خیز «مستر بلیط» برای روز‌های پساکرونا

 به هر حال، گذشته از آنکه افراد برای کنترل بیماری درصدد رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه خانگی هستند، انتظار نمی‎رود با پایان این بیماری بخواهند به فکر تدارک سفر باشند. با این حال، قرار نیست این پایان کار استارت‎آپ‎های گردشگری باشد. هرچند بنابر آمار وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی، صنعت گردشگری متحمل دو هزار میلیارد تومان ضرر مالی شده، با این حال، استارت‎آپ‎ها در تلاشند با تغییر استراتژی تا حد امکان خود را از آسیب‎های اقتصادی بیماری کرونا در امان نگه‎دارند. در این راستا، حمیدرضا اشجع، مدیرعامل «مستر بلیط»، در گفت‎وگویی از تغییر سیاست‎های این استارت‎آپ و تمرکز آن روی مدیریت هزینه و پروژه‎های زودبازده خبر داد. در ادامه، در گفت‌وگوی کوتاه با اشجع با چالش‌های این استارت‎آپ در روزهای کرونا و سبک مدیریتی آنها بیشتر آشنا شوید:

  کرونا بر استارت‎آپ «مستر بلیط» چه تاثیر داشت؟

استارت‎آپ‎های گردشگری از این موضوع خیلی آسیب دیدند. زیرا با اجرای طرح فاصله اجتماعی و قرنطینه شدن مردم در خانه؛ میزان سفرها به شدت کاهش یافته است. این در حالی است که مشخص نیست این رویه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. علاوه بر این، قدرت خرید مردم در این دوران کاهش یافته و به تعبیری مسافرت برای آنها کالای لوکس به حساب می‎آید و ممکن است جایی در سبد مصرفی آنها نداشته باشد. 

  آیا تاثیری هم بر درآمدتان داشت؟ 

بله. به هر حال، کاربران سفرهای خود را لغو کردند و «مستر بلیط» مجبور به بازگرداندن مبالغی بود که بابت این سفرها دریافت کرده بود، مبالغی که برای استارت‎آپ درآمد تلقی می‌شد. درآمد برخی از استارت‎آپ با شیوع بیماری کرونا قطع یا کم شد، اما «مستر بلیط» بخشی از درآمد خود را که از روزهای قبل از شیوع کرونا کسب کرده بود، از دست داد.

  برنامه «مستر بلیط» برای روزهای کرونایی چیست؟

در خوش‎بینانه‎ترین حالت انتظار داریم که برنامه کاهش‎ سفرهای غیرضروری تا شهریور ماه ادامه داشته باشد. بنابراین، در این مدت اولویت‎بندی برنامه‎های خود را تغییر دادیم و به سمت پروژه‎های زودبازده و مدیریت هزینه‎ها رفتیم. در این مدت درآمد «مستر بلیط» 70 تا 80 درصد افت کرده و از طرفی در حال حاضر هزینه‎های ثابت قابل پوشش نبوده و کسب‎وکارمان ضررده است. با این حال، در تلاشیم با تغییراتی در بخش‎ها مختلف هزینه‎ها را کاهش داده و تعادلی بین آن با درآمدمان ایجاد کنیم.

  سناریوی «مستر بلیط» برای روزهای بعد از کرونا چیست؟ 

به هر حال، انتظار می‌رود با پایان کرونا تعداد سفر ضروری مانند بازگشت دانشجویان خوابگاهی به دانشگاه یا سفرهای کاری، دوباره افزایش می‎یابد. پیش‎بینی می‎شود در آن مقطع زمانی رشد فروش روزانه چند برابر شود. زیرا ما در روزهای نخستین شیوع کرونا که تعداد سفرهای ضروری شدت گرفت، شاهد رشد چهار برابری سفارش در یک روز بودیم. بنابراین، پایان کرونا با یک موج فروش خدمات سفر همراه است. بنابراین تمرکز تیم استارت‎آپی «مستر بلیط» روی این سفرها است.