افزایش سودآوری «شستا» با تحقق شفافیت و بهره‌‌وری

 الزام  مدیران این مجموعه به ارائه صورت‌های مالی و پاسخگویی به  سهامداران و بازنشستگان دستاوردی است که عرضه سهام این شرکت در بازار سرمایه به دنبال داشته است . شفاف‌سازی این بنگاه‌ اقتصادی بعد از سال‌ها انتظار در روند مدیریت این مجموعه و شرکت‌های ریز و درشت آن نیز نمود یافته است . در همین رابطه نمایشگاهی از دستاوردهای شستا آغاز به کار کرده است تا تمامی‌فعالیت‌ها و گزارش‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه این مجموعه در فضایی شفاف به معرض نمایش گذارده شود. در مجموعه  شستا بیش از یک هزار نوع محصول تولید می‌شود که بخش بزرگی از این محصولات استراتژیک و مورد نیاز صنایع مختلف هستند که نمونه‌های مهمی ‌از این محصولات در سالن تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نمایش گذاشته شده و غرفه‌آرایی نیز با استفاده از محصولات تولیدی شرکت‌های زیرمجموعه شستا صورت گرفته است.

ساماندهی پرتفوی شستا با بهره‌گیری از  عرضه‌های اولیه، ادغام، واگذاری و انحلال و فروش سرک سهام از جمله اقداماتی است که دکتر رضوانی‌فر، مدیرعامل شستا به عنوان راهبرد شستا در دستور کار قرارداده و این اقدامات به‌عنوان خط مشی شستا به‌طور دائم در حال انجام است. بر این اساس برنامه ورود شرکت‌های ملارد شیر، سیمان آبیک، زغال‌سنگ پرورده طبس و تامین سرمایه امین نیز در برنامه امسال شستا است. ضمن اینکه بهینه‌سازی سامانه‌های فروش شرکت‌ها، دریافت مطالبات معوق و کاهش دوره وصول مطالبات در افزایش سودآوری «شستا» تاثیرگذار بوده‌است. در همین حال همزمان با برگزاری نمایشگاه دستاوردهای شستا، رئیس، نایب‌رئیس  و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس ازاین نمایشگاه بازدید کردند تا از نزدیک شاهد دستاوردهای مهم‌ترین بنگاه اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشند. مهدی عیسی‌زاده، رئیس و ولی اسماعیلی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌ در این بازدید که با حضور محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شستا انجام شد، از نزدیک در جریان آخرین دستاورد‌های شستا در حوزه‌های مختلف قرار گرفتند.  در این نمایشگاه گزارش عملکرد شستا با دیوان محاسبات، نهادهای نظارتی و بازرسی کل کشور به صورت مبسوط ارائه شد. ولی اسماعیلی در حاشیه این بازدید با اشاره به تولید برخی محصولات توسط شرکت‌های تابعه نظیر پارچه ایربگ خودرو برای اولین بار گفت: شستا گام‌های مهمی ‌در راستای اجرای فرامین رهبری مبنی بر تقویت تولید ملی و نگاه به درون برداشته و ما در مجلس شورای اسلامی ‌از این تلاش‌ها حمایت می‌کنیم. 

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه در خصوص عرضه اولیه موفق سهام شستا در بورس گفت: در مجلس شورای اسلامی‌ این آمادگی را داریم که موانع و خلأهای  قانونی در مسیر حرکت نقدینگی از طریق بورس به سمت تولید ملی مطابق را برطرف کنیم.

اسماعیلی در ادامه در مورد اقدامات شستا در حوزه ساماندهی شرکت‌های تابعه گفت: تا پیش از این در برابر تعیین تکلیف برخی از شرکت‌های زیان‌ده در مجموعه‌هایی نظیر شستا مقاومت‌هایی وجود داشت اما  در این نمایشگاه گزارش جامعی در خصوص اقدامات انجام شده در این زمینه  و نیز آماده‌سازی شرکت‌هایی که در آستانه ورود به بازار بورس هستند ، ارائه شد. اسماعیلی در ادامه با اشاره به عملکرد شستا در پرداخت‌های مالی به سازمان تامین اجتماعی گفت: فلسفه ایجاد شستا سرمایه‌گذاری و تامین اعتبار برای مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی بوده است که سودآوری ۱۸هزار میلیاردی در سال مالی اخیر یک اتفاق خوب محسوب می‌شود. نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از آمادگی مجلس برای حمایت از اقدامات مثبت شستا در راستای جهش تولید، افزایش صادرات، ساماندهی شرکت‌ها و... خبر داد.

