به گزارش «دنیای‌اقتصاد» نخستین رویداد استارت‌آپی فین تک فارم بانک کشاورزی در دی‌ماه سال ۹۷ با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در کشور و توان داخلی برای رونق تولید و اقتصاد دانش‌محور در بخش کشاورزی و صنایع وابسته برگزار شد تا زمینه‌ساز همکاری مشترک بانک، استارت‌آپ‌ها و شبکه مشتریان ویژه و صاحب برند باشد. در جریان این جشنواره، مدل کسب‌وکار استارت‌آپ‌ها مستندسازی و ثبت شد و در جلسات مشاوره با متخصصان بانک، مدل‌های همکاری و تعامل قابل انجام برای بانک و استارت‌آپ‌ها شناسایی و در مورد آنها بحث و بررسی صورت گرفت.

بنابراین گزارش دومین رویداد استارت‌آپی بانک کشاورزی در تیرماه سال ۹۸ با عنوان جشنواره فناوری و نوآوری در زنجیره ارزش گیاهان دارویی با حضور حرفه‌ای منتخبی از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه گیاهان دارویی و باهدف تسهیل حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه اقتصاد و رونق تولید در بخش کشاورزی برگزار شد. این رویداد در سه محور اصلی تامین گیاهان دارویی، فرآوری گیاهان دارویی و بازاریابی گیاهان دارویی برگزار شد. پس از داوری نهایی، جوایز ارزنده‌ای شامل وجه نقد، تسهیل در دریافت امتیاز شرکت خلاق و استقرار در شتابنده‌ها و کارخانه‌های نوآوری، به طرح‌های برتر اهدا شد.

 این بانک همچنین فراخوان برگزاری سومین رویداد استارت‌آپی را در بهمن‌ ۹۸ منتشر کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا و ملاحظه‌های  بهداشتی، برگزاری آن تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاده است.

 بر اساس این گزارش، بانک کشاورزی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی و صنایع وابسته، قراردادی برای تخصیص مبلغ هزار میلیارد ریال با صندوق توسعه ملی منعقد کرده و در طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی نیز تسهیلات ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است. در حوزه ارز نیز بانک کشاورزی از طریق اعتبار خریدار buyer credit برای خریداران خارجی، فاینانس و تخصیص ارز برای واردات قطعات، از این شرکت‌ها و تولیدات آنها حمایت می‌کند.

به گفته مقامات بانک کشاورزی این بانک می‌کوشد به‌عنوان بانک پیشرو به حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و تعامل با استارت‌آپ‌ها به‌صورت جدی ورود کند و با حمایت از ایده‌های نو و صاحبان آنها به‌منظور تجاری‌سازی و تولید محصول متناسب با شرایط روز، علاوه بر تلاش برای ایجاد اشتغال، جهش تولید و به‌کارگیری و فعال‌سازی ظرفیت‌های نهفته در کشور، به جلوگیری از خروج نخبگان نیز کمک کند که این روال در درازمدت علاوه بر خلق ثروت از دانش، زمینه‌ساز تقویت و حمایت تولید داخلی و اقتصاد ملی خواهد بود.