به گزارش «دنیای‌اقتصاد» جغرافیای شیوع این بیماری، گستره‌ای به  وسعت ‌چند استان است و شعب درگیر تقریبا شامل کلیه بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی می‌شود. روزی نیست که از گوشه و کنار شهرهای دور و نزدیک خبری از مرگ یک کارمند بانک به دلیل ابتلا به این بیماری به گوش نرسد یا  شعبه‌ای از شعب بانک‌ها به دلیل فراگیری این ویروس در بین کارکنان آن به تعطیلی کشیده نشود.

 آخرین خبرها از تعطیلی شعبه بانک ملی  دانشگاه اصفهان حکایت از آن دارد که به علت ابتلای کارکنان آن به ویروس کرونا تعطیل شده است. در خبری دیگر شعبه شهید کشوری بانک ملت در ایلام، یک شعبه بانک تجارت در خرم‌آباد و شعبه امام‌خمینی بانک توسعه تعاون در مشهد هم به دلیل گستردگی شیوع این ویروس در بین کارکنان تعطیل اعلام شده است.  شعبه‌های  بانکی که در هفته‌ها و روزهای اخیر به علت شیوع این بیماری به تعطیلی کشیده شده‌اند به قدری گسترده و پرشمار شده اند که نام بردن از آنها فهرست بلندبالایی را می‌طلبد. این شعب  شامل اکثر بانک‌های دولتی و خصوصی می‌شود.

 از آن مهم‌تر خبر‌های تاسف باری است که از مرگ کرونایی کارمندان زحمت‌کش شعب بانک‌ها به گوش می‌رسد. کارمندانی که در صف نخست خدمت‌رسانی به مشتریان قرار دارند و ناچارند بدون امکان دورکاری با حضور فیزیکی در پشت باجه‌های بانک به رتق و فتق امور متقاضیان خدمات  بانکی بپردازند. این در حالی است که بسیاری از سازمان‌ها امکان کار در منزل یا دور کاری را برای کارکنان خود فراهم کرده‌اند، اما نبود زیرساخت‌های لازم برای دورکاری کارکنان بانک‌ها و البته تاحدودی ماهیت این شغل در اقتصاد بانک محور ما، امکان دور کاری را از کارکنان بانک‌ها گرفته است و تعطیلی گسترده شعب هم امکان‌پذیر نیست. به نظر می‌رسد دولت نیز  نظر مساعدی نسبت به تعطیلی و  دورکاری کارکنان خود ندارد. در همین رابطه جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی‌ کشور در تازه‌ترین اظهار نظر خود در مورد دورکاری کارمندان دولت گفته است: دولت مایل است برای تداوم ارائه خدمات به مردم، تعطیلی وجود نداشته باشد و با توجه به ضرورت ارائه خدمات دولتی، موافق تعطیل شدن ادارات  در شرایط بحرانی نیستیم، چرا که در این شرایط کارکنان دولت باید بیشتر تلاش کنند تا به مردم خدمت‌رسانی شود.

 انصاری در مورد موضوع دورکاری کارکنان هم معتقد است دورکاری زمانی امکان‌پذیر است که زیرساخت‌های آن فراهم شود. به گفته وی در مورد کاهش نیروی کار دستگاه‌های اجرایی هم در صورتی که شرایط شیوع کرونا مجددا مثل فروردین سال‌جاری بحرانی شود، تصمیم‌گیری خواهد شد. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد آمارهای مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در دو هفته  اخیر افزایش یافته و شمار قربانیان سه‌رقمی ‌شده است.

 همچنین افراد بستری شده در بیمارستان‌ها طی دو هفته اخیر همواره بیش از هزار نفر بوده و از سوی دیگر وضعیت بیماران بدحال نیز مسیر صعودی را طی کرده است. آمار افزایش بیماران و مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا نشان می‌دهد برخلاف تصور گذشته، فصل تابستان و گرما تاثیری در کنترل این بیماری ندارد و نیاز به جدیت در اجرای سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی بیش  از پیش  احساس می‌شود.