رشد تولیدات در دوران رکود و بحران

افزایش قیمت ارز و کاهش قدرت خرید مردم، یکی از دلایل افزایش تقاضا برای خرید لوازم‌خانگی ایرانی در سال‌های اخیر بوده است. زیرا دیگر خرید برندهای مطرح لوازم‌خانگی خارجی که سالیان سال در بازار ایران امتحان پس داده بودند برای بسیاری افراد بهینه یا مقدور نیست. در همین حال اعلام ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی نیز این موضوع گرایش به تولیدات داخلی را دوچندان تقویت کرد. ویداس یکی از برندهای تازه‌وارد به صنعت لوازم‌خانگی ایران است؛ این برند که از سال ۹۲ کار خود را آغاز کرده است در تولید لوازم‌خانگی سایز متوسط مانند جاروبرقی، چرخ گوشت، توستر، بخارپز، غذاساز، سشوار و... فعال است و اکنون در هشتمین سال فعالیت خود، تعداد اقلام تولیدی این شرکت به ۵۲ قلم کالا می‌رسد. به گفته اهالی بازار لوازم‌خانگی، با آنکه این برند از نظر قیمتی میان‌رده به حساب می‌آید اما با تایید کارشناسان کیفیتی به مراتب بالاتر از کالاهای چینی موجود در بازار دارد. شروع به‌کار برند ویداس در شرایطی بود که به‌دلیل پایین بودن قیمت ارز، عدم سختگیری زیاد گمرک و سهولت واردات، بازار کالاهای وارداتی بسیار داغ بود و برندهای داخلی تنها مونتاژ می‌کردند و در نتیجه فعالان اقتصادی رغبت چندانی به تولید کامل محصولات در داخل کشور نداشتند. این برند هم مانند سایرشرکت‌ها با هدف مونتاژ وارد بازار لوازم‌خانگی شد اما با گذشت زمان روند کار این شرکت تغییر کرد.

از تجارت به تولید

مهدی ارجمندی، مدیرعامل ویداس پیش از وارد شدن به صنعت تولید لوازم‌خانگی، به مدت ۳۰ سال در بازار فروش و پخش لوازم‌خانگی فعال بوده و با اخذ نمایندگی چند برند لوازم‌خانگی مختلف در زمینه فروش و پخش این محصولات فعالیت می‌کرده است. تجربه ۳۰ ساله فعالیت در این بازار، باعث شد وی شناخت خوبی از بازار لوازم‌خانگی، ذائقه مصرف‌کنندگان و نیاز‌هایشان کسب کند. وی در سال ۹۲ فعالیت ویداس را با یک قالب چرخ گوشت آغاز کرد؛ در آن مقطع زمانی تنها ۲۰ درصد از فرآیند ساخت این چرخ گوشت‌ها را در ایران انجام می‌داد و عمده قطعات از خارج از کشور وارد و مونتاژ می‌شدند؛ در کنار چرخ گوشت چند قلم محصول کاملا مونتاژی دیگر نیز تولید می‌شد. ارجمندی می‌گوید: در آن زمان فقط۲۰ نیروی کار و سرمایه‌ای در حدود سه میلیارد داشتم که کار را با آن شروع کردم. اما همین شروع ساده و تولید اندک چنان برایم دلچسب بود که تصمیم به توسعه فعالیت تولیدی گرفتم و به مرور سعی کردیم تولید قطعات مختلف محصولات را تا بیشترین میزان در ایران انجام دهیم و از فاز واردات خارج شویم. درحال‌حاضر بیش از ۸۰ درصد فرآیند تولید محصولات ما ایرانی است.

درحال‌حاضر برند ویداس به قدری در تولید قطعات پیشرفت کرده است که نزدیک به ۱۰ برند لوازم‌خانگی ایرانی، کار تولید برخی قطعات محصولاتشان را به این شرکت می‌سپارند. چنین قطعاتی پیش‌تر از کشورهایی مانند چین وارد می‌شدند؛ تست‌هایی که روی این قطعات تولید داخل انجام شده حاکی از آن است که در بسیاری موارد، این قطعات ایرانی کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به مشابه چینی دارند. طبق برآوردهای مالی صورت گرفته، با تولید این قطعات در کشور، از خروج سالانه ۱۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌شود.

