زمانی‌که در آخرین روز اقامتش در ایران قرار شد از یک کارخانه تولید بتن و قطعات بتنی دیدن کند، مجموعه شرکت‌های زیرمجموعه علی‌اصغر کیهانی گزینه اول بازدید بودند؛ وی به‌عنوان چهره ماندگار بتن و صاحب مدرن‌ترین کارخانه‌های بتن ایران مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات تولید و سیستم‌های کنترل کیفیت را در شرکت‌هایش تجهیز کرده بود. درحال‌حاضر اغلب دانشجویان المپیادی در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کارخانه‌های ایران فریمکو و پارس لانه برای حضور در المپیادهای جهانی بتن تمرین می‌کنند و از امکانات این شرکت‌ها بهره می‌برند.

مدیرعامل پارس لانه درباره سابقه حضور بتن در ایران می‌گوید: سیمان برای نخستین بار در برخی ساخت‌وسازها در سفارتخانه‌های خارجی وارد ایران شد. مصارف اصلی سیمان پرتلند در ایران به ساخت‌وسازهای اوایل این قرن می‌رسد که در ساختمان‌های اداری و ایستگاه‌ها و پل‌های راه‌آهن به‌صورت فراوان به مصرف رسید. سیمان‌های اولیه وارداتی بودند، اما به‌خاطر حجیم بودن سیمان، به زودی نخستین کارخانه سیمان در نزدیکی شهر ری به ظرفیت ۱۰۰ تن در روز، نزدیک ۸۰ سال پیش راه‌اندازی شد. تولید و مصرف سیمان در تمام این سال‌ها از رشد متوسطی برخوردار بوده به نحوی که ایران با ظرفیت تولید سالانه ۸۵ میلیون تن، از تولیدکنندگان بزرگ سیمان در دنیا به حساب می‌آید. با توجه به اینکه هنوز در کشور ما ساخت‌وسازهای فراوانی لازم است انجام گیرد، به‌نظر می‌رسد تا چند دهه نیاز به مصرف سیمان در ایران همچنان رو به رشد خواهد بود. مدیرعامل پارس لانه درباره کیفیت بتن در ایران می‌گوید: در ۲۰ سال گذشته پیشرفت‌ قابل‌توجهی در صنعت بتن آماده داشته‌ایم به نحوی که با استانداردسازی در صنعت بتن کیفیت بتن‌های ساخته شده در سال‌های اخیر به هیچ‌وجه قابل مقایسه با قبل از آن نیست.

 به گفته کیهانی، در سال ۱۳۸۲ تنها ۳ شرکت تولید بتن گواهینامه استاندارد داشتند و امروز پس از کمتر از دو دهه بیش از ۹۰ درصد یعنی یک‌هزار شرکت تولید بتن آماده در سراسر ایران گواهینامه استاندارد دارند؛ پراکنش این کارخانه‎‌ها نیز در تمام استان‌های کشور به صورت همگن توزیع شده است به نحوی که هر نقطه‌ای از ایران تحت پوشش عملیاتی چند کارخانه بتن آماده استاندارد قرار دارد. همچنین در سال ۱۳۸۲ تنها یکی، دو شرکت جداول بتنی پرسی استاندارد تولید می‌کردند و درحال‌حاضر تقریبا تولید دستی جداول منسوخ شده و بیش از ۳۰۰ تولید کننده جداول پرسی استاندارد جداول با عمر طولانی تولید می‌کنند. کیهانی معتقد است: ایران وارد دوره تازه‌ای از تولید و مصرف بتن شده است و استانداردسازی‌های عمومی به نتیجه رسیده و رقابت برای کیفیت‌های بالاتر از استاندارد آغاز شده است که در آن بتن‌های توانمند سهم بیشتری از مصرف سیمان را به خود اختصاص می‌دهند. شرکت پارس لانه در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را نیز تجربه می‌کند، به نحوی که بیش از ۶۰ درصد بتن‌های ساخته شده در پارس لانه در ۳ سال گذشته بتن‌های توانمند با رده مقاومتی بالاتر از ۵۰ مگاپاسکال بود و این درحالی است که تدوین‌کنندگان استاندارد ملی در ۲۰ سال گذشته بالاترین رده مقاومتی را ۵۰ مگاپاسکال پیش‌بینی کرده بودند‌.

