عرضه ریل در بورس کالا

در همین راستا خبری به تازگی مبنی بر پذیرش ریل تولیدی ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا منتشر شد و  با انتشار این خبر این شائبه پیش آمد که محصولی که انحصارا توسط یک واحد صنعتی تولید می‌شود و خریدار آن نیز شرکتی دولتی است چرا باید از طریق بورس مورد معامله قرار گیرد؟ آیا شکستن چارچوب‌های قوانین و مقررات دولتی خرید و فروش ریل عامل این پذیرش بوده است؟ زیرا تاکنون به دلیل این سختگیری‌ها، واردات ریل همواره بر خرید داخلی ارجح دانسته شده و اغلب نیاز داخل به صورت واردات تامین می‌شد.

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان در خصوص دلایل پذیرش ریل تولیدی این واحد صنعتی در بورس کالا به «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به تنوع تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان و همچنین داشتن مشتریان خرد بر آن شدیم تا ریل را همانند سایر محصولات این شرکت در بورس کالا عرضه کنیم.

بهزاد کرمی ‌تصریح کرد: پس از انجام مقدمات لازم و گذراندن و تکمیل کلیه مدارک موردنیاز، بورس کالا در یکصد و بیست و سومین ‌جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار، موافقت خود را با پذیرش ریل ملی در بورس کالا اعلام کرد.

وی اظهار کرد: در آینده نزدیک این محصول مهم و استراتژیک در بورس عرضه خواهد شد و خریداران این محصول می‌توانند انواع ریل موردنیاز خود را از طریق بورس تامین کنند. چهار کلاس ریل موردنیاز راه‌آهن، مترو، معدن و ریل موردنیاز حمل‌ونقل داخلی کارخانه‌ها در بورس کالا عرضه می‌شوند و قیمت‌ها نیز مطابق قوانین و مقررات بورس، رقابتی خواهد بود.

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن، متعهد شدن خریدار و فروشنده در معاملات مربوط به ریل مطابق قوانین بورس کالا را یکی از مزیت‌های عرضه این محصول در بورس کالا دانست و گفت: با این اتفاق مهم، تولید ریل استاندارد در ذوب‌آهن اصفهان در جامعه نهادینه می‌شود و هیچ‌گونه ابهامی ‌در این خصوص باقی نخواهد ماند.

وی ادامه داد: ذوب‌آهن اصفهان قادر است به همراه تعداد معدودی از کشورهای جهان در کارگاه نورد ۶۵۰ خود، ریل خطوط پرسرعت با گرید ۶۰E۱ تولید کند و به لحاظ حجم تولید نیز، به طور کامل پاسخگوی نیاز داخل به این محصول است.

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه تاکنون تقاضای بسیاری برای انواع ریل داشتیم تصریح کرد: برخی از آنها تقاضای خرد هستند که از سوی پیمانکاران خطوط ریلی و مترو  و همچنین از سوی واحد‌های صنعتی و معدنی برای توسعه خطوط ریلی این شرکت‌ها، به ما ارائه شده  که با عرضه انواع ریل در بورس کالا می‌توانیم بستری شفاف برای مبادلات ریل ایجاد کنیم.

وی افزود: پذیرش ریل در بورس کالا به منظور ایجاد بستری شفاف برای قیمت‌گذاری بوده و قصد داریم تا با پاسخ دادن به تمام تقاضا‌های خرد از خروج ارز در این زمینه ممانعت کنیم.

وی برآورد تقاضای خرد در سال را ۲۵۰ هزار تن دانست و گفت: با توجه به پروژه‌هایی که در کشور انجام می‌شود و توسعه خطوط ریلی در مترو و راه‌آهن برآورد می‌شود سالانه ۲۵ هزار تن تقاضا برای انواع ریل در بورس کالا دریافت کنیم که افزایش نرخ ارز و همچنین تشدید تحریم‌ها و سخت‌شدن شرایط واردات در افزایش حجم تقاضای داخلی تاثیرگذار است.

کرمی، مبنای قیمت‌گذاری ریل در بورس کالا را قیمت‌های جهانی اعلام کرد و گفت: مبنای قیمت‌گذاری ریل در بورس کالا متاثر از چند پارامتر است که قیمت‌های جهانی، نرخ ارز، هزینه‌های بندری بر قیمت پایه این محصول تاثیرگذار است، اما نکته‌ای که همواره به آن توجه خواهیم داشت این است که قیمت ریل از نرخ واردات آن کمتر باشد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت ریل وارداتی روسیه هر کیلو ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان است که مطمئنا ذوب‌آهن  با قیمت‌های مناسب تر عرضه کرده و همچنین شرایط پرداخت بهتری را برای متقاضیان درنظر می‌گیریم.

بنابراین گزارش در آذر سال گذشته با افتتاح و بهره‌برداری رسمی ‌از خط آهن میانه- بستان آباد با حضور رئیس جمهور برای اولین بار از ریل ملی ذوب‌آهن اصفهان در خطوط آهن ایران استفاده شد و هم‌اکنون نیز در محور زاهدان – چابهار توسط قرارگاه خاتم الانبیاء، ریل ذوب‌آهن اصفهان در حال نصب است. همچنین ریل تولیدی این شرکت در خطوط متروی استان اصفهان و سایر شهر‌های کشور نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.