روزگذشته، نشست خبری ذبیح الله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی، به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد. خدائیان در این نشست به موضوعات مختلفی پرداخت. به گزارش سایت خبری فردا، او در خصوص بانک‌ها گفت: گزارش‌هایی دریافت شد مبنی بر اینکه برخی بانک‌ها در زمان پرداخت تسهیلات، مبلغی را به‌صورت سپرده مسدود می‌کردند یا بخشی از تسهیلات را تا پایان اقساط آزاد نمی‌کردند، که این اقدامات برخلاف مقررات بانک مرکزی بود. خدائیان افزود: با ورود همکاران ما و هشدارهای لازم، با همکاری بانک مرکزی اصلاحاتی در سامانه‌های مرتبط با تسهیلات، از جمله سامانه سمات، صورت گرفت. اکنون بانک مرکزی به‌سرعت متوجه این تخلفات می‌شود و از ادامه آنها جلوگیری به عمل می‌آید.

 او گفت: در صورت مشاهده تخلف از سوی بانک‌ها در آینده، برخوردهای لازم انجام خواهد شد. همچنین، بازرسی‌های متعددی در رابطه با عملکرد بانک‌ها صورت گرفته و ادامه دارد. سازمان بازرسی ۱۶هزار و ۷۴۱مورد گزارش اصلاحی به مراجع مربوطه پیشنهاد داشته است که ۱۳هزار و ۵۵۸مورد درباره اصلاح امور و بهبود فرآیندها بوده است. در نتیجه این گزارش‌ها، اثر‌بخشی‌هایی هم حاصل شده است.

او با بیان اینکه رشد ۳۰۰درصدی اثربخشی‌های مالی در سال گذشته (۱۴۰۲) نسبت به سال قبل (۱۴۰۱) داشتیم گفت: تسریع در وصل و انتقال وجوه حدود ۱۴۰همت اثربخشی داشته‌ایم. خدائیان در مورد اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با بانک‌ها گفت: در گذشته مبالغی برای دریافت وام از مردم دریافت و بلوکه می‌شد که با پیگیری‌های انجام‌شده این مورد رفع شده است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: رئیس قوه قضائیه دستوری در مورد ناترازی بانک‌ها داده است که بعد از بازرسی‌های انجام‌شده مشخص شد برخی بانک‌ها ازجمله دولتی و خصوصی اضافه‌برداشت دارند که به بانک مرکزی و مدیران بانک‌ها تذکر داده شد.

مشکل ثبت‌نام تسهیلات تکلیفی ازدواج و فرزندآوری

او در پاسخ به این سوال که سازمان بازرسی چه اقداماتی برای رفع مشکل ثبت‌نام تسهیلات تکلیفی ازدواج و فرزند‌آوری انجام داده است، گفت: در سال ۱۴۰۲، با پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری بانک‌ها، حدود ۲۰۰همت تسهیلات برای فرزندآوری و ازدواج پرداخت شد. تعهدات شبکه بانکی به‌طور کامل اجرا شد و حتی ۱۰۶درصد از تعهدات ابلاغی نیز عمل شد. تسهیلات فرزندآوری نیز با افزایش ۳۷درصدی مواجه شد و تعداد متقاضیان در صف انتظار حدود ۱۶۵هزار نفر کاهش یافت.

