به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل «دنیای‌اقتصاد»، به گفته اعضای خانواده‌ پوپ، شیوع ویروس کرونا بین زیردستان او هراس را به جانش انداخت. او در نامه‌ای به یکی از دخترخاله‌هایش گفت: «امروز را به من مرخصی داده‌اند و از این بابت قدردانم. در مکان کار من، هیچ تجهیزات بهداشتی وجود ندارد. به ما گفته بودند که چیزهایی سفارش داده‌اند، اما نمی‌دانم کجا هستند. در حال حاضر، ما نمی‌توانیم ماسک، دستکش ضدباکتری، ضدعفونی کننده و اقلام موردنیاز دیگر را پیدا کنیم و در عین حال مجبور هستیم سر کار برویم.»

دبی هایمن، خواهر پوپ توضیح داد که او مجبور شده است تا ماسک، دستکش و محصولات شوینده را خودش تهیه کند و با این حال «حتی می‌ترسید به سر کار برود». پوپ در نهایت، در تاریخ ۲۵ آوریل به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، فوت کرد، اما در بین کارکنان فدکس، فقط او نبود که بیماری‌اش به مرگ انجامید. روز پیش از آن، گزارشی در روزنامه‌های محلی ممفیس و نیوجرسی به چاپ رسید که حکایت از مرگ ۸ نفر از کارکنان فدکس اکسپرس داشت. براساس اظهارات خانواده‌هایی که با روزنامه‌ها صحبت کرده بودند، دست‌کم ۵ نفر از کارکنان فرودگاه نیوارک قربانی شده بودند. نفر ششمی هم شناسایی شده که براساس پست‌های خانواده او در فضای مجازی، احتمالا مرگش به دلیل کرونا بوده است. با این حال، تلاش‌ها برای ارتباط با اعضای خانواده او به نتیجه نرسید. فدکس در اعلامیه‌ای بیان کرد که «برخی» از کارکنانش در نیوارک به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند اما بیشتر آنها تحت درمان بوده یا بهبود یافته‌اند. فدکس در اعلامیه خود ادامه داد: «ما عمیقا از گرفتاری تعداد اندکی از اعضای تیم خود به ویروس کرونا یا عوارض مرتبط با آن، اندوهناک هستیم. ما با خانواده‌های آنها در ارتباط بوده‌ایم تا مراتب عمیق تاسف خود را اعلام کنیم.» مصاحبه با چند عضو خانواده کارکنان فدکس به همراه بررسی تعدادی از شکایت‌های آنها به سازمان بهداشت و ایمنی شغلی آمریکا نشان از اتهامات فراوانی به فدکس دارد. از بین اتهام‌ها می‌توان به پیگیری ناکافی و اغلب دیرهنگام فدکس درباره تماس کارکنان با مبتلایان به کرونا، فقدان تجهیزات حفاظت فردی و ضدعفونی نکردن یا به اندازه کافی ضدعفونی نکردن در مکان‌هایی که کارکنان آنجا نتایج آزمایش‌هایشان مثبت اعلام شده بود، اشاره کرد. چند روز پیش از مرگ پوپ، کلرا نیوکرک، یکی دیگر از کارکنان فدکس که مسوولیت ثبت اطلاعات مرسوله‌ها را بر عهده داشت، در ۷۰ سالگی درگذشت. این موضوع را استفانی نیوکرک میلر، دختر کلرا اطلاع داده است.

براساس توضیحات دختر او، نیوکرک که ۲۴ سال سابقه اشتغال در فدکس را داشت، یک روز با سرفه به خانه بازگشت و تصمیم گرفت برای کاهش ریسک، دو هفته مرخصی بگیرد. استفانی توضیح داد: «در محل کارش، او را به نام مادر کلارا می‌شناختند. بسیار مهربان و سختکوش بود و البته عاشق فدکس بود. با شیوع کرونا به او التماس کردم که در خانه بماند اما به من گفت که باید سر کار برود و وظایفش را انجام دهد.»

زمانی که نیوکرک مرخصی بود، فدکس ایمیلی به سرپرست او فرستاد و اعلام کرد که او در تماس با یکی دیگر از کارکنان شرکت بوده که نتیجه آزمایشش مثبت اعلام شده است. دختر نیوکرک می‌گوید: «باید تماس می‌گرفتند و او را در جریان می‌گذاشتند. اما مرتکب خطا شدند.» اگر مادر او می‌دانست نتیجه آزمایش یکی از همکارانش مثبت شده است، زودتر برای مداوا به بیمارستان مراجعه می‌کرد. هایمن، یکی از کارکنان واحد نیوارک هم معتقد است که فدکس باید سلامت و ایمنی کارکنان خود را جدی‌تر پیگیری می‌کرد. او توضیح می‌دهد: «فدکس یک شرکت غول‌پیکر است و چرا نمی‌توانسته هزینه‌های چنین اقداماتی را تقبل کند؟ شما یک شرکت کوچک ۱۰نفره نیستید. یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان هستید که ارزش بازارش به بیش از ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد.» کم‌توجهی فدکس به سلامت کارکنانش در حالی است که نیوجرسی، دومین ایالت پرتلفات آمریکا در دوران کرونا بوده است. منطقه «اسکس کانتی» هم که فرودگاه نیوارک در آن قرار دارد، بالاترین کشته‌های ایالت را دارد و تاکنون ۱۲۴۰ نفر در این منطقه جان خود را به دلیل کرونا از دست داده‌اند. فدکس، به دلیل سهل‌انگاری‌های خود در قبال کارکنانش، ممکن است با بحران‌های قانونی و مالی فراوانی مواجه شود.