در این بین افزایش هزینه‌ها، مانعی برای اجرای این‌گونه طرح‌های حمایتی از سوی عده‌ای از فعالان اقتصادی شده است تا جایی‌که برخی از آنها برخلاف میل خود ناچار به حذف خدمات جدید شده‌اند. پوشاک «GRAY» که از زمان شیوع کرونا اقداماتی همچون انجام مطالعه آینده‌پژوهی درباره تاثیر کرونا بر پوشاک و ارسال رایگان محصولات خریداری شده به سراسر ایران را انجام داده، امروز با چالش روبه‌رو شده است. این برند که با هدف کمک به مبارزه سراسری با کووید-۱۹، توسعه فرهنگ خرید غیرحضوری  اقدام به اجرای طرح ارسال رایگان محصولات به مقصد خریدار کرده بود، چند روزی است که آن را متوقف کرده است.

 افزایش ۴۰ درصدی تقاضای ارسال سفارش‌ها

مدیر ارشد اجرایی پوشاک «GRAY» با بیان اینکه در راستای اشاعه فرهنگ خرید الکترونیکی در مقاطع زمانی مختلف محصولات را رایگان ارسال می‌کردند، می‌گوید: با توجه ‌به شیوع کرونا و برای همگرایی با اقشار جامعه در کنترل این بیماری مسری، هزینه ارسال محصولات با هر میزان خرید را از اسفند ۱۳۹۸ رایگان اعلام کردیم.

زینب عسکریان یادآور می‌شود: این درحالی است که پوشاک «GRAY» به‌طور روتین و مداوم برای خریدهای بیش از ۱۵۰ هزار تومان، هزینه ارسال دریافت نمی‌کرد.

وی با اظهار اینکه از زمان اجرای طرح ارسال رایگان محصولات، تعداد تقاضاهای پردازش شده نهایی و سایر تقاضاهای ناتمام حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است، تصریح می‌کند: محصولات با دو روش پست و پیک برای مشتریان ارسال می‌شد که هزینه‌های این کار روند افزایشی بیش از ۳۰ درصدی داشته است.

به گفته عسکریان البته به هزینه‌های پست و پیک، هزینه ضدعفونی محصولات نیز افزوده می‌شود؛ چراکه برای جلوگیری از انتقال ویروس، اقدام به ضدعفونی سفارش‌های ارسالی می‌کردند.

 ضدعفونی همه محصولات هنگام ارسال

مدیر ارشد اجرایی پوشاک «GRAY» درباره فرآیند ضدعفونی کردن محصولات توضیح می‌دهد: همه محصولات به سه صورت دوره‌ای، موردی و در هنگام ارسال و در نهایت در مبدا نهایی ارسال دوباره ضدعفونی می‌شوند؛ همچنین انبار و سازمان اجرایی را هر هفته و برخی از واحدها را به‌صورت موردی و روزانه ضدعفونی می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هزینه تامین اقلام ضدعفونی‌کننده و همچنین هزینه اجرای کار، رقم قابل توجهی شده که روی قیمت تمام شده محصولات آنها تاثیر زیادی گذارده است، تصریح می‌کند: با این‌حال گروه پوشاک «GRAY» با کاهش سایر هزینه و تحمل هزینه نهایی، تاکنون هیچ افزایشی روی قیمت محصولات خود اعمال نکرده است. عسکریان با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا و حتی افزایش نرخ دلار موجب نشد که دست به افزایش قیمت بزنند، می‌گوید: با اینکه به‌تازگی اقدام به شارژ محصولات خود کرده‌ایم، اما همه کارهایمان را با همان قیمت پیش از عید ارائه می‌کنیم؛ اما بااین‌حال شیوع کرونا در مجموع تاثیر منفی بر میزان تولید و فروش گروه گذاشته و با توجه به دشواری‌های اقتصادی فرارو، درحال آماده شدن برای دوران سختی هستیم. مدیر ارشد اجرایی برند GRAY در ادامه می‌افزاید: هرچند افزایش ناگهانی نرخ ارز این برند را وادار به افزایش قیمت تولیدات نکرد، اما محرکی برای توقف طرح حمایتگرانه آن در راستای مقابله با کرونا شد. به دلایل مختلفی همچون افزایش چشمگیر هزینه‌های پیک در سال جاری و همچنین سایر هزینه‌هایمان که متاثر از افزایش نرخ دلار است، ناگزیر تا پایان خرداد خدمت ارسال رایگان را ارائه دادیم. وی در ادامه این نکته را یادآور می‌شود: ناچار شدیم ارائه خدمت ارسال رایگان محصولات به مقصد مشتری را مشروط به خرید ۲۵۰ هزار تومان به بالا کنیم. حذف خدمت رایگان ارسال محصولات GRAY  به مقصد مشتری تعیین سقف خرید برای آن، درحالی روی داده است که از زمان شیوع کرونا خریدهای حضوری از این برند در برخی نقاط عرضه به صفر رسیده و به‌طور متوسط ۸۰درصد کاهش یافته است. این به آن معناست که خریدهای غیرحضوری نسبت به خریدهای حضوری رشد قابل توجهی داشته است؛ بنابراین اگر دولت و متولیان امر در راستای مقابله با کرونا از چنین طرح‌های خودجوشی حمایت می‌کردند، شاهد قوت بخشیدن به اینگونه خدمات هزینه‌بردار می‌بودیم.

عسکریان با اظهار اینکه افزایش نرخ ارز به‌صورت هم‌بسته بر سایر مولفه‌های اقتصادی و حتی بر مولفه‌های کاملا غیر ارزی تاثیر گذاشته است، می‌گوید: افزایش نرخ ارز در نهایت موجب افزایش هزینه‌های تولید و بروز ناپایداری در فعالیت‌های تولیدی ما شده است.

 واقعی‌سازی نرخ ارز موجب کاهش واردات و قاچاق کالا

وی بر این باور است که افزایش نرخ ارز و به تعبیر دیگر واقعی‌سازی آن موجب پایان یافتن واردات غیرقانونی پوشاک و همچنین ایجاد فضای رقابتی برای محصولات ایرانی با رقبای خارجی شده است. عسکریان تاکید می‌کند: درمجموع اگر تولیدکنندگان ایرانی بتوانند از این فرصت استفاده کنند، قادر خواهند بود ضمن تامین کامل نیاز بازار داخلی به بازارهای خارجی نیز چشم داشته باشند. وی با بیان اینکه در دوران کرونا تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات نیازمند حمایت‌هایی همچون ارائه خدمات ویژه از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل و امکان بهره‌مندی از یارانه‌های واحدهای آسیب دیده از کرونا هستند، در نهایت می‌گوید: اقدامات فراگیر صنفی و افزایش همکاری‌های درون صنعت، حمایت‌های دولتی از تولیدکنندگان، ارتقای بهره‌وری داخلی تولیدکنندگان و کاهش هزینه‌ها،‌ تاکید بر تحقیق و توسعه در فرآیندهای اجرایی تولیدی، بازرگانی و... و تاکید بر ریالی‌سازی همه اقلام هزینه‌ای راهکارهایی هستند که می‌توان برای مدیریت اوضاع و خروج از چالش‌های کنونی در پیش گرفت.