹۶ و در زمینی به مساحت  ۶ هکتار در شهر صنعتی زاگرس کرمانشاه با هدف طراحی و ساخت ماشین‌آلات خط نورد فولاد موثر در چرخه تولید فولاد و تولید مقاطع فولادی ساختمانی احداث شد.

علیرضا مولائی، رئیس هیات‌مدیره زرین فولاد زاگرس کرمانشاه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: از همان ابتدا مدیران این شرکت سیاست خود را در دستیابی به تولید انبوه با تاکید بر تجمیع اندیشه‌های خلاق و ایده‌های ناب پایه‌ریزی کردند. این شرکت با تعمق و کنکاش در راستای افق چشم‌انداز سال ۱۴۰۴در راستای راهبرد صنعت فولاد که برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شده بود، گام برداشت و توانست به بخش قابل توجهی از اهداف پیش‌بینی‌شده دست یابد.  

مولائی در ادامه خاطرنشان کرد: متعاقب آن برنامه راهبردی توسعه مستمر برای رسیدن به اهداف بلندمدت و راه‌اندازی واحدهای تولیدی دیگر در حوزه تولید و نورد مقاطع فولادی تدوین شد. زرین فولاد زاگرس کرمانشاه با مسوولیت‌پذیری و پایبندی به تولید محصول استاندارد و رقابت‌پذیر تاکنون توانسته است اعتبار مناسبی در داخل و در سطح منطقه در میان فولادگران و مشتریان کسب کند.

وی با تاکید بر این موضوع که توفیق واقعی بدون داشتن برنامه راهبردی و اتخاذ تاکتیک‌های مفید و موثر  در رقابت به‌دست نخواهد آمد، عنوان کرد: مدیران شرکت برنامه‌های مصوبی را در دستور کار قرار دادند تا با بیشترین میزان بهره‌وری به بهترین نتیجه مطلوب برسند. برنامه‌هایی چون افزایش بهره‌وری مستمر با استفاده از منابع و سرمایه‌های انسانی و مالی، جذب، تطبیق، اصلاح و نوآوری، مدیریت ضایعات و کاهش آلاینده‌ها، مدیریت اصول زمان در تمامی فرآیندها، توسعه کیفی و کمی محصولات هدف، بهینه‌سازی مصرف انرژی، افزایش سهم مواد اولیه داخلی در چرخه تولید و نورد و کاهش قیمت تمام‌شده محصول در اولویت‌های شرکت قرار گرفته است.

رئیس هیات‌مدیره زرین فولاد زاگرس کرمانشاه با اشاره به برنامه‌های بلندمدت شرکت  عنوان کرد: به منظور نائل آمدن به اهداف بلندمدت در شرکت برنامه‌های ارتقا و توسعه تجربه و دانش سازمانی به‌عنوان پشتوانه اصلی حرکات رو به جلو، تلاش برای جایگزین کردن کار هوشمندانه به جای کار زیاد، توجه به بومی‌سازی دانش در همه سطوح و فعالیت‌ها، توانمندسازی منابع انسانی همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تدوین خط‌مشی سیستم‌های کیفیت به‌عنوان تکمیل‌کننده و ضامن حضور مستمر در بازارهای هدف داخلی و منطقه در اولویت شرکت قرار گرفته است.

 اشتغال‌زایی با زرین فولاد زاگرس

مولائی در ادامه با اشاره به احیای دو مجموعه دیگر زیر نظر زرین فولاد زاگرس کرمانشاه خاطرنشان کرد: زرین فولاد زاگرس کرمانشاه با تقبل بهره‌برداری از دو شرکت متوقف نورد فولاد در حومه تاکستان نیز قادر شده است، بیش از ۴۰۰ شغل مستقیم و حدود ۲۰۰ شغل غیرمستقیم را احیا کند و این دو واحد نوردی را به رکوردهای قبلی خود برساند.

وی در خصوص صادرات عنوان کرد: در ابتدای راه توانستیم سهم قابل قبولی از بازارهای داخلی را کسب کرده و در حوزه بازارهای منطقه نیز موفق به معرفی توانمندی‌های خود شدیم، اما صادرات به کشورهای منطقه بیشتر به صورت غیرمستقیم انجام می‌گیرد. هم‌اکنون نیز مدیران زرین فولاد زاگرس کرمانشاه در حال  تدوین استراتژی و تاکتیک‌هایی با هدف دستیابی به صادرات پایدار هستند.

 عبور از مشکلات تولید

مولائی در ادامه با اشاره به وضعیت بازار عنوان کرد: ظرفیت زرین فولاد زاگرس کرمانشاه ۵۰۰ هزار تن در سال است و این شرکت با شرایطی که بر کشور حاکم است، با تمام توان مشغول کار است و این در حالی است که همه این موفقیت‌ها در شرایط پیچیده کنونی به دلیل رکود ناشی از شیوع کرونا به دست آمده است.  وی با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد، عنوان کرد: مشکلات مهمی گریبانگیر جبهه تولید ملی در کشور است و از آن جمله می‌توان به بی‌ثباتی مداوم قیمت‌ها در بازارهای داخلی که اجرای برنامه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اشاره کرد. در شرایط کنونی نوسان نرخ ارز روی قیمت مواد اولیه تاثیر می‌گذارد و قیمت تمام‌شده برای تولیدکنندگان را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر کمبود و گرانی غیرمتعارف تجهیزات و قطعات موردنیاز صنعت فولاد که تولید آنها منشأ خارجی دارد، مشکل دیگر بر سر راه این صنعت است.رئیس هیات‌مدیره زرین فولاد زاگرس کرمانشاه ادامه  داد: همچنین رعایت نکردن تقسیم عادلانه درآمدهای ناخالص بین تامین‌کنندگان مواد اولیه و واحدهای مولد و محدود شدن نقدینگی به دلیل بی‌ثباتی ارزش پول ملی از مشکلات دیگری است که تولیدکنندگان کماکان با  آن درگیر هستند.