اقدامات و چالش‌های پیش روی شیپور در افزایش امنیت مبادلات

به گفته رضا اربابیان، مدیرعامل شیپور در سال گذشته این مجموعه از قابلیت‌های جدیدی برای تسهیل خرید و فروش آنلاین رونمایی کرد که مهم‌ترین آنها بحث کارشناسی خرید و فروش خودرو، راهنمای قیمت و بخش ویژه فروشگاه‎ها بودند. با هدف کاهش کلاهبرداری و نارضایتی مخاطبان، این پلت‌فرم امکاناتی مانند بخش مشاوره حقوقی رایگان و کنترل کیفیت را در اختیار مخاطبان قرار داده است و احراز هویت فروشگاه‌ها توسط اتحادیه‌ها انجام می‌گیرد.

تیم نظارتی شیپور به‌طور مستقیم با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در ارتباط است و معاملاتی را که هرگونه منع قانونی یا اخلاقی در موردشان وجود داشته باشد، از سامانه حذف می‌کند. مواردی مانند آگهی‌های شکار غیرقانونی یا فروش تجهیزات رادیویی غیر مجاز از جمله این موارد هستند. شیپور برای نظارت و کنترل کیفیت آگهی‌ها از روبات استفاده نمی‌کند و از افراد آموزش‌دیده و متخصص برای افزایش دقت در نظارت بر آگهی‌ها استفاده می‌شود. اربابیان در پاسخ به چالش‌های پیش روی این مجموعه در رابطه با احراز هویت کاربران گفت: در حال حاضر سیم کارت‌های بی‌نام، سیم کارت‌های متعلق به آژانس‌های مسافرتی یا مسافران ورودی از عراق و افغانستان و... که متاسفانه گاهی در بازار خرید و فروش می‌شوند، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما در بحث احراز هویت کاربران هستند.

برای حل این مشکل، وزارت ارتباطات باید وارد عمل شود و اجازه خرید وفروش چنین سیم کارت‌هایی را ندهد. چنانچه قرار است برای مسافران ورودی به کشور سیم کارتی از جانب اپراتورهای کشور صادر شود، این سیم کارت‌ها باید حتما به نام خود شخص و با مدت اعتباری محدود، معادل مدت اقامت مسافران ورودی به کشور باشند. ضمن اینکه در کشورهای دیگر روال به این صورت است که هر مسافر ورودی باید برای صدور سیم کارت، توسط شخصی از آن کشور ضمانت شود تا در صورت بروز مشکلی از جانب آن سیم کارت، بتوان مساله را از طریق شخص ضمانت‌کننده پیگیری کرد. اما چنین مواردی در کشور ما وجود ندارد.

در حال حاضر خلأ احراز هویتی بر بستر کل اینترنت، شدیدا احساس می‌شود. چنانچه قرار است برای ارتقای امنیت در فضای خرید و فروش آنلاین اقدام شود، این سیستم باید به‌صورت سراسری اجرا شود، نه فقط در مجموعه‌های شاخصی مانند شیپور، دیوار، دیجی‌کالا، اسنپ و تپسی... زیرا محدود کردن احراز هویت به چند اپلیکیشن، باعث کاهش کاربران این اپلیکیشن‌های خاص و سوق پیدا کردن کاربران به اپلیکیشن‌های جایگزین خواهد شد و به این ترتیب مشکل مجددا در آن اپلیکیشن‌ها تکرار می‌شود.

تیم حقوقی شیپور با استفاده از الگوریتم‌های مشخص و دیتاهای موجود در سامانه، اقدام به شناسایی کاربرهای مشکل ساز می‌کند و برای کاهش ریسک‌های معاملاتی و کلاهبرداری، حساب این کاربران را مسدود می‌کند. چنانچه آن فرد مشکوک یا خاطی از یک گوشی با IPهای مختلف و یا از یک IP با دستگاه‌های مختلف اقدام به ورود مجدد و ثبت آگهی کند، به راحتی قابل شناسایی است و حساب وی سریعا مسدود می‌شود.

با تمام این موارد، چنانچه کاربری با مشکل یا کلاهبرداری مواجه شود، تیم پشتیبانی ۲۴ ساعته شیپور به مورد رسیدگی خواهد کرد. این تیم ضمن راهنمایی کاربر متضرر برای چگونگی طی مراحل قانونی و ارجاع به مراکز قضایی مورد نیاز، IPهای کاربر مشکل ساز را مسدود می‌کند تا امکان ثبت مجدد آگهی و ایجاد مشکل برای فرد دیگری را نداشته باشد. تیم حقوقی شیپور به نمایندگی از طرف متضرر، با طرف خاطی وارد مذاکره می‌شود. طی این پیگیری‌ها با آگاه‌سازی شخص خاطی از عواقب کار، سعی در رفع سوءتفاهم و حل مشکل پیش از طی مراحل قضایی می‌شود. در صورت عدم حل مشکل، شماره مستقیمی در اختیار کاربر متضرر قرار می‌گیرد تا به‌صورت مداوم با کارشناسان حقوقی شیپور در ارتباط باشد. این تیم در تمامی مراحل قضایی اعم از مراجعه به پلیس فتا، شورای حل اختلاف و... کاربر را راهنمایی می‌کند و تمام سوالات او را جواب می‌دهد.