ارتقای سامانه گرمایشی 100هزار کلاس درس

مدیران این شرکت خود را در برابر این سوال مهم یافتند که اگر این اتفاق برای دانش‌آموزان شین‌آبادی افتاد به این دلیل بوده که صنعت نتوانسته محصولی با امنیت بالا عرضه کند. بررسی‌ها نشان می‌دهددر بسیاری از کشورها دوره بخاری‌های سنتی به پایان رسیده است و تکنولوژی‌های جدید که دارای بخش هوشمند همراه با کنترل‌های محافظتی و سیستم‌های مرتبط با سلامت و محیط‌زیست را در خود دارند باید وارد کشور شوند. به این ترتیب شرکت شوکت محصولی را تحت‌لیسانس «سیلی اینترنشنال استرالیا وارد کشور کرد که اگر از قطعات الکترونیکی همانند مقاومت و ترانزیستور  صرف‌نظر کنیم این محصول ۱۰۰ درصد محصولی داخلی است و نوعی متفاوت از بخاری را به جامعه عرضه می‌کند.

از فروردین ۹۵ که تولید بخاری هرمتیک از سوی شرکت شوکت در کشور آغاز شده، قریب به ۲۰ هزار دستگاه بخاری از این مدل در کلاس‌های درس در سراسر کشور نصب و راه‌اندازی شده است. به عنوان نمونه می‌توان جایگزینی تمامی ‌بخاری‌های نفتی مدارس در طی ۲۳ روز در استان خراسان شمالی را یکی از برنامه‌های موفقی دانست که با استفاده از این فناوری عملیاتی شده است.

این شرکت به صورت متمرکز در شهرستان رزن از توابع استان همدان مستقر است و در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد بازار را در بخش بخاری‌های هوشمند در اختیار دارد.

ظرفیت اسمی‌ و پروانه این شرکت ۳۶۰ هزار دستگاه بخاری در سال است، اما باتوجه به اینکه هنوز فرهنگ‌سازی کافی برای استفاده از این فناوری وجود ندارد به همین دلیل شرکت کمتر از ظرفیت تولید فعالیت می‌کند. در حال حاضر شرکت شوکت ۱۸۰ نیروی شاغل را در کارخانه در اختیار دارد که با احتساب نیروی پیمانکار و افراد غیرمستقیم که در تولید دخالت دارند حدود ۸۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند، اما اگر بتوان از تمام ظرفیت استفاده کرد می‌توان تا ۴ هزار نیرو را به‌کار گرفت.

احمد پیروی، مدیرعامل شرکت شوکت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به این که در صنعت بخاری اغلب تولیدکننده‌ها به‌جای این که تکنولوژی را وارد کرده و بومی‌سازی کنند، همان محصول قدیمی‌را با اندکی تغییر اما با نام جدید به بازار عرضه می‌کنند، می‌گوید: در این مسیر حتی گاهی برخی مفاهیم هم به درستی اعمال نمی‌شود به عنوان مثال وقتی تولیدکننده از عنوان بخاری هوشمند برای محصول خود استفاده می‌کند با مفهوم واقعی هوشمندی زمین تا آسمان متفاوت است. با این حال تحولی که شرکت شوکت در صنعت بخاری ایجاد کرد موجب شد  سایر فعالان این حوزه، گرید انرژی تولیدات خود را ارتقا دهند و به سطح قابل قبولی برسانند.

وی تاکید کرد:  محصولی را به سازمان نوسازی مدارس ارائه دادیم که هزینه‌های استانداردسازی گرمایش برای مدارس را تا ۸۰ درصد کاهش داده است و نزدیک به ۶ تا ۷ میلیون تومان برای هر کلاس هزینه دارد؛ این در حالی است که برای پکیج و موتورخانه برای هر کلاس درس تا ۳۰ میلیون تومان هزینه باید در نظر گرفت و اگر اراده لازم در مجموعه مدیریتی کشور ایجاد شود می‌توان قریب به ۱۰۰ هزار کلاس درس را که اکنون سیستم گرمایشی آنها غیراستاندارد است در کمتر از یک سال ارتقا بدهیم.

به گفته پیروی مشغول مذاکره با کشورهای اطراف هستیم که زمستان امسال اولین محموله صادراتی را به این بازارها ارسال کنیم. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بازار داخل هنوز اشباع نشده چرا به صادرات محصول خود متمرکز شده‌اید، گفت: برای این موضوع دو دلیل می‌توان ذکر کرد. اول اینکه برای هر کاری نیاز به منابع ارزی داریم و با توجه به مشکلاتی که‌اکنون برای تامین ارز در کشور وجود دارد هر تولیدکننده‌ای تمایل دارد ارز مورد نیاز خود را از طریق صادرات تامین کند؛ حتی اگر بازار داخل تشنه خرید محصولاتش باشد.

نکته دیگر اینکه چون ماهیت این نوع بخاری‌ها قیمت آن را بالا می‌برد و از طرفی هنوز فرهنگ استفاده از این نوع بخاری در کشور جا نیفتاده  بنابراین صادرات می‌تواند راهگشای ظرفیت تولید باشد. البته دولت طی سه سال گذشته قرار بود یارانه‌ای برای استفاده از این نوع بخاری در نظر بگیرد تا قیمت این محصول کاهش یابد، اما هنوز در این زمینه اقدامی‌صورت نگرفته است.

