ستاره‌ای درخشان که خاموش می‌شود جمع‌آوری تبلیغات سامسونگ در تهران

اسماعیل بازارچی در گفت‌وگو با «ایلنا» تصریح کرد: این مساله اگر به خوبی مدیریت و کنترل شود و همچنین از واردات قاچاق این کالاها جلوگیری شود، می‌تواند تولید لوازم‌خانگی داخلی را تقویت کند. دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی درخصوص چگونگی قیمت این محصولات نیز گفت: با توجه به مسائل مطرح در رابطه با ارز، اگر این محصولات از راه قانونی و با اخذ عوارض گمرک، مالیات و هزینه‌های دیگر وارد شوند، قطعا قیمتی بیشتر از محصولات داخلی خواهند داشت، اما مشکل اصلی این است که عمده این محصولات از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند.  ادیبهشت سال گذشته گزارش‌هایی مبنی بر خروج برخی برند‌های لوازم‌خانگی کره‌ای از ایران منتشر شد، اما مدیر نمایندگی سامسونگ در ایران آن را تکذیب کرد. همان زمان مدیرکل صنایع فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز اعلام کرد خطوط تولید شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی (در ایران) کماکان فعال است و این دو شرکت برای خروج از ایران برنامه‌ای ندارند. اما حالا گزارش‌ها حاکی از جمع‌آوری تابلو‌های این دو شرکت از سطح شهر و فروشگاه‌ها است. البته این همه ماجرا نیست و باید دید خروج این شرکت‌ها چه تاثیری در بازار داخلی و نیز خدمات وابسته به آنها دارد.  حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی نیز با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای نزدیک به دو سال است که به تبعیت از تحریم‌های آمریکا شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند، به «ایسنا» گفت: در این مدت شرکت‌های کره‌ای مواد اولیه، قطعات و اجازه استفاده از لایسنس برند را به شرکت‌هایی که بر اساس قرارداد با شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ در بخش لوازم‌خانگی سرمایه‌گذاری کرده بودند، ندادند. وی افزود: طی دو سال اخیر محصولات شرکت‌های کره‌ای وارد نشده و تولیدکنندگان ایرانی که با برند آنها کار می‌کردند هم تولید نداشتند. سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ طی سال‌های اخیر کالایی به بازار ایران عرضه نمی‌کردند، تصریح کرد: این شرکت‌ها به خاطر اینکه بازار جذاب ایران را از دست ندهند و با توجه به اینکه حتی برای نسل بعدی ما فرهنگ‌سازی و برندسازی کرده بودند، به امید روزی که تحریم‌ها برداشته شود و دوباره به ایران برگردند، همچنان برای تبلیغات هزینه می‌کردند. وی با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای در شرایط سخت مردم ایران را تنها گذاشتند، اظهار کرد: برند‌های کره‌ای علاوه بر هزینه کردن برای تبلیغات، به‌صورت سازمان‌یافته از طریق قاچاق بازار ایران را تامین می‌کردند که این مساله باعث شده بود در رقابت نابرابر، تولیدکنندگان ایرانی را زمین‌گیر کنند و حقوق دولتی و گمرکی دولت را نیز پرداخت نکنند.

  ستاره‌ای که تاریک شد

شرکت سامسونگ در سال ۱۳۷۵ حضور فعال خود را در ایران کلید زد  و طی یک دهه به بزرگترین عرضه‌کننده لوازم خانگی  و موبایل در ایران تبدیل شد. در دی ماه ۱۳۹۳ دوک پارک، مدیرعامل وقت دفتر کره سامسونگ در ایران در همایش «راهکارهای تجاری شرکت سامسونگ الکترونیکس» گفت: ایران کشوری است با قابلیت بالا که اگر فناوری روز دنیا را به خدمت بگیرد، می‌توان شاهد دستاوردهای عظیمی در انواع تجارت‌های خرد و کلان بود.

