مرتضی بالادستیان، مدیرعامل شرکت جهان بتن از ۲۱سالگی گام در عرصه کارآفرینی گذاشته و با تاسیس چند ناوگان حمل‌ونقلی در بیجار و کردستان و احداث «کارخانه بتن آماده جهان بتن» وارد عرصه ساخت‌وساز می‌شود و درحال‌حاضر مجموع پرسنل در تمام شرکت‌های او به‌صورت مستقیم ۷۰۰ نفر و غیرمستقیم بالای هزار نفر است.

بالادستیان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه این شرکت تنها بتن‌های ساخت‌وسازهای مناطق شمال، غرب، مرکزی و نسیم‌شهر را پوشش می‌دهد، تاکید کرد: ازآنجا‌که بتن موجود فعال و زنده است نمی‌توان این محصول را اسیر مسیرهای طولانی کرد چراکه این محصول به‌سرعت فاسد می‌شود و بتن فاسد شده نه‌تنها کیفیت ندارد بلکه به درد هیچ فعالیت سازه‌ای نمی‌خورد. به گفته وی با توجه به رکود اقتصادی آینده شرکت‌های بتنی مطلوب نیست و این در حالی است که شرکت‌های بتنی برخلاف شرکت‌های شن و ماسه فاقد تفکر جمعی درخصوص قیمت‌گذاری هستند.

وی بابیان اینکه از بهمن‌ماه سال 98 قیمت مسکن به‌میزان 30 تا 40 درصد افزوده‌ شده است، می‌گوید: قیمت بتن همچنان با قیمت چند سال پیش معامله می‌شود و متاسفانه برخی از همکاران برای نگه‌ داشتن مشتری، محصول خود را باقیمت و کیفیت پایین عرضه می‌کنند.

بالادستیان درخصوص افزایش قیمت مواد اولیه بتن آماده می‌گوید: درحال‌حاضر قیمت مواد اولیه و حمل‌ونقل به‌شدت افزایش‌یافته و اگر نتوانیم قیمت مصوبه‌ای برای بتن آماده قائل شویم مجبور به تعطیلی خواهیم شد. به‌طور مثال ظرفیت تولید این شرکت بالای 5 هزار مترمکعب است که به علت رکود اقتصادی و گرانی مواد اولیه ظرفیت آن کاهش‌ یافته است.

وی با انتقاد از عملکرد شهرداری‌ها در قبال تولیدکنندگان بتن گفت: شهرداری‌ها اعتقاد چندانی به بتن آماده ندارند چراکه اجازه می‌دهند سازنده سیستم تولید و بتن‌ریزی را در پروژه راه‌اندازی کند و به‌طور حتم بتن حاصله فاقد استاندارد و کیفیت بتن آماده است.

مدیرعامل شرکت جهان بتن در ادامه می‌افزاید: بتن آماده یک نوع خاصی از بتن است که در یک کارخانه سیمان یا در یک فضای بچینگ و کارگاهی مخصوص این کار تولید می‌شود و سپس توسط کامیون‌ها یا میکسر‌ها به محل کار فرستاده می‌شود. این فرآیند باعث می‌شود تا یک مخلوط دقیق و عالی مخصوص محل ساخت‌وساز تولید شود. بتن آماده در هر محلی که استفاده می‌شود در برابر عواملی چون سیل، آتش، باد و تگرگ و… بسیار مقاوم است؛ بنابراین بسته به بزرگی ذرات شن و ماسه به‌کاررفته در بتن و میزان آب و سیمانی که  در آن استفاده‌شده می‌تواند میزان مقاومت مختلفی داشته باشد و بسته به نوع کاربرد آن مورداستفاده قرار گیرد.

بالادستیان درخصوص مزایای بتن آماده خاطرنشان می‌کند: کاهش میزان مواد مصرفی در فرآیند ساخت، داشتن مواد افزودنی مناسب برای استحکام و روانی، استحکام بسیار بالا، مقاومت در برابر زلزله و تنش‌ها، عدم ریزش و پودر شدن براثر تغییرات جوی، ایجاد امنیت برای ساکنان ساختمان‌های بتنی، عدم ایجاد آلودگی صوتی و هوا ازجمله مزایای استفاده از بتن آماده است و نیاز است شهرداری‌ها با اندکی توجه به مزایای بتن آماده مانع تولید بتن درمحل انجام پروژه شوند.  این کارآفرین با بیان اینکه استفاده از بتن آماده در ساخت‌وساز مناطق گسل‌دار از اهمیت بالایی برخوردار است می‌افزاید: درحال‌حاضر مناطق شمالی و شمال‌غرب تهران دارای گسل‌های فعال و نیمه‌فعال هستند که اگر بتن مناسب در ساخت‌وساز آنها استفاده شود زندگی ساکنان ایمن‌تر و سالم‌تر خواهد بود. بالادستیان در ادامه می‌گوید: انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات پیش‌ساخته بتنی تلاش‌های زیادی برای آگاه‌سازی سازندگان و مصرف‌کننده انجام داده است اما ازآنجا‌که حکمران‌های محلی به‌عنوان نهاد بالادستی از این انجمن دفاع نمی‌کنند تمام بافته‌های این انجمن رشته می‌شود و درنهایت خروجی نشست‌های متعدد به نقطه مثبتی نمی‌رسد. بالادستیان می‌گوید: درحال‌حاضر بیشتر شرکت‌های تولیدکننده به‌خصوص شرکت جهان بتن از مراحل و محصولات بتن آماده سر پروژه فیلم می‌گیرند و برای اثبات کیفیت محصول خود آنها را به آزمایشگاه می‌فرستند.

وی درنهایت یادآور می‌شود: ایران به‌دلیل زلزله‌خیزی نیازمند محصولات باکیفیت، استاندارد و نظارت‌های اجباری است و غفلت از آن مشکلات جدی در سیستم زندگی ساکنان ایجاد می‌کند، بنابراین نیاز است مسوولان با چشمان باز این موضوع را پیگیری کنند.