اقدامات سازمان بازرسی در حوزه ثبت

به گزارش مهر، خدائیان در این نشست در خصوص اقدامات سازمان بازرسی در حوزه ثبت بیان کرد: در رابطه با پیگیری تصویب مالکیت از طریق ابطال سند و صدور سند با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حدود یک‌میلیون و ۳۰۰هزار هکتار از اراضی به بیت‌المال بازگشته است، جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری اراضی ملی و دولتی ۱۰هزار هکتار بوده، و پیگیری خلع ید و رفع تصرف اراضی ملی دولتی به میزان ۲هزار و ۳۱۱هکتار بوده که با کمک دستگاه قضایی، جهاد کشاورزی، سازمان ثبت اسناد و املاک این اثربخشی‌ها حاصل شده است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های سازمان بازرسی کل کشور موضوع شناسایی راه‌های فرار مالیاتی و پیشگیری از آن است و همه بسیج شده‌اند تا با کمک دولت نسبت به رفع این گلوگاه‌ها اقدام کنند. ما نباید به تعدادی که شناسایی شده اکتفا کنیم چرا که نیاز داریم کارها به‌روزرسانی و کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام شود. بر این اساس سعی کرده‌ایم نظارت بازرسی را به شکلی پیش ببریم که از پشتوانه علمی و پژوهشی مراکز علمی و پژوهشی کشور برخوردار باشد. برای تحقق این امر و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی ما تفاهم‌نامه‌هایی را با بسیاری از دانشگاه‌های معتبر کشور و مراکز تصمیم‌ساز منعقد کرده‌ایم تا در بحث علمی و پژوهشی از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

ماجرای معامله بین شستا و ستاد اجرایی فرمان

خدائیان در پاسخ به سوالی درباره معامله بین شستا و ستاد اجرایی فرمان امام بدون گرفتن تاییدیه به ارزش ۶۰۰هزار میلیارد تومان گفت: مدیرعامل شستا طبق توافقنامه میان شستا و ستاد اجرایی فرمان امام، ۴۵درصد گروه مالی مفید و ۱۰درصد پتروکیمیا را با برآوردی که به مبلغ ۵۳هزار میلیارد ریال بود، خریداری کرده است و مقرر شده بود که ۲۵درصد از ثمن معامله را در هشت قسط پرداخت کنند که این مبلغ پرداخت نشد و بخش کمی از پیش‌پرداخت به فروشنده، یعنی ستاد اجرایی فرمان امام، پرداخت شد.

ماجرای پاداش‌های پرداخت‌شده بابت جام جهانی قطر

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره پاداش‌های پرداخت‌شده بابت جام جهانی قطر گفت: پاداش پرداخت‌شده به اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال بابت مسابقات جام جهانی قطر پیگیری شد. خدائیان ادامه داد: بازیکنان و کادر فنی پاداش می‌گیرند اما این‌گونه نیست هر مدیری که همراه تیم است، پاداش بگیرد. با پیگیری صورت‌گرفته این مبالغ عودت داده شد. او درباره نحوه نادرست فروش بلیت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و پرداخت هزینه مدیران و اقوام آنها که به قطر سفر کرده بودند، گفت: این هزینه از محل قهرمانان و پیشکسوتان پرداخت شده بود که با پیگیری سازمان بازرسی پرونده کیفری تشکیل شد و محکوم شدند.

ورود یا تردد اتباع غیرمجاز به کشور ممنوع است

خدائیان در پاسخ به سوالی در خصوص ورود بی‌رویه اتباع از جمله اتباع افغانستان به کشور گفت: ما با اتباع مجاز مشکلی نداریم؛ مساله اتباع غیرمجاز است. طبق قانون هرگونه ورود یا تردد اتباع غیرمجاز به کشور ممنوع است و یک قانون است و باید رعایت شود. بر اساس ماده ۱۸۱قانون کار، کارفرمایان اجازه ندارند اتباع غیرمجاز را به کار بگیرند و برای این تخلف مجازات حبس در نظر گرفته شده است.

وی افزود: انتظار می‌رود نیروهای انتظامی و ضابطان قضایی با کارفرمایانی که اتباع غیرمجاز را استخدام می‌کنند، برخورد قانونی داشته باشند. همچنین لازم است این افراد شناسایی، جمع‌آوری و گزارش‌های لازم به دستگاه قضایی ارائه شود. دستگاه قضایی نیز موظف است با جدیت و قاطعیت نسبت به این تخلفات واکنش نشان داده و برخورد لازم را انجام دهد تا از تکرار این تخلفات جلوگیری شود. یکی از مشکلات عمده کشور در رابطه با اتباع غیرمجاز، ورود مکرر آنها به کشور پس از اخراج است.