به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از پایگاه خبری لایوساینس، سازمان اف‌دی‌ای در مورد مصرف ۹ محصول ضدعفونی‌کننده دست از تولیدات این شرکت هشدار داد و اعلام کرد در نمونه‌های گرفته‌شده از تعدادی از محصولات این شرکت، ماده سمی متانول یافت شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا گزارش داد که قرار گرفتن در معرض متانول بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث حالت تهوع، استفراغ، سردرد، تاری دید، کوری دائمی، تشنج، اغما، آسیب دائمی به سیستم عصبی یا حتی مرگ شود.

این سازمان اعلام کرد که استفاده از این ماده روی دست باعث ایجاد مسمومیت می‌شود، اما بیشترین تهدید و خطر مسمومیت زمانی اتفاق می‌افتد که به‌طور تصادفی متانول وارد معده افراد شود (مثلا اگر توسط کودکان بلعیده شود) یا نوجوانان و بزرگ ‌سالان از روی عمد آن را به‌عنوان جایگزین الکل بنوشند که در این صورت عواقب خطرناکی از جمله مرگ در انتظار آنها خواهد بود. افرادی که محصولات این شرکت را خریداری کرده‌اند، باید استفاده از آنها را متوقف کنند و بلافاصله آنها را دور بیندازند. این سازمان افزوده است افرادی که در معرض این محصولات قرارگرفته‌اند باید سریعا تحت درمان قرار بگیرند تا اثرات سمی ناشی از مسمومیت با متانول را خنثی کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا از شرکت اسک بیوکم خواسته است تا محصولات خود را از بازار جمع‌آوری کند، اما این شرکت هنوز اقدامی نکرده است.

بنابر اعلام موسسه ملی بهداشت آمریکا، اگرچه متانول نوعی الکل است، اما بسیار سمی است و در محصولاتی مانند ضد یخ و سوخت خودروهای مسابقه کاربرد دارد. پیش ‌از این نیز از

 اقصی نقاط جهان مواردی از مسمومیت افراد با متانول گزارش ‌شده بود که منجر به کوری یا فوت بسیاری از آنها شد.