تاثیر یک مدیر بر سهام استون مارتین

اعلام این خبر به تنهایی باعث شد سهام استون مارتین در بورس لندن جهشی ۴۰ درصدی در روز سه‌شنبه تجربه کند. اما این روند صعودی در روزهای اخیر هم ادامه داشت و سهام شرکتی که یک هفته پیش ۱۲/ ۳۵ پنس قیمت داشت، اکنون در بازه قیمتی ۵۵ پنسی مبادله می‌شود. سهام این خودروساز بریتانیایی، زمانی که در سال ۲۰۱۸ وارد بورس شد، با ارزش ۱۹ پوند در هر سهم، تقریبا ۱۰ برابر امروز قیمت داشت و در این دو سال، با سقوط آزاد مواجه بوده و اقدامات مختلفی برای نجات این خودروساز برجسته بریتانیایی و بازگشت آن به جمع شرکت‌های برتر بازار بی‌اثر بوده است. با این حال، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران نسبت به آینده آن امیدوار شده‌اند و با شروع دوران جدید استون مارتین، روند صعودی ارزش سهام و احیای آن آغاز شده است.

لاورنس استرول، رئیس هیات مدیره استون مارتین در اعلامیه این شرکت اعلام کرد که هیات مدیره این شرکت «مصمم است اکنون زمان حضور رهبر جدید شرکت برای رسیدن به اهداف فرا رسیده است.» با اعلام این خبر، اندی پالمر، مدیرعامل پیشین شرکت دفتر کار خود را تحویل داد و کیث استانتون، مدیر کل تولید شرکت به‌عنوان سرپرست جدید آن انتخاب شد تا در این دوره انتقالی، زمینه آغاز به کار موئرز و پیشبرد برنامه‌های هیات مدیره را بر عهده بگیرد. تغییرات مدیریتی خودروساز برجسته بریتانیایی ماه‌ها پس از آن آغاز شد که یک میلیاردر کانادایی با تزریق ۵۳۶ میلیون پوند (۶۵۳ میلیون دلار) به شرکت، آن را از ورشکستگی نجات داد و خود ریاست هیات مدیره شرکت را بر عهده گرفت.

استون مارتین که بیش از هر چیز، به‌عنوان خودروی محبوب جیمز باند، شخصیت تخیلی فیلم‌های بریتانیایی شناخته می‌شود، سال‌ها است در تولیدات و تجارت خود ناتوان مانده و سهم بازار خود را به دیگر شرکت‌های خودروسازی جهان واگذار کرده است. با این حال، این شرکت امیدوار است با معرفی خودروی جدید خود در تابستان پیش‌رو، با نام استون مارتین دی‌بی‌ایکس (که نخستین مدل شاسی بلند شرکت به شمار می‌رود)، بتواند به بازار رقابت بازگردد. این خودرو ۹/ ۱۸۹ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

البته در این شرایط، استون مارتین با یک بازار جهانی چالشی هم مواجه است که نتایج شیوع ویروس کرونا را می‌توان در رکود آن مشاهده کرد. آی‌اچ‌اس مارکت، شرکت پژوهش‌های صنعت خودرو، انتظار دارد میزان فروش خودرو در سال جاری، ۲۲ درصد کاهش پیدا کند و به کمتر از ۷۰ میلیون دستگاه برسد. همچنین انتظار می‌رود میزان خرید خودرو در آمریکا نیز با سقوطی ۲۷ درصدی نسبت به سال گذشته به ۵/ ۱۲ میلیون دستگاه برسد. موئرز پس از اعلام انتخابش به‌عنوان مدیرعامل آینده خودروساز بریتانیایی در بیانیه‌ای عنوان کرد: «واقعا از پیوستن به استون مارتین لاگوندا در این مرحله از توسعه‌اش، هیجان‌زده هستم.»