 ارجمندی می‌گوید: در رسیدن به این توانمندی مشکلات زیادی را تحمل کردیم. سال‌ها پیش دستگاهی را از چین وارد کردیم و تمام آموزش‌های نحوه کار با دستگاه را نیز دریافت کردیم. وقتی شروع به تولید آن قطعه کردیم، خروجی ابدا به چیزی که می‌خواستیم نزدیک نبود. تعداد زیادی از قطعات دیگر ما معطل تولید این قطعه بود. فروشنده چینی دستگاه می‌گفت شما نمی‌توانید این قطعه را تولید کنید و با پیشنهادهایی سعی کرد ما را از تولید قطعه منصرف کند و در عوض قطعه آماده به ما تحویل دهد ولی قبول نکردم. بارها و بارها روش‌های مختلف را آزمون و خطا کردیم و افراد با تخصص‌های مختلف را پای دستگاه آوردیم. تعداد بسیار زیادی قطعه را خراب کردیم ولی در نهایت توانستیم قطعه‌ای با کیفیتی بسیار بهتر از چیزی که طرف چینی می‌توانست برایمان بسازد تولید کنیم. همین رمز پیشرفت ما در ویداس است.

کارخانه ویداس با مساحت ۱۰ هزار مترمربع در شهرک صنعتی ساوه قرار دارد و ۲۵۰ نفر در این مجموعه مشغول فعالیت هستند که ۶۰ درصد آنها مرد و ۴۰ درصد زن هستند. این مجموعه دارای بیش از ۲۲۰۰ دست قالب مختلف، ۱۴ دستگاه تزریق پلاستیک، ۳۰ دستگاه پرس فلز، ۵ دستگاه پرس هیدرولیک سنگین، خط کامل اتوماتیک رنگ استاتیک، خط کامل رنگ پلاستیک و... است و حتی جزئی‌ترین بخش‌های محصولات از جمله دوشاخه و کارتن نیز در همین کارخانه تولید می‌شود. این درحالی است در بسیاری از مجموعه‌های تولیدی هر کدام از این عملیات‌ها باید توسط کارخانه جداگانه دیگری انجام شود.

نیازسنجی و بهبود مداوم محصولات

برند لوازم‌خانگی ویداس در شرایطی وارد بازار شد که واردات محصولات خارجی، خصوصا از چین، تولید کشور را فلج کرده بود و حتی برندهای نام‌آشنا و قدیمی لوازم‌خانگی با بحران مواجه شدند. کالاهای وارداتی با ظاهری جذاب وقیمت‌های پایین، خریدار را وسوسه می‌کرد. ارجمندی می‌گوید: نقطه قوت ما که توانستیم در یکی از بحرانی‌ترین مقاطع تولیدی کشور، نه‌تنها دوام آورده بلکه پیشرفت هم کنیم، تمرکزبر تحقیق و توسعه و اصرار بر انجام حداکثری کار به‌صورت مستقل از فناوری‌های چینی بود. در مجموعه ما نظرات کارکنان، از پایین‌ترین سطح تا مدیران ارشد، در توسعه و بهبود محصولات لحاظ می‌شود.

از آنجا که طراحی و توسعه محصولات ویداس به‌طور کامل در ایران انجام می‌شود، نیازها و دغدغه‌های مخاطبان ایرانی بازار لوازم‌خانگی، در آنها لحاظ می‌شود تا به خواسته و نیاز مشتریان ایرانی بسیار نزدیک باشند. مثلا به تناسب برخی ازغذاهای ایرانی، طراحی و تولید محصولات این حوزه به طریقی انجام شده که از نمونه مشابه خارجی قدرتمندتر باشد. به‌طور مثال در خانواده‌های ایرانی، چرخ گوشت فقط برای چرخ کردن گوشت استفاده نمی‌شود و توان بسیاری از چرخ گوشت‌های خارجی برای تهیه برخی غذاهای ایرانی جوابگو نیست و گیربکس آنها به سرعت می‌شکند. اما گیربکس‌های چرخ گوشت تولیدی ویداس طبق نتایج حاصل از تست‌های آزمایشگاهی قدرتی ۸ برابر نمونه مشابه بهترین تولید چین دارد. یا مثال دیگر اینکه متوسط زمان کار کردن مداوم موتور در آسیاب‌های خارجی ۲۰ ثانیه است، اما آسیاب‌های تولیدی ویداس می‌توانند ۱۵ دقیقه بدون وقفه کار کنند و موتور هیچ آسیبی نبیند.