 دولت چگونه حمایت کند؟

مدیرعامل شوکت معتقد است: مادامی‌ که قیمت انرژی در کشور پایین باشد یا برخی معافیت‌ها به عنوان مثال در مدارس و اماکن دیگر برای انرژی در نظر گرفته شود طبیعی است کسی به فکر بهینه‌سازی مصرف انرژی نمی‌افتد و این امر مانع از فرهنگ‌سازی برای استفاده از این نوع بخاری می‌شود.  به گفته او یکی از معضلات موضوع ارزیابی برای مناقصات یا خریدهای دولتی است که فرمالیته و خشک است؛ کافی است یکسری اعداد و ارقام را تنظیم کرده و ارسال کنید و برنده مناقصه شوید، بنابراین موضوع کیفیت چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این در حالی است که باید انتظار دولت از کسی که در مناقصه شرکت می‌کند مشخص باشد و شاخص‌های موردنظر برای خرید باید ارزیابی شوند. در غیر این صورت بسیاری از شاخص‌های کیفی توسط تولیدکننده از محصول کسر می‌شود تا بتواند کمترین قیمت را پیشنهاد بدهد بنابراین باید این اصلاحات صورت بگیرد.  پیروی معتقد است در کشور  صنعت لوازم خانگی دنباله رو سایر کشورها بوده و مبدع نیست و از تکنولوژی سایر کشورها استفاده کرده‌ایم. دولت در گذشته به این موضوع توجه کرده، اما هیچ گاه عملی نشده است. به عنوان مثال یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به عنوان هزینه‌های بنگاه‌ها توسط سازمان مالیاتی از شرکت‌ها پذیرفته شود موضوع تحقیق و توسعه است که متاسفانه در شرکت‌های ایرانی این موضوع چندان مورد توجه قرار نگرفته است. این موضوع باعث شده کشور در زمینه تولید تکنولوژی پیشرو نباشد در حالی که تحقیق و توسعه در بسیاری از شرکت‌های معتبر تا ۲۰ درصد از بودجه شرکت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. در نتیجه احتمال این که ما تولیدکننده فناوری و تکنولوژی و صادرکننده به دنیا باشیم بسیار کم است و فعلا باید تنها واردکننده تکنولوژی و دنباله‌رو باشیم.

 محصولی متفاوت و بی‌خطر

بررسی‌های فنی از این محصول نشان می‌دهد اولین ویژگی این بخاری آن است که بدنه آن کاملا سرد بوده و دمای بدنه برابر با دمای اتاق است. مصرف انرژی آن نزدیک به ۵۰ درصد در مقایسه با سایر بخاری‌ها پایین تر است و آلودگی آن در مقایسه با انواع بخاری‌ها بسیار کمتر است و از سوی دیگر هوای مورد نیاز برای احتراق را از بیرون دریافت می‌کند و در پایان محصولات احتراق را به بیرون هدایت می‌کند بنابراین از اکسیژن محیط داخلی منزل استفاده نمی‌شود و هوا دچار افت اکسیژن نمی‌شود.  این کالا دارای برنامه زمانی و کاری و تقویم کاری فعالیت برای مکان‌هایی است که در ساعات مشخصی از روز فعال هستند مانند ادارات و مدارس و ... و بعد از تعطیلی این ادارات از یک ساعت مشخص به بعد به صورت خودکار خاموش و قبل از آغاز فعالیت این اماکن به صورت خودکار از یک ساعت قبل روشن و فضا گرم می‌شود که این اهمیت زیادی دارد و از مصرف بی رویه انرژی هم خواهد کاست. این محصول همچنین به دلیل آنکه با استفاده از هوای بیرون فعالیت می‌کند و از اکسیژن محیط نیز استفاده نمی‌کند، مصرف‌کنندگان را در معرض خطر گازگرفتگی قرار نمی‌دهد. در حوزه محیط‌زیست بخاری شوکت دارای راندمانی بالای ۸۵ درصد است و به صورت ذاتی سوخت را به صورت کامل مصرف و از انتشار گازهای مونوکسیدکربن و آلاینده‌ها تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

 چالش‌های تولید در ایران

مدیرعامل شوکت با اشاره به این که در خصوص تامین مواد اولیه مشکل نقدینگی وجود دارد معتقد است: در تمام صنایع این مشکل وجود دارد و هر سال سخت‌تر هم می‌شود؛ حتی در تامین مواداولیه مانند انواع ورق‌های مورد استفاده در تولید که در بازارهای داخلی تامین می‌شود مشکلاتی داریم که حتی برخی از این مشکلات از مشکلات واردات مواد اولیه از خارج بیشتر هم هست. به خصوص اینکه در دو سال گذشته خرید این محصولات با قیمت‌های بالا و بسیار سخت شده است.  پیروی افزود: در بخش واردات مواد اولیه هم  با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که متاسفانه دولت در بخش‌های گمرکی یا تخصیص ارز و ... همکاری نمی‌کند و خطوط تولید دچار اختلال می‌شود.

p28 (2)