پارک خاطرنشان کرد: اهمیت این موضوع تا جایی است که شعار سامسونگ در بخش راه‌حل‌های هوشمند کسب‌وکار، جان بخشیدن به تجارت انتخاب شده است.

وی با اشاره به اهمیت بازار ایران و ظرفیت‌های تجاری کسب و کارهای ایرانی گفت: سامسونگ با معرفی دستاوردهای تازه خود در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار قصد دارد فرصت‌های تازه‌ای را به شرکت‌های ایرانی معرفی کند تا بتوانند همپای دیگر شرکت‌های جهان از راهکارهای نوین تجاری استفاده کنند. در ادامه همایش مذکور، آلبر نفش مدیر ارشد بخش راهکارهای تجاری سامسونگ، با اشاره به فعالیت‌های نوین این شرکت در بخش‌های گردشگری و هتلداری، خرده‌فروشی، آموزش، سلامت، حمل‌و‌نقل و مالی و سرمایه‌گذاری، گفت: به کمک دستاوردهای سامسونگ در حوزه ارتباطات کسب‌و‌کار، توسعه چشمگیری در این حوزه‌ها شکل خواهد گرفت.

وی افزود: با تکیه بر این دستاوردهای تکنولوژیک، تجربه آموزش و یادگیری غنی‌تر، اثربخشی درمان بیماران بیشتر و خدمات گردشگری، مالی و حمل‌و‌نقل آسان‌تر می‌شود و تعامل با مشتریان راحت‌تر و حرفه‌ای‌تر انجام ‌خواهد شد. در آبان ۱۳۹۴ گروه سرمایه‌گذاری و تجاری سامسونگ برای همکاری با شرکت نفت فلات قاره ایران در زمینه ساخت تجهیزات و تاسیسات دریایی اعلام آمادگی کرد. در اسفند ۱۳۹۴، شرکت سامسونگ طی معامله‌ای سهام شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان «تجار» را از ایران خودرو خرید تا این شرکت خوش نام، اولین گام را برای ورود به بازار سرمایه ایران بردارد. در فروردین ۹۵، طبق قرارداد سامسونگ و ایرانسل، خریداران گلکسی اس ۶ علاوه بر دریافت یک عدد سیم کارت، به مدت یک سال از بسته‌های پیشنهادی ویژه همچون اینترنت رایگان نیز بهره‌مند شدند. در تمام دنیا شرکت‌های سازنده و اپراتورهای موبایل ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و تلاش می‌کنند تا با ارائه پیشنهاد‌هایی جذاب، کاربران را به استفاده از محصولاتشان ترغیب کنند.  در اردیبهشت۹۵، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران گفت: شرکت سامسونگ در مازندران بیمارستان هزار تختخوابی می‌سازد. ظاهرا تفاهم‌نامه ساخت این بیمارستان با طرف کره‌ای در حاشیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری حوزه سلامت در ایران که در تهران جریان داشت، امضا شد.

در پی روی کار آمدن ترامپ، چرخش سیاست خارجی آمریکا  و خروج این کشور از توافق برجام، بسیاری از شرکت‌های بزرگ طرف قرارداد با ایران، رویه‌ای غیراخلاقی به لحاظ تجاری در پیش گرفتند و به فرمان دولت ترامپ مبنی بر تحریم رابطه بازرگانی با ایران تن دادند. از آن پس حضور برندهای بزرگ تجاری در ایران با اما و اگر بسیاری روبه‌رو بوده است؛ و در نهایت به خروج تدریجی آنها منجر شده است. به گفته یکی از مدیران سامسونگ این شرکت اگر بازار ایران را واگذارد یکی از ستاره‌هایش کنده می‌شود؛ سامسونگ در زبان کره‌ای یعنی سه ستاره درخشان که نماد ابهت و شکوه است. اکنون هر سه ستاره سامسونگ در بازار لوازم‌خانگی ایران غروب کرده است؛ بازاری که این شرکت حدود ۶۰ درصد آن را در اختیار داشت.