آیا مدیر عامل پی‌پال، کاپیتالیسم جدید ایجاد خواهد کرد؟

شولمن در این مراسم، جایزه «نوآوری مالی» موزه را دریافت کرد. او در سخنرانی خود گفت: «اگر به وضعیت امروز کشورمان نگاه کنید، واضح است که کاپیتالیسم باید به‌روزرسانی شود. برای شکوفایی دموکراسی، باید از منافع شخصی خود فراتر بروید. اما وقتی هر روز برای معیشت خود در تقلا هستید، چطور می‌توانید غیر از منافع شخصی خود را در نظر بگیرید؟» از نظر او راه حلی که برای رهبران کسب‌وکار وجود دارد، این است که موضع‌شان فقط پول درآوردن برای سهامداران نباشد. آنها باید خدمت به ذی‌نفعان مختلف را در نظر بگیرند که شامل کارمندان، مشتریان، محیط زیست و جوامعی است که در آن زندگی می‌کنند. شولمن از رهبران وال‌استریت خواست، موضعی اخلاقی داشته باشند و از قدرت خود برای نیکی استفاده کنند.

سوابق شولمن

شولمن که حالا ۶۲ سال دارد، هیچ‌گونه عدم ارتباطی بین ارزش‌هایی که ایجاد کرده و دنبال می‌کند و شغلی که دارد، نمی‌بیند. او در سال ۱۹۸۱ و بعد از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان رئیس حسابداری یکی از بخش‌های بازاریابی شرکت AT&T مشغول به کار شد. در سال ۱۹۸۶ مدرک MBA دریافت کرد. در سال ۱۹۹۸ ارتقای شغلی گرفت و رئیس بازارهای مصرف‌کننده AT&T شد. در سال ۲۰۰۰ شولمن مدیر عاملی شرکت پرایس‌لاین (Priceline.com) را به دست آورد. در سال ۲۰۰۱ ریچارد برنسون، کارآفرین سریالی معروف، از او خواست مدیریت ویرجین موبایل را در آمریکا به عهده بگیرد. در سال ۲۰۱۰ شولمن به امریکن اکسپرس پیوست و یک دفتر نوآوری جداگانه در آنجا ایجاد کرد. در سال ۲۰۱۵ و بعد از جدا شدن شرکت پرداخت مالی پی‌پال از eBay مدیر عامل این شرکت شد.

ورود به سیاست؟

شولمن تنها غول شرکتی در آمریکا نیست که می‌گوید شرکت‌ها باید کاری فراتر از به حداکثر رساندن بازدهی سرمایه سهامداران انجام دهند. در حال حاضر، بیش از ۳ هزار B Corp قانونی (گواهینامه‌ای برای شرکت‌های انتفاعی) وجود دارد که بر اساس آن موظف به ایجاد تعادل بین هدف و سودآوری هستند. سال گذشته، ۱۸۱ مدیر عامل «میزگرد کسب‌وکار» (یک انجمن غیرانتفاعی تاثیرگذار در واشنگتن که اعضای آن مدیران عامل بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکا هستند) به تعهد اصولی به همه ذی‌نفعان خود اذعان کردند. اما شولمن در مورد مباحث انتزاعی اخلاقیات در شرکت‌ها، راحت‌تر از همتایان خود عمل می‌کند. او ثروت پی‌پال را در میان طیفی از ذی‌نفعان تقسیم می‌کند چون این را بهترین کار و متناسب با ارزش‌های شرکت می‌داند.  در دو دهه گذشته، او یکی از طرفداران اصلی «فریدمنیسم معکوس» بوده است. میلتون فریدمن، اقتصاددان معروف، در سال ۱۹۷۰ گفته بود کسانی که با وجدان اجتماعی مدیریت می‌کنند، «عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی ناآگاه نیروهای فکری هستند که پایه‌های یک جامعه آزاد را تخریب می‌کنند».

فریدمن، وجدان داشتن را برای یک مدیر با توجه به احساساتی که او نسبت به خیرخواهی، دین، شهر و کشورش دارد مجاز دانسته بود، اما می‌گفت این احساسات نباید جایی در هیات مدیره شرکت‌ها داشته باشند. برای نسلی از مدیران عامل – از جمله شولمن – دیدگاه‌های فریدمن وحی منزل نیستند. با اینکه شغل شولمن هیچ‌گاه با قالب فریدمن تناسب نداشته، اما موفقیت او در پی‌پال برای اولین بار پلت‌فرمی در اختیار او قرار داد تا به‌طور واضح فریدمن را به چالش بکشد.  شولمن حتی از صحبت کردن در مورد نسخه‌های اخلاقی کاپیتالیسم که در خدمت همه ذی‌نفعان است فراتر رفته و توصیه خودش را دنبال کرده است. به‌عنوان مثال، اکتبر گذشته، شرکت پی‌پال اعلام کرد که قصد دارد دستمزدها را افزایش دهد و هزینه‌ برنامه‌های مزایای خود را پایین بیاورد، تا هر یک از کارکنان پی‌پال بتوانند امنیت مالی بیشتری داشته باشند.

او در مصاحبه‌ای گفته بود این کار ده‌ها میلیون دلار برای پی‌پال هزینه داشته است.  همه اینها باعث شده شولمن به دلیل توانایی ترکیب موفقیت‌های کسب‌وکار با اقدامات مترقی، توجه دموکرات‌های آمریکا را به خود جلب کند. رهبران حزب دموکرات آمریکا تلاش کرده‌اند او را برای نقش‌های سیاسی مختلف و حتی سنا به کار بگیرند. او در این مورد گفته: «همیشه شیفته سیاست بودم، چون احساس می‌کنم جایی است که می‌توان یک تفاوت واقعی در آن ایجاد کرد.» او می‌گوید که مهم نیست آینده چه می‌شود و فقط بر ایجاد «تغییر حقیقی» تمرکز خواهد کرد.