هدف اساسی تروند زعفران بر این پایه استوار است که راهکارهایی برای افزایش بازدهی اقتصادی به‌عنوان بستر اساسی توسعه کشاورزی ارائه دهد و از عمده دلایل دیگر برای تغییر و ارائه راهکارهای جدید عدم رشد و تحول قیمتی در بهای محصول متداول منطقه یعنی زرشک بوده است.

وجود شرایط اقلیمی محیط یعنی شرایط آب ‌و هوایی خشک و نیمه‌خشک و وجود کم‌آبی مزید بر علت است و انتظار می‌رود وجود کشت گل‌محمدی نقش مهمی را در توسعه پایدار اقتصادی منطقه ایفا کند و برای منطقه فاقد استعدادها و امکانات کشاورزی تبدیل به محصولی پردرآمد شود.

نیاز به آب کم، امکان بهره‌برداری ۱۵ تا ۲۰ سال در یک نوبت کاشت و ماندگاری محصول به مدت طولانی، سهولت حمل‌ونقل، عدم نیاز زراعت آن به ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی سنگین و پیچیده، توان جذب نیروی کار و افزایش اشتغال، حصول درآمد مکفی به ازای هر واحد کشت در مقایسه با سایر محصولات ازجمله زرشک و وجود تفاوت حداقل ۹ تا ۱۰ برابری قیمت، گروه تحقیق و توسعه تروند زعفران را بر آن داشت تا با اشاعه فرهنگ کاشت گل محمدی در منطقه نقش مهم و بسزایی در این موضوع داشته باشد.

در این راستا توسط شرکت تروند زعفران ۷۰۰ هزار راس نهال گل‌محمدی در چند مزرعه الگویی کشت، بین گروه‌های کاری کشاورزی تحت آموزش در منطقه قاینات توزیع شد و هرسال محصول اراضی زیر کشت گل محمدی به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود.

کمیته آموزش با همکاری واحد تحقیق و توسعه تروند زعفران با داشتن کارشناسان متخصص و مجرب نسبت به آموزش کشاورزان مربوطه اقداماتی ازجمله تهیه بروشورهای آموزشی و تکثیر آن میان کشاورزان، ارائه کارگاه‌های آموزشی به‌طور مستقیم در محل کشت یا در واحد فرآوری گل محمدی در گروه تروند زعفران، در اختیار قراردادن انبارهای مخصوص برای خشک‌کردن غنچه‌های گل محمدی بر پایه استانداردهای بین‌المللی را انجام داده است.