از ابتدای راه‌اندازی شرکت روی ارائه چه خدماتی تمرکز کرده‌اید؟

از تاسیس این شرکت در سال ۱۳۸۷ تا کنون روی تولید نرم‌افزارهای مربوط به بانکداری الکترونیک متمرکز،‌ سامانه بانکداری متمرکز (Core Banking) و ارائه خدمت به بانک‌ها، موسسات مالی، تعاونی‌های اعتبار و صندوق‌های قرض‌الحسنه کار کرده‌ایم. در سال ۱۳۸۹ محصول نهایی خود را در زمینه بانکداری متمرکز آماده کرده و ابتدا به چند تعاونی اعتبار تک شعبه‌ای و بعدها به چند موسسه مالی با تعداد شعب بالا در سطح کشور ارائه کردیم. درحال‌حاضر چند صندوق با بیش از ۲۰۰ شعبه و تعاونی‌های اعتبار که هریک بیش از ۱۰ شعبه در سطح کشور دارند، از خدمات و محصولات پیشگامان استفاده می‌کنند.

درحال‌حاضر بیشتر روی سامانه‌های بانکداری مدرن شامل اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک‌ها متمرکز هستیم و با بانک‌ها و موسسات همکاری داریم. بزرگ‌ترین مشتری ما در بحث موبایل ‌بانک با تکنولوژی جدید PWA، بانک کشاورزی است. در بحث پرداخت الکترونیک نیز با ارائه سوئیچ پرداخت به یکی از شرکت‌های PSP جزو اولین شرکت‌هایی بودیم که توانستیم به شبکه شاپرک متصل شویم. باز هم درحوزه پرداخت، سامانه خرید اعتباری را منطبق با آخرین ضوابط و مقررات بانک مرکزی تولید و به بازار عرضه کردیم که در چند نهاد مالی مورد استفاده قرارگرفته است. با توجه به اینکه هم زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک و هم زیرساخت‌های پرداخت الکترونیک را داریم درحوزه فین‌تک نیز شروع به کارکرده و محصول PASPay را که یک کیف پول الکترونیک است تولید کردیم و هم اکنون درحال ‌خدمت‌رسانی در زمینه‌های مختلف هستیم.

با سابقه‌ای که در زمینه تولید راهکارهای نرم‌افزاری، محصولات حوزه آی‌تی در بخش بانکداری و پرداخت الکترونیک داریم و با در نظر گرفتن نیازهای رو به رشد جامعه در این حوزه تصمیم گرفتیم تا خدمات و محصولات خود را درخصوص الگوهای جدید درحوزه بانک و پرداخت (فین‌تک) با برند سیزپی به بازار معرفی و ارائه کنیم.

 این درگاه چگونه کار می‌کند؟

این درگاه تیمی منسجم از صداقت، اعتماد، احترام و همدلی است. وظیفه و امتیاز سیزپی این است که هویت کسب‌وکار مشتریان خود باشد پس سیزپی در هرکاری منافع مشتریان خود را در اولویت قرار می‌دهد. سیزپی به‌عنوان پیشرو درحوزه فناوری‌های نوین مالی، در تلاش است تا «خدمات پرداخت» را به‌صورتی ساده، مقرون به‌صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون‌ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. سیزپی در چارچوب سند تدوینی از سوی بانک مرکزی و براساس قرارداد منعقده با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) و شاپرک، می‌تواند زیرساخت پرداخت‌های بدون کارت از جمله پرداخت‌های اینترنتی و درون برنامه‌ای را برای پذیرندگان خود فراهم آورد. این درگاه با ایجاد تسهیلات ویژه در تمام فرآیندها، از مرحله دریافت درگاه پرداخت گرفته تا تسویه تراکنش‌ها، باعث شده تا صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی با خاطری آسوده، سیزپی را به‌عنوان ارائه‌کننده راهکار پرداخت کسب‌وکار خود انتخاب کنند. از قابلیت‌های سیزپی که آن را از سایرین متمایز می‌سازد می‌توان به سهولت در ثبت درخواست، سرعت در ارائه راهکار مناسب،‌ همراهی تا راه‌اندازی راهکار، مشاوره در مسیر رشد و توسعه، دوره‌های منظم تسویه،‌ طرح‌های متنوع و منعطف کارمزد و‌ پاسخگویی در لحظه اشاره کرد.

 خدمات سیزپی در چه زمینه‌ای است؟ چه تعداد مشتری دارد؟

با توجه به توسعه کسب‌وکارها در فضای مجازی و شناسایی نیازهای جدید در این حوزه، پرداخت یار سیزپی به کسب‌وکارها در این حوزه خدماتی شامل راهکارهای پرداخت،‌ انواع درگاه پرداخت و لینک پرداخت را ارائه می‌کند. یکی از خدمات سیزپی ارائه لینک پرداخت است؛ یعنی علاوه بر اشخاص حقوقی، یک شخص حقیقی هم می‌تواند با وارد کردن شماره حساب خود در سیزپی یک لینک دریافت کند. در این روش یک پنل در اختیار شما قرار می‌گیرد که در آن امکان مشاهده اطلاعات واریزکننده و تعریف شناسه پرداخت وجود دارد. با ارائه این لینک به مشتریان، آنها می‌توانند وارد درگاه پرداخت شخصی دارنده لینک شده و پول را به حساب واریز کنند. ایجاد این لینک به کسب‌وکارها در فضای شبکه‌های اجتماعی هویت می‌بخشد.

