ساخت کارخانه جدید سرو

کاتالیست یک کالای استراتژیک در این صنایع به شمار می‌رود که به لحاظ صرفه‌جویی ارزی نیز برای کشور دستاوردهایی داشته است. شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو نخستین شرکتی است که توانست این اقدام را به همت توان دانشگاه به مرحله تجاری‌سازی برساند. در همین راستا سرو با تحقیق و پژوهش در زمینه چگونگی ساخت کاتالیست توانست بعد از مدت‌ها فرمولاسیون این کالای پیچیده را بدون در اختیار داشتن مقاله‌ای خارجی به‌دست آورد. در دو دهه اخیر این شرکت محصولات متعددی را در همین حوزه به تولید رسانده و به بازار عرضه کرده است. این رویداد سبب شده تا کم کم شرکت‌های فولادی و پتروشیمی اعتماد کنند و کاتالیست تولیدی این شرکت را در ریفورمرهای خطوط تولید بارگذاری کنند. سرو بر این باور است که «یکی از چالش‌های صنعت پتروشیمی در یک دهه گذشته، کاتالیست بوده که هم‌اکنون با بومی‌سازی آن برای صنایع کاتالیست تبدیل به یک مزیت شده است».

در حالی که شرکت نفت و گاز سرو، برای برخی صنایع استراتژیک از جمله صنعت پتروشیمی کاتالیست تولید می‌کند، ۵۰ درصد آهن اسفنجی در صنعت فولاد نیز از طریق کاتالیست نفت و گاز سرو تولید می‌شود.  سرو در برنامه کاری خود با این عقیده که با تک‌محصولی نمی‌توان وارد بازار شد در تلاش است تا نیاز تمام بازار را پوشش دهد و برای تحقق این امر تمام زنجیره را تکمیل کرده‌ است.

این شرکت در سال گذشته از دو محصول جدید با عنوان کاتالیست سنتز متانول و کاتالیست شیفت دمای پایین مورد استفاده در صنایع پتروشیمی و پالایش نفت رونمایی کرد.

به گفته هومن کریمی‌وثیق، مدیر عامل شرکت سرو، نگاه به نیاز مشتری یکی از مهم‌ترین عوامل در میان تولید کنندگان کشور به شمار می‌رود. علاوه بر این تولیدکنندگان باید به کیفیت توجه داشته باشند، چراکه کیفیت شاه‌کلید اصلی موفقیت است و نوآوری و خدمات بعد از فروش نیز در مراحل بعد باید مورد توجه قرار گیرند. وی بر این باور است که اگر می‌خواهیم کسب و کار پایدار ایجاد کنیم باید به دنبال خلاقیت باشیم. کاتالیست جزو کالاهای گذرا به‌شمار نمی‌رود که آن را برای یک مدت کوتاه تولید کرد، بلکه کالایی است که نیاز برخی صنایع استراتژیک را پاسخگو خواهد بود.

در همین حال شرکت نفت و گاز سرو قصد دارد برای پوشش تمام بازار مصرف کاتالیست کارخانه‌ای جدید با ظرفیت معادل ۵ هزار تن در سال جدید راه‌اندازی کند. تولیدات شرکت نفت و گاز سرو در سال‌جاری باعث صرفه‌جویی ارزی افزون بر ۴۰ میلیون دلار شده که علاوه بر رفع اثر تحریم‌ها، از خروج ارز از کشور جلوگیری به عمل آورده است.