وی گفت: امروزه تولید و مصرف بتن با رده مقاومتی ۷۰، ۸۰ و ۱۰۰ مگاپاسکال در شرکت پارس لانه به صورت روزانه انجام می‌گیرد که البته در این موفقیت نقش نظام مهندسی کرج که جسارت طراحی سازه‌هایی با بتن توانمند را به خرج دادند انکار ناپذیر است. رئیس انجمن تولیدکنندگان بتن آماده استان البرز مهم‌ترین مشکل حال‌حاضر پیش روی این صنعت را این‌گونه برشمرد: مهم‌ترین مشکل گران بودن ماشین‌آلات حمل و پمپاژ بتن است. کارخانه‌‌های بتن آماده در دو دهه اخیر در خصوص نوسازی ناوگان حمل خود سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده‌اند و اکنون نوبت نوسازی مجدد این ناوگان است ولی با قیمت‌های فعلی به هیچ‌وجه صرفه اقتصادی ندارد؛ زیرا  کامیون‌های حمل بتن آماده داخل شهر تردد می‌کنند و کامیون‌های ضعیف و با تکنولوژی‌های پایین برای تردد در داخل شهرها از نظر ایمنی مناسب نیستند و لازم است از بهترین برندهای اروپایی نسبت به تامین کامیون‌های حمل اقدام شود.  اما با قیمت‌های فعلی این مساله به یک مشکل بزرگ تبدیل شده که علاوه بر بالا بردن هزینه‌های تهیه و نگهداری ماشین‌آلات برای کارخانه‌های بتن، ایمنی شهروندان را نیز تهدید می‌کند و لازم است که در برنامه جدید واردات کامیون دولت توجه ویژه‌ای به تراک میکسرهای حمل بتن داشته باشد.

وی گفت: در کنار آن البته بعضا‍ برخی مأمورین پلیس راهنمایی و رانندگی نیز به اهمیت تردد کامیون‌های حمل بتن آماده و رسیدن به موقع به محل پروژه‌ها توجه لازم را ندارد. در تمام کشورهای پیشرفته کامیون‌های حمل بتن آماده مشمول مقررات حمل مواد فاسد شدنی هستند و از این مزایا بهره‌مندند؛ زیرا بتن در بین مواد فاسد شدنی از همه مواد دیگر فرصت کمتری دارد. یک کامیون حمل گوشت یخچال‌دار یا یک کامیون حمل شیر و مواد لبنی ممکن است حتی ۲۴ ساعت نیز در مسیر باشند، ولی کامیون حمل بتن آماده یک تا دو ساعت وقت دارد و در این زمان محدود با این وضعیت ترافیک باید سریعا خود را به مقصد برساند وگرنه فاسد شده و غیر قابل مصرف خواهد شد. بنابراین  لازم است حمل بتن آماده نیز همچون تمام کشورهای پیشرفته مشمول مقررات حمل مواد فاسد شدنی شود.

به گفته کیهانی، پارس لانه ساختار و ماشین‌آلات تولید بتن آماده و سیستم‌های کنترل کیفیت خود را بر مبنای تولید دو میلیون مترمکعب بتن آماده و یک میلیون مترمکعب قطعات بتنی ظرفیت‌سازی کرده است. بچینگ پلانت مرکزی تولید بتن در پارس لانه که به‌صورت هوشمند با سیستم کنترل کیفیت و واحد QC مرتبط است قادر است در روز ۸ هزارمترمکعب بتن استاندارد با بیش از ۲۴۰ نوع بتن مختلف از بتن‌های توانمند و پرمقاومت تا بتن‌های خودتراز و الیافی و نیز انواع بتن‌های بدون اسلمپ جهت تولید قطعات بتنی بادوام تولید کند. وی در نهایت گفت: این شرکت در نظر دارد تا تمام قابلیت‌های فنی و تکنولوژیکی تولیدی خود را راه‌اندازی کند و در این خصوص در سال‌های اخیر در زمینه تولید دیوارهای پیش‌ساخته بتنی، نیوجرسی‌های بتنی، قطعات بتنی پل‌ها و دیواره تونل‌ها و عناصر بتنی پیرامون ریل قطارها و مترو ظرفیت‌های لازم را به‌وجود آورده و تولیدات را با ظرفیت‌های لازم اجرایی کرده و در آینده نزدیک برای نخستین بار تولید سوله‌های بتنی پیش‌ساخته را نیز شروع خواهد کرد.