 شستا تغییر کرده است

مهدی شریفیان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در حاشیه این بازدید با بیان اینکه  در مدیریت علمی‌ و نوین شستا شاهد تغییر و تحول جدی در این مجموعه  هستیم و این تغییر را به ویژه در یک‌سال اخیر احساس می‌کنیم، تصریح کرد: با گزارش‌هایی که ارائه شده، مشخص است که اقدامات شفاف و عملکردها در شستا تغییر کرده است و رویکرد جدیدی در بحث جهش تولید در مجموعه شستا در حال عملیاتی شدن است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به اقدامات شستا در ایجاد پروژه‌ها و اشتغال در کشور گفت: شستا می‌تواند به عنوان یک مجموعه زیربنایی و ساختاری در بحث توسعه مجموعه‌های اشتغال در کل کشور چه از لحاظ سرمایه‌گذاری و چه از لحاظ اجرا بعد عملیاتی داشته باشد. با یک ساز و کار مشخص که نقش محوری مجموعه مشخص باشد، هم شستا و هم وزارت کار و بخش خصوصی فعال، می‌توانند جهشی را ایجاد کرده و از این ظرفیت استفاده کنند.

شریفیان بورسی شدن را در راستای شفافیت بیشتر توصیف کرد و با بیان اینکه این اقدام شستا یک اقدام بسیار خوب و مثبت در حوزه شفافیت بوده است، افزود: با توجه به اینکه تمام عملکردهای مجموعه شستا در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است می‌تواند در بحث شفافیت موثر باشد. در همین حال، محمد کعب عمیر نماینده شوش در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شستا، با بیان اینکه مطالبه مردم از ما نظارت بیشتر بر شرکت‌های تابعه و هلدینگ‌های اقتصادی کشور است، تصریح کرد: امیدواریم شرکت‌های تابعه شستا در خوزستان توسعه بیشتری پیدا کنند و در برخی موارد با ایجاد یک واحد تولیدی می‌توانیم مواد اولیه را از خارج از کشور برای برخی محصولات وارد نکنیم که این موضوع به خودکفایی بیشتر، ایجاد اشتغال و حرکت در جهت شعار سال که جهش تولید است، کمک می‌کند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، بورسی شدن شستا را اقدام درخور توجهی دانست و تاکید کرد: با توجه به اقداماتی که در شستا شده و گزارشی که مدیرعامل این شرکت ارائه داد نیاز است عملکرد این شرکت بیشتر مورد توجه قرار گیرد و البته مسیر شفاف‌سازی را ادامه دهد.

 ابهامات گذشته شستا، امروز رفع شد

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شستا  تاکید کرد: ابهامی ‌در مسائل مالی شرکت‌ها برایمان پیش آمده بود که با سیستم‌هایی که شستا در مجموعه راه‌اندازی کرد شفافیت اعمال شد. همچنین ساماندهی شرکت‌های زیان‌ده در دستور کار قرار گرفته و تعداد این شرکت‌ها به حداقل رسیده است البته افزایش سرمایه شرکت‌ها هم مورد توجه قرار گرفته و مایه امید برای بازنشستگان شده است.

نماینده مردم رزن در مجلس یازدهم عرضه سهام شستا در بازار بورس را در شفافیت مالی مجموعه شستا موثر دانست و گفت: از سویی شاهد رشد و شکوفایی در رشته‌های دانش‌بنیان در این مجموعه هستیم و جای امیدواری دارد که در حوزه دارویی و در سایر حوزه‌ها در  این شرایط تحریمی‌ها توانستند کشور را خودکفا کنند و در مجموع منجر به اشتغال‌زایی در سطح کشور شده که امیدواریم بتوانیم از این مجموعه حمایت کنیم که مایه رشد و خودکفایی کشور شود. عباس گودرزی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی نیز با بیان اینکه شستا در حوزه‌های مختلف، فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی مناسبی دارد، افزود: شستا  توانسته علاوه بر رونق تولید و ایجاد ظرفیت‌هایی در کشور در بحث رونق اشتغال هم سهم بسزایی داشته باشد. نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ‌با بیان اینکه شستا حدود ۵۰ هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم در کشور ایجاد کرده است، ادامه داد: این عدد قابل توجه است البته با توجه به اینکه از محل عوایدی این شرکت‌ها بخشی از حقوق و مستمری بازنشستگان پرداخت می‌شود و این سرمایه بین نسلی و متعلق به خانواده بزرگ بازنشستگان است باید برای  افزایش ارزش افزوده و هم رونق بیشتر این شرکت‌ها و سوددهی تلاش و هم برای حفظ این سرمایه برای نسل‌های بعد دقت شود تا این شرکت‌ها سهم بیشتری از مستمری را بتوانند پوشش داده و پرداخت کنند.