یکی از امکانات جدید در سیزپی این است که کسب‌وکارها می‌توانند مشخص کنند کارمزد تراکنش از چه کسی گرفته شود. سیزپی کمترین کارمزد را در شبکه بانکی و پرداخت کشور دارد که مبلغ آن یک درصد تراکنش تا سقف ۴۰۰ تومان است. در مجموع حدود ۷هزار مشتری داریم که قسمت عمده آنها حقیقی هستند؛ زیرا بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی به‌صورت اشخاص حقیقی فعالیت می‌کنند و تنها ۲۰ درصد مشتریان ما به‌صورت حقوقی فعالیت می‌کنند.

 روند فعالیت شما در دوران شیوع کرونا به چه صورت بوده است؟

در دوران کرونا، تعداد تراکنش‌های درگاه پرداخت سیزپی حدود ۵۰ درصد افزایش داشت. این افزایش از اواخر اسفند تا امروز اتفاق افتاده است. به‌طور متوسط روزانه حدود ۱۵ تا ۲۰ ثبت‌نام در سیستم داریم که برای این درگاه پرداخت که یک‌سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد، عدد مناسبی است. درحال‌حاضر ازنظر تعداد افراد ثبت‌نام‌کننده رتبه پنجم را بین درگاه‌های پرداخت کشور داریم.

 موانع و مشکلات درگاه‌های پرداخت چیست؟

یکی از مشکلات درحوزه درگاه پرداخت، عدم هماهنگی نهاد قضایی با سیستم پرداخت و بانکی کشور است. هنگام وقوع مسائلی مانند کلاهبرداری افراد و انتقال پول از طریق درگاه‌های پرداخت، سیستم قضایی با درگاه‌های پرداخت برخورد و آنها را مسدود می‌کند در صورتی که اگر این انتقال پول از طریق سیستم بانکی صورت گیرد، چنین برخوردی با بانک‌ها نمی‌شود. برای مثال سال گذشته نزدیک یک هفته حساب درگاه پرداخت ما با حدود پنج میلیارد تومان نقدینگی مسدود شد. علت این بود که شخصی کالایی را در اینترنت به شخص دیگری فروخته بود ولی آن کالا را تحویل نداده و چون پول آن از درگاه پرداخت ما منتقل شده بود قاضی دستور به مسدودی درگاه پرداخت ما داده بود. در نهایت مجبور شدیم مبلغ مورد نظر را به شاکی برگردانیم تا درگاه ما رفع مسدودی شود. انتظار می‌رود به‌خاطر یک مبلغ ناچیز، کل حساب یک درگاه پرداخت مسدود نشود. مشکل دیگر طولانی بودن فرآیند اخذ مجوزهای قانونی برای کسب‌وکارهای اینترنتی است که موجب می‌شود این کسب‌وکارها به راحتی قادر به گرفتن این مجوزها نباشند زیرا تاخیر در فعالیت آنها بر تعداد تراکنش‌های ما نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

 آیا برنامه‌ای برای توسعه این درگاه پرداخت دارید؟

درحال‌برنامه‌ریزی هستیم تا اپلیکیشن درگاه پرداخت سیزپی را راه‌اندازی و رونمایی کنیم. این اپلیکیشن انواع خدمات پرداخت شامل پرداخت قبض، خرید شارژ، پرداخت عوارض و... را ارائه خواهد داد. همچنین یکی دیگر از خدمات آن کیف پول و امکان استفاده از QR در پرداخت‌ها است که در بخش کیف پول از امکانات PASpay استفاده کرده‌ایم. با شیوع ویروس کرونا، با افزایش کاربر و تراکنش مواجه شدیم که نشان‌دهنده اقبال مردم به تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های نوین است. مردم ما به فناوری‌ اعتماد و نیاز دارند. لازم است هرچه زودتر دولت و مجلس با شفاف‌سازی مواد قانونی مربوط به پرداخت اینترنتی، این امر را تسریع و تسهیل کنند. یکی از کارهای خوب در این زمینه رمز پویا بود که آمار جرائم مربوطه را تا حد قابل‌توجهی پایین آورد. اگر قانون دقیق‌تری وجود داشته باشد تعامل بیشتری بین پرداخت‌یاران و قوه‌قضائیه وجود خواهد شد.

از دیگر مزایای دوران شیوع کرونا نیز این بود که نشان داد قسمت زیادی از بوروکراسی اداری ما غیرضروری و قابل حذف است. با توجه به شرایط اقتصادی لازم است آرامش فعالان اقتصادی حتی در پایین‌ترین سطوح و نازل‌ترین درآمدها، تامین شود. ما فقط یک منتقل‌کننده هستیم و منافع ما در شکوفایی کلان بازار است برای همین از تسهیل شرایط کسب‌وکار استقبال می‌کنیم. هرچه دادوستد بیشتر و تجارت ملی پررونق‌تر باشد، سیزپی و پیشگامان فناوری اطلاعات نیز بهره بیشتری می‌برند.