این نتایج از تست‌های انجام شده بر محصولات ویداس برایم بسیار جالب بود، زیرا پیش‌تر ویدئویی از تست آبمیوه‌گیری این برند در اینترنت دیده بودم که در آن به جای میوه از تکه‌های آجر برای تست قدرت دستگاه استفاده می‌شد و دستگاه بدون لرزش و مشکل تکه‌های آجر را به پودر تبدیل می‌کرد و بیرون می‌ریخت. بدون شک اگر کالای ایرانی کیفیت مطلوبی داشته باشد اکثر مردم از خرید آن استقبال می‌کنند. ولی در چند سال اخیر، عموما طراحی نامناسب، عدم مرغوبیت مواد اولیه یا پایین بودن کیفیت ساخت محصولات ایرانی، تصویر خرید ایرانی را در ذهن همگی ما مخدوش کرده است و خیلی سخت به برندهای ایرانی اعتماد می‌کنیم.

رشد ۱۰ برابری میزان تولیدات نسبت به سال ۹۲

سابقه ۳۰ ساله ارجمندی در فروش و پخش لوازم‌خانگی، به عرضه محصولات ویداس در شروع فعالیت شرکت کمک بسیاری کرد. وی می‌گوید: داشتن شبکه پخش مناسب باعث شد به راحتی بتوانیم محصولات جدید ویداس را به‌دست مصرف‌کننده برسانیم. با گذشت مدتی از ورود محصولات ویداس به بازار، بازخورد مناسبی از مصرف‌کنندگان گرفتیم و توانستیم در دسته لوازم‌خانگی میان رده سهم خوبی از بازار کسب کنیم. این درحالی است که دائما بازخوردی که از مصرف‌کنندگان داریم را برای بهبود و توسعه مدل‌های بعدی هر محصول به‌کار می‌بریم. شرکت ویداس در سال ۹۸ با داشتن سه خط تولید فعال و دو شیفت کاری در روز، توانست به حجم تولید میانگین روزانه ۵۰۰ محصول برسد؛ حجم تولیدی این مجموعه در سال ۹۸ نسبت به سال‌های آغازین فعالیت (سال ۹۲)، رشد ۱۰ برابری داشته است.

مهدی ارجمندی می‌گوید: سال گذشته تمام تلاشمان را به‌کار گرفتیم و توانستیم با حفظ کیفیت، جلوی افزایش قیمت محصولات را بگیریم. در اواخر سال با وجود طولانی کردن هر شیفت به ۱۰ ساعت، باز هم نتوانستیم به‌طور کامل نیاز بازار را تامین کنیم و برای تامین حداکثری تقاضای پایان سال حتی به ناچار بخش‌های تولید قطعات برای برندهای دیگر را موقتا متوقف کردیم. درحال‌حاضر قیمت محصولات تولیدی ویداس یک‌چهارم قیمت محصولات مشابه خارجی است و طبق تست‌های آزمایشگاهی انجام شده، در برخی گروه‌های محصولی کیفیت عملکردی بسیار بهتری دارد. به گفته مدیرعامل این شرکت، اگرچه هنوز کیفیت برخی محصولات این برند با کیفیت محصولات برندهای مطرح اروپایی فاصله دارد ولی تولیداتی بسیار باکیفیت‌تر از برندهای چینی موجود در بازار ایران دارند.

چشم‌انداز ویداس در سال آتی

مجموعه ویداس برای سال ۹۹ برنامه توسعه کارخانه به ۵ خط تولید و افزایش نیروی کار به ۳۵۰ نفر را در دستور کار داشت، ولی با اختلال ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا در ابتدای سال جاری، ممکن است اجرای این طرح‌های توسعه‌ای با یک سال تاخیر انجام شود. ارجمندی می‌گوید: درحال‌حاضر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و الزام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده به واحدهای صنعتی، تنها می‌توانیم از بخشی از ظرفیت تولیدی سال ۹۸ استفاده کنیم و سه خط تولید سال گذشته به دو خط کاهش پیدا کرده است. اما با بازگشت وضعیت به حالت عادی، توسعه و افزایش ظرفیت‌ها تا مقادیر ذکر شده اجرا خواهند شد. گفتنی است شرکت ارجمند رهاورد پویا، مالک برند ویداس، در سال ۹۸ به‌عنوان واحد نمونه صنعتی سال انتخاب شد.